På Blocket
Ja jag är sjuk har legat i feber. Börjar bli pigg i knoppen men är slak i kroppen. Orkar inte röra mig men börjar bli uttråkd, det är bara då man orkar göra statistik av Blocketannonser.
har ju en baktanke med detta som ni kanske förstår. Börjar att redovisa vad jag fått fram. Få se vad ni tycker om detta.
Har kollat de sex första sidorna på Blocket det är strax under 300 annonser. jag har kollat dels på Djur allmännt och på Kaniner och gnagare.
Djur på Blocket de ca. 300 färskaste annonserna kollat 2013-01-22
Hund 104
Katt 40
Akvarier + fisk 35
Tillbehör (mest hundsaker men även burar mm.) 67
Fåglar flera arter 9
Kaniner 10
Lantdjur mest höns 5
Marsvin 4
Chincilla 2
Reptiler olika arter 4
Råttor 2
Hamster 2
Så gick jag igenom de ca 300 färskaste annonserna på gnagare och kaniner ett par dagar tidigare 9-20 januari. 40 av de annonserna handlade om marsvin. Mer än hälften av dem fanns på den färskaste av de sex sidorna vilket bara kan tyda på att marsvinsannonser inte stannar länge på Blocket eftersom "varan" snabbt säljs. Två av marsvinsannonserna var dessutom köpesannonser de var de enda två köpesannonnser jag såg under hela mitt letande.
Mkt intr!! Endast 4 marsvins annonser? Sökte du hela Sverige? Bra statistik för grisarnas del…
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu
#1 Jepp hela Sverige och jag blev inte förvånad det var lite dit jag ville komma.
Lite frustrerande att den näst sista annonsen var marsvin annars hade jag fått ännu mer vatten på min kvarn.
Haha! Bra jobbat! :) Som det tidigare diskuteras så tror jag också att det är brist på marsvin, och de som läggs på annons försvinner ganska omgående. Men att det skulle vara så lite som 4 trodde jag inte.
Nya marsvinsannonser varje dag typ
#4 Ja det ät klart att det kommer in marsvinsannonser varje dag på Blocket.Marsvin är ett mycket vanligt husdjur och Blocket är den största försäljningskanalen på nätet. det är väl klart att marsvin söker hem.
Frågan är om det är något negativt?
Är det inte bra att uppfödare har en "nödkanal" att sälja sina ungar på? Är det inte bra om de som blivit allergiska (på riktigt) kan omplacera sina djur?
Jag anser nog att de flesta sätt att sälja marsvin på är bättre än på djuraffär.
Faktum är ändå att det inte är speciellt många annonser och att de inte ligger inne länge visar att det INTE finns någor överskott på marsvin tycker jag.
De flesta av annonserna var också mycket bra och i många av dem poängterades att marsvin behöver kompis och det framfördes krav på goda permanenta hem. faktiskt kan man på det sättet se Blocket som en utbildningskanal.
Det enda som kan vara lite tråkigt med Blocketannonserna är att de flesta är vuxna djur som söker omplacering.
ja kan störa mig på att många skriver "säljes pga allergi". de känns som att många skriver det istället för den egentliga ursäkten, kasnke att dom tröttnat eller inte har tid för dem.
ja vet inte varför folk är emot djuraffärer. många djuraffärer är dåliga visst men de finns många bra också. och ja är glad de finns bra djuraffärer som säljer marsvin för de är inte alltid uppfödare har ungar tillsalu. man ska inte dra alla över en kam. när ja skulle köpa mig en hona runt där ja bodde fanns de bara på djuraffärer å inga uppfödare hade honor.
uppfödare säljer också renrasiga djur och ibland kanske folk vill ha blandraser vilket kan finnas i djuraffärer.
det är också jättebra med blocketannonser där marsvin får en ny chans som sällskapsdjur åt någon annan som kan ge dem kärlek. själv har jag inga bra erfarenheter av "begagnade djur" för i mina fall har dom varit fulla med Ohyra eller så rädda att dom aldrig blivit riktigt tama (detta visste jag inte när ja köpte dem för människan lät väldigt trevlig och seriös). jag köper endast ungar numera från uppfödare eller djuraffärer.
