Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 910 ggr
emmaaslund
0

Idealisk agouti

Jag har en fråga :) 
Har djupdykt i läsning om agouti och såg på SMF Svealands hemsida där det väldigt noggrant beskrivs hur de ska se ut. Jätteintressant läsning och sneglar på de tre agoutiherrarna här hemma haha. 
Det stod att en "enfärgad fläck i nacken" på en agouti är ett diskvalificerande fel men gäller det bara på enfärgade agoutis? Jag tänker, det kan ju omöjligt vara ett så pass stort fel om marsvinet är ex. goldenagouti/golden. Då har ju kraken en goldenfläck förmodligen. Det blir ganska uppenbart nu när jag skriver det men vill väl mer ha bekräftelse på att så är det ;)  Sen tänkte jag på det här med ögonringar, hur pass stort fel anses det vara?

Emma       http://ettlivmedsvin.blogspot.se

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

idipidi
0

Står det fläck i nacken? Var hittar du det?

emmaaslund
0

Marsvinsinfo -> Teckningar -> Lemon, silver & buffagouti -> under rubriken Kurs 2 vanligaste felen på en agouti

/ Emma

idipidi
0

Nej men jag hittar verkligen inte. Marsvinsinfo? Vad är du inne på för hemsida?

idipidi
0

Å nu ser jag ju att det står att du läser på Svealands sida.

Standarden med diskv. fel hittar du på SMF riks hemsida.

idipidi
0

Men oavsett. Om det är goldenagouti/golden du undrar över så ska du kolla standarden för tvåfärgade. En goldenfläck inne i ett agoutifält eller tvärt om, en agoutifläck i ett goldenfält, är förstås inte diskvalificerande. Men man vill ju helst ha rena rutor. Däremot en vit fläck större än 0,5 cm är diskvalificerande.

På enfärgade agouti spelar det ingen roll var de har en fläck i avvikande färg. Om den är över 0,5 cm är det diskvalificerande.

emmaaslund
0

Ja haha, det var som sagt på Svealand jag tittade :) Ok, tack!

Men säg en silveragouti/white - då är den ju tvåfärgad. Om den har ett vitt parti som är större än 0,5 cm är det alltså diskvalificerande? Samma en goldenagouti/golden, som min ena skinny är t.ex. hans golden bildar ju en proportionelig "bläs" men är fortfarande större än 0,5. 

*nyfiken i en strut*

/ Emma

idipidi
0

Vet inte om jag missförstår dig, men antingen är de enfärgade agouti och då får de inte ha några fläckar alls i annat än agouti. Eller så är de tvåfärgade och då får de inte ha fläckar i en tredje färg. Men som de är tvåfärgade så ska de framför allt vara rutiga med en mittlinje på tyggen och en på magen. På en tvåfärgad är total avsaknad av linjer är diskvalificerande. Och ja, det är en definitionsfråga. Domaren gör sin tolkning av standarden.

Men sen heter det hela tiden "avvikande färg". En silverag/white har färgerna silverag och white. Allt utöver det är avvikande färg. Nu kan de (genetiskt) inte ha någon tredje (avvikande) färg. (Jaja, innan någon säger nåt om mosaiker så gör jag det själv… Men visst, skulle den teoretiskt sett ha en svart fläck så är det diskvalificerande.)

En goldenag/golden har färgerna golden och goldenag. Alla andra färger är avvikande färg. I det fallet gäller att genetiskt, i normalfallet, kan de bara ha vitt som avvikande färg.

emmaaslund
0

Nu är jag helt med, jag tror vi båda missförstod litegrann och jag kanske inte var helt tydlig eftersom jag inte riktigt har koll (än) :) 

Det var ett väldigt bra svar, tack :D

/ Emma

emmaaslund
0

Ytterligare en fundering Oskyldig

Enfärgade agoutis, ex. goldenagouti - de ska väl ha ett magband? Jag tänker, om magbandet är ganska ljust så kanske det inte räknas som en agoutifärg, för att ex. domare anser att magbandet är alldeles för ljust?

/ Emma

idipidi
0

Magbandet ingår i agoutifärgen och består inte av enfärgade hår utan på en goldenagouti t.ex. är de svarta i botten och sen golden.

Men hur menar du ljust? Ljust i nyansen? Det bedöms ju i så fall på punkten färg, att t.ex. goldenfärgen är för ljus på magen.

emmaaslund
0

Ja, exakt. 

Ok, ja jag menade nyansen :)

/ Emma

marsvin-90
0

Som tur är bedömmer man inte färgerna på en skinny på en utställning =D

emmaaslund
0

Inte heller de andra strävhårsraserna, va? :)
Är det endast korthåren som bedöms på färg?

/ Emma

idipidi
0

Bara korthåren, ja!