Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 759 ggr
_Charlie
0

Slickar chirparen?!

Just nu sitter jag och tittar på 2 av mina damer, Humla och Ubangi. Ubangi låter som om hon är i starten av att börja chirpa, samtidigt som Humla sitter och slickar henne på örat.

Dom flyttade igår in i ny flock och i ny, större provisorisk bur, och chirping har jag upplevt vid liknande händelser förr och oroar mig inte just nu, men jag är nyfiken på vad Humla gör?

Alla andra gånger jag haft chirpare här har resten av marsvinen suttit helt stilla, inte tvättat chirparen.

Twili
0

tröst kanske?

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

_Charlie
0

Det såg ut så, och om det stämmer stödjer det min teori om att chirping är en reaktion på något negativt. Hur som så såg det väldigt sött ut då mina sällan visar varandra någon närhet.

Frida B
3

men när marsvin slickar den andre på öronen är väl det ett tecken på ömhet och väldigt stark flockkänsla? Tror inte chirping är negativt.. Eller tror det beror på individen

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

_Charlie
0

#3 Det är första gången jag sett någon av mina marsvin slicka en annan på öronen. Är det ett positivt beteende blir ju jag jätteglad, speciellt eftersom jag haft problem med denna flocken tidigare!

Alla gånger någon chirpat här vilket varit ett antal gånger nu, har de gjort det vid negativa/stressade situationer. Sjukdom, burbyte, kompisbyte, flockbyte etc. Det var när Humla hörde Ubangi låta konstigt som hon struttade fram till henne och började slicka henne, alltså chirpade inte Ubangi pga slickandet. Däremot slutade hon strax efter Humla började slicka på henne, och sen var allt lugnt igen.

Frida B
3

#4 mina marsvin sitter ibland och slickar på öronen, och då är det när dom sitter och myser eller precis har tvättat varandra. Jag har även hört att det betyder ömhet

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[copicaddicted]
4

Att marsvin tvättar öronen på varandra är ett typiskt "jag tycker om dig".

HÄr har det chiprats med, men bara i positiva omfång. JAg tror att det är deras sätt att skrika, precis som när vi är arga, förtvivlade, lyckliga eller kära. Så det kan nog ha väldigt olika betydelser, men jag tror inte att man ska hänga upp sig så mycket på varför dom gör det.