OBS!! menar inte att alla på blocket är oseriösa elller har sjuka djur. Menar bara att man bör vara försiktig när man köper "begagnade djur".
djuraffärer tar ju inte tillbaka ungar vad ja vet.
detta är bara för och nackdelar som ja anser. INGEN här på forumet ska ta detta personligt utan ja bara diskuterar.
Intressant! Jag har Blocket-appen på mobilen och har satt bevakningar på marsvin både i Skåne och i hela Sverige så att man har någorlunda koll på hur det ser ut i mitt närområde, samt runt omkring i Sverige. Tycker det är viktigt att se hur efterfrågan/brist på efterfrågan är och ibland kan man få någorlunda hum om saken (tycker jag).
Själv är jag en återkommande Blocket-användare och sätter nästan alltid ut en annons om jag har marsvin till salu. I mitt fall handlar det om att nå ut och att synas för en större publik (än de få som hittar till min hemsida på annat sätt) och än så länge har det fungerat jättebra - jag skulle tippa på att de flesta av mina marsvin har hittat sina underbara, bästaste hem just genom att jag har haft en annons på Blocket. Man behöver inte sälja till första bästa som hör av sig och det behöver inte heller handla om att man är galet desperat över att bli av med sina djur ;) Jag letar, som det står i annonsen, efter seriösa, kärleksfulla och permanenta hem.
Jag har provat att utforma mina annonser olika, men har kommit fram till att jag trivs bäst när jag får beskriva marsvinen lite kort, berätta vad som mer ingår i köpet och även vad för typ av hem jag letar efter. De flesta följer länken till min hemsida och läser mer där. Senaste annonsen finns här för den som vill kika.
Söker jag på marsvin i hela sverige får jag upp 222 annonser på blocket. Skrollar lite snabbt, ibland kan det ju vara endast burar eller tillbehör men jag ser långt fler än 4
#8 jag tittade bara på de sex första sidorna ca 300 annonser har jag för mig att jag skrev längre scrollade inte jag. På det underlaget har jag jämfört inget annat. Antar att det finns fler men jag begränsade mig lite för enkelhetens skull. Många av de annonser som jag placerat i tillbehör är just marsvinsburar och jag antar att de kommer upp på marsvin om man använder sökfunktionen och det ger också en skev bild. Självklart är många av de marsvin som finns på Blocket inte solskenshistorier och självklart är varje marsvin viktig men jag är trött på att det skriks att det ätt sånt överskott på marsvin när det inte är den bild jag och många andra har. Jag vill bara visa en annan sida av det. Jag kan inte förstå argumentet att det är så mycket marsvin på Blocket när jg aldrig tyckt att det är det. För mig är det bara självklart att det finns marsvin på Blocket precis som det finns andra arter och det finns alltid djur som söker nya hem så är det ju så varför är det så hemskt om Blocket blir verktyget för det?
#6 Personligen ser jag inga fördelar med att sälja marsvin i butik över huvudtaget så länge de förses med djur från grossisister som i sin tur hittar de flesta i smådjursfabriker för mig spelar det ingen roll att vissa butiker är bra för man stödjer ändå en tråkig tradition. Med det menar jag inte att man inte ska köpa andra saker i zoobutiker för det btycker jag att man ska så de tjänar pengar på annat än djuren och inte känner att måste erbjuda även levande djur men just djur kan man hitta på annat håll. Man måste se längre än till sina egna intressen ibland.
Nu vet jag inte riktigt hur du kollat men jag roade mig med att skriva marsvin och söka enbart i västernorrland och efter årsskiftet finns där endast 2 annonser 
De andra som dyker upp är dec eller tidigare 2012. Det förvånade i alla fall mig. Så jag tror inte heller att det är överflöd på marsvin.
Här i Gävle har jag då letat länge länge utan marsvin.

I Dalarna är det inte alltför många annonser på marsvin och om det mot förmodan skulle dyka upp en annons så är det oftast på en ensam hane eller hanpar.

Det tar lång tid att få fram marsvinsungar så det är kanske inte så konstigt att efterfrågan är större än tillgång. Marsvin är dräktiga 70 dar och det kan ta flera veckor innan dom blir dräktig och dom får kanske bara 2-3 ungar, till skillnad från ex kanin som är lättparade blir oftast dräktiga direkt är dräktiga 30 dar får ofta stora kullar, råtta, hamster dräktiga ca 20 dar, får stora kullar.
