Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1355 ggr
ElmerKrudd
0

Kastrering!

Äntligen är tiden bokad för lilla Lasse. 1a mars åker vi till veterinären för att ta bort kulorna och förhoppningsvis få ett snällare mindre dominant marsvin som kan ha en eller flera kompisar!

Är så glad att det äntligen sker. Samtidigt nervös över hur det ska gå, men som sagt, bokade ju väldigt långt i förväg så att jag skulle få den mest marsvinskunniga veterinären på stället och det fick jag! Jippii!

Har ni kastrerat marsvin, och hur har det gått? =)

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

Sanni
1

Har själv inte kastrerat någon hane. Men kastrering ändrar inte marsvinets beteende. Kastrering hjälper endast till att hanen inte kan mera föröka sig och kan då gå med honor om så önskas.

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

Essentials
0

Vad jag har hört brukar marsvinshanar tyvärr inte förändras något personlighetsmässigt vid kastrering. De kommer fortfarande ha kvar sin könsdrift, och därav fortfarande vara dominanta efter kastrering. Det enda som förändras är att de inte kan befrukta honor längre.

Jag har en kastrerad hane här hemma, men han blev inte kasterad i min ägo. Han är väldigt dominant i vilket fall, och kan bara gå med honor Glad

Essentials
0

#1 Ja du hann visst före Flört

Lyan
0

Jag tror att det är väldigt individuellt hur hanarna blir efter kastrering för jag känner till flera hanar som ändrat beteende och blivit mycket mindre haniga, både mot honor och andra hanar.

Honey, kastraten jag har nu, gör ingen ansats alls till att bestiga honorna trots att de kör upp hela härligheten i ansiktet på honom och han har en dotter och tre dotterbarn hemma som visar att han tidigare varit intresserad. Han var dessutom tre år och hade aldrig parat tidigare när jag satte honom till honan.

Dock ska man nog räkna med att de inte ändrar beteende och gör de det så är det bara en extra bonus.

PiggieVille
0

Jag har kastrerat en hane. Han kom hit som vuxen och aldrig haft sällskap av varken hane eller hona. Han klättrar så klart på honorna när de brunstar, men annars är han som vanligt. Hans kastrering gick bra. De sydde inte igen. De limmade och lämnade två små hål där varet kan komma ut-om han skulle få en böld. Han började äta nästan med en gång han vaknat upp ur narkosen. Gav honom en grönsaksbuffe :) tänkte att då vet jag med säkerhet att ngt går ner.och hö förståss. Hade honom på lakan i ca 1-2 veckor. Trots det så fick han en varböld. Jag åkte in med honom igen och då ville vetten söva honom för att tömma bölden. Eftersom jag inte ville låta honom sövas igen, efter så kort tid, så bad jag att få baytril att prova istället. Det fick jag, så han åt det i 5 dagar och sen var bölden borta :) Efter det så lever han ett glatt liv med 5 honor. För att vara på den säkra sidan satt han själv i 6 veckor. Spermier kan vara kvar och så ville jag inte riskera att ngt skulle gå fel "där nere" om han klättrar på honorna. Lycka till med din pojk!! :)

ElmerKrudd
0

Va kul med så många svar :) Självklart förväntar jag mig inte att han ska bli mindre dominant, men hoppas på det bästa ;)

Han har ju gått med hane förr och då har det blivit väldiga bråk eftersom han är just så dominant, han försöker till och med jucka på kaninen -.- ( om han lyckades komma så nära katterna skulle han säkert göra det med dom också )

Hoppas bara att en hona ska gå bra, och om det inte gör det så får han väl (TYVÄRR!) vara ensam då.

Hoppas att Lasse inte får någon böld :/ Han har redan haft en på kinden som jag tömde och hade mig med i en vecka. Stackarn var dock väldigt duktig och lät mig klämma bäst jag ville bara han hade ett salladsblad att tugga på ;P

Han kommer såklart att få vänta ett tag på att få en flickvän då jag vill se till att han blir helt återställd och inte kan göra några små fluffbollar!

Men ska jag se till att ha honom på lakan eller tex fleece de första två veckorna då? =)

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

PiggieVille
0

Det hade jag iaf. Dels för att jag inte ville riskera att ett smutsigt spån skulle komma på fel ställe men också för att jag lätt ska kunna se om han blöder eller liknande. Sen inbillade jag mig att det kanske är ömt och då är det mysigare med tyg än spån :) Bölden var inte så farlig och förvånansvärt lätt att bli av med. Jag tror lassemannen kommer bli en mkt glad gris:) Ett bra val av dig tycker jag. Skulle det inte funka med en tös (vilket jag absolut tror) så har du ju verkligen provat allt för att han ska slippa vara ensam.

ElmerKrudd
1

#7 Tror jag kör på det med. Han får nog fleece i sin bur, han älskar fleece så det blir nog bra :)

Ja jag hoppas att han blir en glad(are) gris också ^^,

Bara att hålla tummarna för att det går med en liten flickvän :)