Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 519 ggr
Användare
2013-01-26 08:46
0

Kraftfoder

Hej!

Just nu får inte min marsvin något kraftfoder alls. Detta eftersom att det inte behövts samt att det inte finns något som de i det fria äter som kraftfodret ersätter.

Min marsvin har klarat sig väldigt bra utan något kraftfoder, de håller vikten och är pigga och krya.

Men då jag ser att de flesta här på sidan ger sina marsvin kraftfoder funderar jag på att börja ge min med. Dock vill jag inte pellets eftersom att jag bara har dåliga erfarenheter av pellets i allmänhet.

Istället funderar jag på om havregryn är okej att ge till dem, och isåfall i vilken mängd? Vad har ni för erfarenheter av olika kraftfoder och vad skulle ni rekommendera att ge?

FeliciaS
2013-01-26 09:06
0

Om dina marsvin inte behöver kraftfoder är ju det jättebra! Du kanske har ett så bra hö som gör att de inte behöver något extra, vilket är att eftersträva så var glad för det :) Jag hade inte gett något kraftfoder "bara för att" utan hållt mig till hö och grönsaker i din situation. Marsvin är inga spannmålsätare utan gräsätare så de behöver inget mer än hö och grönsaker :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Användare
2013-01-26 09:07
0

#1 Okej! Jag köper "delikateshö" från grangården Flört

Cafesinner
2013-01-26 11:26
0

Jag anser att får de fri tillgång till hö och grönsaker med mycket c-vitamin varje kväll (som mina får) är det rätt onödigt med kraftfoder. Mina har fått det kanske en gång i veckan, men menar att det inte är nödvändigt dagligen. Tvärt om tycker jag många marsvin som får det regelbundet väger lite för mycket.. Naturligtvis inte alla, men skolans marsvin är ett exempel (går naturbruk.)
När marsvinen är ungar skall de naturligtvis ha mer, samt om de nu är dräktiga/digivande etc.
Nu när mina gubbisar blivit gamla får de pellets i princip var/varannan dag eftersom jag märkt att det krävs för ett bra hull. De är inne på sitt sjunde år, har aldrig varit sjuka och alltid pigga och glada.
Tror man skall lita mer på att man känner sina egna djur än vad som "sägs vara bäst".
Har för övrigt alltid köpt färskt hö från olika bönder/ridskolor så det är bra grejer!