Jag tycker det är jättebra att efterfrågan på marsvinsungar är större än tillgången. Dels för att det ska inte vara så lättvindigt att skaffa husdjur om man får kämpa lite så ger det tid till eftertanke och hindrar en del impulsiva ogenomtänkta köp. Naturligtvis är det också bra eftersom endel som helst hade köpt ungar tvingas köpa vuxna som behöver hem istället, lite elakt tänkt från min sida kanske men de som köper marsvinen kommer att bli lika nöjda ändå marsvin blir ju bättre med åren.
Efter att ha pratat med en massa djuraffärsägare, uppfödare, marsvinsköpare/marsvinsletare, läst på nätet och enligt mina egna erfarenheter. Har jag dragit mina egna ovetenskapliga slutsatser att:
* Det är STOR brist på marsvinsungar av honkön. De är hos många uppfödare bokade långt innan de är födda.
* När det gäller marsvinsungar av hankön och vuxna honor upplever jag efterfrågan och tillgång vara ganska balanserad. Det finns inget överflöd av dessa varor men det går att hitta om man är uthållig. På vissa håll i landet är det brist på småhanar och vuxna honor också men något överskott tycker jag mig inte se någonstans.
* Problemet är de vuxna hanarna där råder ingen brist det är snarare ett överflöd. Det gör hela situationen lite komplicerad. Det är svårt att stå och skrika ut att det är brist på marsvin när många vuxna hanar är hemlösa. Hur ska vi lösa det problemet?
Om fler vet om att de går att kastrera marsvin och gör det kanske fler skulle skaffa en hane iaf?
#15 Ja kastrering är väldigt bra i många enskilda fall.
Men jag har tänkt på en sak den här trenden att ha en kastrat och en flock honor är ju jättebra för marsvinen det är ett naturligt och härligt sätt för dem att leva sin liv. Men ökar inte det ojämnheten i efterfrågan när det gäller marsvin? På en flock så brukar folk ha en kastrat och oftast två eller fler honor det ökar ju bara skillnaden på de olika behoven av hanar och honor. Jag bara klurar och filosoferar lite. 
#16, jo det blir det ju, hmm…knepigt det där.
Får klura vidare ;)
Eller kan det vara så att det föds i snitt lika många, alltså det är inget överflöd på hanar men att det är fler som håller marsvin i flock och att det då blir så att fler honr säljs?
Någon som förstod mig? :)

Tycker väl inte att det är större efterfrågan på honor, ska man köpa marsvin till sällskap vilket är det vanligaste så spelar det ju ingen roll om man köper två honor eller två hanar, har bara haft hanar i dom två senaste kullarna totalt fyra st och alla utom en är tingad, två föddes iförrgår, en är redan tingad och den andra har jag en som är intresserad av, skulle behövt en till hane till bara, för dom ska ju ha två.
#17 Det är lungt… jag vet inte svaret på detta jag filosoferar bara och uppskattar att fler gör det.
Det föds nog ungefär lika många ja men fler honor stannar ju hos uppfödare än hanar och precis som du så tror jag att många håller honor i flock så det blir naturligt ett större behov av honor.
#19 Nej jag tror inte det är så stor skillnad när det gäller ungar själv upplever jag inte heller att det är några problem att bli av med småpojkar.
Har under alla år nästan alltid fått fler hanar än honor i kullarna. Vad som jämnat ut det hela är enstaka stora kullar med bara honor, men hanarna ligger fortfarande i topp.
Jag tror att vad som skulle få efterfrågan på hanar att öka helt enkelt är kunskapen om att hanar går att ha två tillsammans. Djuraffärerna är duktiga på att tuta i folk att det är stört omöjligt att ha flera hanar tillsammans och det sitter kvar hos många.
Jag får ofta mejl från personer som har haft två marsvin men efter att det ena har dött så vill de ha ett nytt. Jag har ingen statistik men jag uppskattar att omkring 90% av dessa är såna som har köpt honor från affären och letar nu en ny hona. I många fall har de köpt två av mig.
