Trick
Kan era marsvin några trick? Vilka i så fall? Hur gjorde ni för att lära dem? 
Jag håller på att lära ett av mina marsvin "runt" (att han ska gå runt ett varv), "upp" (att han ska stå upp på bakbenen) och "vacker tass" (att han ska lägga sina tassar i min hand).
Hittills går det ganska trögt men jag försöker ha tålamod. Så länge jag har någon liten grönsak i handen och vägleder marsvinet hur det ska röra sig går det bra, han följer efter handen. Men bara genom att säga kommandot fungerar det inte, vilket är mitt nästa mål. 
Ett par inspirerande videor:
http://www.youtube.com/watch?v=hEXrPqaBRWU
http://www.youtube.com/watch?v=QJxA0qCJ2qY&NR=1&feature=endscreen

Om du vill lära ditt djur verbala kommando är det ofta enklare att använda tydligt urskiljbara ljud, så att i stället för att säga "upp" kanske man kan säga exempelvis p-p alltså två skilda p-ljud, tydligt aspirerade, eftersom de flesta djur, och särskilt små djur, lättare uppfattar högre frekvenser än låga. Samma knep kan man ta till med t, alltså ett dubbelt aspirerat t för ett annat kommando. S är en bokstav som innehåller höga frekvenser och är lätt urskiljbar mot det mesta, med undantag av F. Klickljud är också ganska bra för att ge kommandon, medan vanliga talade ord kan vara mycket svåra för djuret att uppfatta.
Kombinationer av såna ljud som djuret uppfattar kan användas för ytterligare kommandon, och på så sätt kan man utöka sina kommandon och få dem enkla att använda. Exempelvis "ps" skiljer sig ljudmässigt tillräckligt mycket från ett aspirerat "p" för att kunna användas som ett kommando som skiljer sig. Att blåsa ett tonlöst "r" med tungspetsen i gommen är också lättare att uppfatta än till exempel hela ordet "runt" där bara det sista "t" är lätt att uppfatta. Och "vacker tass" innehåller ju tre ljud som är lätta att uppfatta, k, t och s. Man kan göra det enklare benom att bara säga "tass".
#1 Okej, tack för tipsen!
Har aldrig riktigt tänkt på att vad man säger kan spela någon roll.
Kolla här hihi http://youtu.be/xy2RpVmAQPI
Mina kan stå på bakbenen. ;)
Lärde ett av marsvinen det (min kastrat Hubbe)
Höll en grönsak ovanför huvudet på honom och han tog den.
Sen lärde han sina fruar så nu står alla på bakbenen i stora buren ;) Nu på senare tiden har även dom gamla tanterna börjat ställa sig på bakbenen. Ser väldigt roligt ut när 6 grisar står på bakbenen så fort man kommer in. 
Mina marsvin vet hur man står på bakbenen men det enda som funkar är att vifta med en heönsak över huvudet på dem xD
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Detta kunde min älskling, lärde honom detta när han var runt 1 år :) dock väldigt längesedan nu :p.. saknar honom så 
Alla mina marsvin kan snurra runt. Jag säger kort och gott "ruuunt" och ger dem en gurkbit när de varit duktiga. Stella (marsvinsvärldens Maria Montazami, charmig men inte särskilt smart) lärde sig det otippad nog på en halv dag, Doris på två och Lily på hela fyra dagar! Väldigt gulligt trick som är lätt att lära :)
Med vänlig hälsning
Andrea, Doris, Stella, Lily, Otto och Elsa
Grisarnas blogg hittar du här.
Våra grisar öppnar sin grind när de ska få grönsaker =P De har en skjutgrind och så öppnar vi litegrann (med "låset" eller vad man ska säga) och så puttar de upp resten =)
Sen står de på bakbenen när de ska få hö.
Om man gör puss-ljud och säger "ja kom då" (med väldigt uppmuntrande röst) så kommer de fram till gallret. =)
Mina blir helt tokiga när man visslar.. Är dom på rymmen till exempel under sängen räcker det med att man visslar så kommer dom med en väldig fart! Sedan kan dom det otroliga tricket "att tigga" ;)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)