Undring
Hejsan alla!
Jag har två stycken fina tjejer, men är lite fundersam över den ena. Ibland (ca 1-2 gånger per vecka) så ser det nästan ut som om hon klöks, eller ska till att kräkas (vilket jag vet att marsvin inte kan göra) Det är precis som om hon försöker få upp nånting ur magsäcken. I övrigt är hon väldigt pigg, äter bra, hoppar upp på taket till deras hus, dricker bra, pratar, piper efter mat etc, hon är den av dem som faktiskt är minst rädd (min andra tjej springer in i huset för minsta lilla…) Hon är även den av dem som äter mest.
Jag är som sagt lite orolig över vad detta kan vara. Någon som känner igen? När hon "hulkar" så håller det i sig bara ett par sekunder, sedan är hon sig själv igen, och äter etc… Hon har inte ökat/minskat i vikt, magen känns inte svullen eller hård, ögonen är klara, det rinner inget från nosen, pälsen har inte förändrats, hon känns inte för varm eller för kall.
Har funderat på om det kan vara gaser, men då borde väl magen vara hård? Hon bajsar och kissar normalt också, och har inga besvär (vad jag kan se) när hon uträttar sina behov.
Hon är alltså pigg och glad, förutom när hon hulkar. Hon hulkar inte i samband med matintag, utan oftast när hon ligger och vilar.
Tacksam för era svar!
Vissa av mina låter som om de hostar när de äter höet eller grönsaker för fort ^^
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har också varit med om marsvin som kväljs när de äter för fort. Det kallas matvrak och är ingen fara ;)
#1 Klockren beskrivning, jag har också ett riktigt matvrak här hemma ;)
#3 hehe ja ibland undrar man om man svälter dem så som dem äter ibland när dem får mat haha
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.