Hanar är det mer sällan att privatpersoner letar efter om de har en hane sedan innan, för dom har uppfattningen av att deras hane inte kommer gå tillsammans med någon ny. Tycker synd om alla gamla hanar som sitter själva sina sista år pga djuraffärernas felande skötselråd :(
Dessutom så sitter det i för många att honor är trevligare än hanar, fast de flesta upplever att det är tvärtom! Det kan också vara något att trycka på. Hanar är underbara sällskapsdjur!
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

#20 Jo det är sant att många uppfödare behåller många honor, så det finns kanske fler hanar till salu, vissa uppfödare har ju nästan bara hanar till salu och behåller honorna.
Inser att jag skriver lite luddigt, är på språng as usual these days, så ursäkta 
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#21 Håller med dig helt när det gäller att många djuraffärer inte rekomenderar två hanar. Enligt mig helt vansinnigt då två hanar som sätts ihop på rätt sätt och i lämpliga åldrar fungerar precis lika bra som honpar.
Ja det är förfärligt med alla ensamma hanar som sitter och har tråkigt för att deras människor fått för sig att de inte skulle funka med en annan hane. Min gissning är att i princip alla dessa skulle gå ihop med en liten hanunge helt problemfritt och endel säkert skulle funka med an annan vuxen hane också.
#23 Hej Binajis! Vad kul att stöta på dig i en tråd. Jag saknar dig i Varulvsleken. Men du har det ju hektiskt, så jag förstår om du inte hinner delta just nu.
Och visst är hanarna roliga. Hade en hane och senare en hona i min barndom (det var under den avlägsna forntid då nästan ingen visste att marsvin bör vara två). Det är hanen jag har de mest positiva minnena av. Honan kom från en djuraffär, hanen från en familj där lill-matte blivit allergisk. Vår goa Putte var både tam och rumsren när han kom. Honan var äldre och mycket skygg när vi fick henne.
Det sitter en medlem (jezzijezz) med ett allergiskt barn och två hanmarsvin i en tråd som heter Någon. Jag hänvisade henne till denna tråd.(vet inte hur man länkar) Kanske kan nån av er råda henne?
Nu har vi ju bara två hanar här hemma. De trivs och stökar till det (buskorven Dumle) och har ett gott liv tillsammans. Den lugne och mer tillbakadragne Gozo har "sista ordet" i buren och en marsvinsängels tålamod.
Jag tror att jag förstår nu, hur det hela hänger ihop. Det tycks bli hanar över hela tiden. Det blir ju ingen större efterfrågan på marsvinskillar om det är som Binajis skriver i #21 överallt.
Hur ser man om det är marsvinsbrist överlag i landet? Går det?
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Jag har kikat flera gånger dagligen på blocket med sökning marsvin i Luleå, Norrbotten (ibland också avgränsande län) men som sagt det är sällsynt att det dyker upp något nytt.
På Djurmagasinet i Luleå har de skrivet att par om honor eller hanar fungerar like bra att ha. Har inte sätt honor där någon gång men finns alltid hanar inne.

#26 Men står det även skrivet att marsvin ska leva minst två tillsammans? Har inte varit där på ett tag, men tidigare för några år sen har dom då sagt att det är bättre med bara ett för då blir det tamare.
Det är inte många marsvin på blocket, det finns ju ett par uppfödare i Norrbotten som tar väldigt mycket kullar, dom har marsvin, både ungar och vuxna till salu på blocket, mest hanar, mycket skinnys, som väl kanske inte är så poppis bland folk i allmänhet.
De har ett häfte hängande brevid burarna där det står en del info, tyvärr en del dålig som att de ska ha gnaggarblandning, saltsten och annat som erbjuds i djuraffärer men det står också lite allmän historik som var de kommer ifrån och hur de lever i det vilda (var ca 2 A4 sidor eller lite mer men orkade inte läsa allt just då xP)
Men att det ens fanns ett häfte med information om djuren som såldes kändes ovanligt.
Hm, vet inte helt säkert om det var krav på att köpa par (om man inte redan har sen tidigare) men stod iallafall att hon eller han par går lika bra att ha, så ett litet steg i rätt riktning. Sen är ju priserna lite höga, 400kr st och bara 100kr rabatt om man köper två.