Rexpäls
Hej ! Har en liten fundering angående rexars päls. När jag kardar min rex Algot förstår jag hur jag ska göra på kroppen, men hur kardar man på huvudet och kinderna ? Någon som har tips ? Mycket frågor när man är ny på marsvin ;)
Måste kommentera här så jag får se svaret.
Jag har också en rex men har aldrig tänkt tanken på att karada - behövs det? Gör inte sådant ont? Med karda så tänker jag på hur man kardar ull 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#1 Måste och måste vet jag inte men i utställningssyfte är det nödvändigt så de får sin fina form. Ont gör det inte, åtminstonde säger inte Algot något om det utan verkar till och med tycka det är ganska skönt vissa dagar. Men sen är det kanske olika mellan individer ;).
#2 Har du någon speciell borse då? Tycker mig ha läst i någon artikel här att rex och teddy, de rycker man pälsen på?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#3 Jag har en liten karda. Rycker gör man inte, däremot kan man inför utställning trimma de grövsta håren med pincett för att framhäva form och färg.

Du kammar ju all päls framåt, med början från baken. När du kommer till huvudet kammar du pälsen mellan öronen också den framåt, så det bildas som en liten "keps". Kinderna brukar inte jag göra så mycket åt, ett lätt tag med kardan bara….
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......