Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1023 ggr
[Wildfire_]
2013-01-31 15:56
0

Trigger & Angel [Bilder]

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag är grabbarna 9 dagar gamla och tiden bara rusar förbi! Man får allt mer ta del av deras underbara personligheter!

Angel är framåt, orädd och väldigt äventyrlig i jämförälse med brorsan sin. Trigger håller sig gärna nära mamma än att utforska buren! Han myser mer än gärna med oss tvåbenta också. Båda pratar för full hals hela sin vakna tid, springer runt, busar och poppar. Kan berätta att dom skänker en väldigt mycket glädje här hemma!

Trigger har dock fått in ett höstrå i ena ögat så han har fått en grå hinna där men det behandlas med koksaltlösning just nu så det borde försvinna inom ett par dagar, ifall det var någon som undrade varför hans öga ser ut som det gör. Han kommer även få stanna och bli uppfödningens lilla maskot, han är ju så söt, min lilla kille!

Angel kommer troligtvis bli till salu och mer information om honom och kullen finns på min hemsida: wildfiresmarsvin.weebly.com Är ni intresserad av Angel, så hör gärna av er här eller via min hemsida och berätta vad för hem ni kan ge och vilken marsvinsvana ni har så återkommer jag inom kort :)

Jag är lite osäker angående färgbestämningen dock så all hjälp tas tacksamt emot! Tror iaf att Trigger är black/white/Golden och att Angel är White roan men har troligtvis fel då färger inte är min starka sida!

[Wildfire_]
2013-01-31 15:57
0

Älskade Trigger, att fota honom är verkligen en utmaning!

[Wildfire_]
2013-01-31 15:58
0

Detsamma gäller Angel.. en riktigt aktiv och orädd grabb som gärna hittar på bus!

Tisslibiie
2013-01-31 16:02
0

Åh föll pladask för Angel! Men har inget körkort och bor i Kalmar :( Letar efter en kompis till min hane som är ensam.

Enjoy life and live the adventure!

[Wildfire_]
2013-01-31 16:06
0

#3 Ja transport kan ju vara ett problem ibland men roligt att du gillar honom, han är verkligen speciell grabben. Glad

[jgroth]
2013-01-31 16:29
0

#1 tycker inte det ser ut som en typisk ögonskada. skulle tippa på glasöga (http://marsvin.ifokus.se/articles/4d713d0ab9cb46221d053a4c-ogonsjukdomar) eller katarakt då det verkar utifrån bilden ligga längre in än hornhinnan…?

[Wildfire_]
2013-01-31 16:32
0

#5 Tack för länken men jag har rådfrågat andra erfarna uppfödare och dom tror som mig att han bara skadat hornhinnan lite! Det har gått ner sen jag började behandla med koksaltlösning också så tror inte att det ligger längre in än hornhinnan som du skrev.

[jgroth]
2013-01-31 16:34
0

#6 ok, skönt ! Då är det snart bra igen.

[Wildfire_]
2013-01-31 16:41
0

#7 Ja, om det inte försvinner inom ett par dagar trots behandling så åker jag självklart in med honom! Men eftersom alla jag pratat med misstänker en liten skada på hornhinnan, har jag bestämt att avvakta lite. Han verkar inte direkt jättebrydd, verkar inte ha ont och rör sig väldigt fritt så tror han ser ganska bra trots den gråa hinnan. Jag har haft två honor innan som råkat skadat hornhinnan dom också så borde vara rätt van att behandla det nu. Men tack för länken, ska spara undan all fakta så jag har det liggandes på datorn ifall att Glad

[jgroth]
2013-01-31 16:48
0
#7 Varken glasöga eller katarakt gör heller ont, men om det mot förmodan skulle vara det senare så bör man inte avla på hanen (en del tycker inte heller hans föräldrar).

men är det en ögonskada som inte blir bättre så ska du såklart åka till vet.

har haft massor med ögonskador och tyvärr även både glasöga (som sen går bort) och en katarakt.. =/

men vi hoppas på det bästa !

[Wildfire_]
2013-01-31 16:58
0

#9 Jag läste om det ja, ser mest obehagligt/konstigt ut men marsvinet verkar inte ha så stora men av det. Trigger kommer inte gå i avel oavsett! Inte heller hans kullbror då han är white roan/dold roan och jag ser varken båda som avelsmaterial.

Deras mamma kommer inte gå mer i avel och pappan ska kastreras hos sin nya ägare så det blir inga fler kullar därifrån.

Jo, vad tråkigt! Inge kul kan jag tänka mig, är väl lite oundvikligt. Jag har haft "turen" att bara haft hornhinne skador, varav den ena var ganska illa dock, man såg på henne att det gjorde ont stackaren. Men några droppar med koksalt i det skadade ögat så blev det bättre som tur var :)