Grönsaker
Hur mycket grönsaker är rimligt att ge per dag till mina marsvin som är 4 och 9 månader.
Jag ger alla mina marsvin 1-3 grönsaker/dag, lite olika men för det mesta 1-2 st/dag :)
Jag väger inte till mina eller liknande, utan bara ger :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hm, det här var en riktigt tankeställare - jag har aldrig funderat över hur mycket de får mer än att jag ökat när de blivit äldre liksom.
Mina får två olika grönsaker hackade (bortskämda, hehe) i skål på morgonen och sedan två andra grönsaker på kvällen, men det är inte alltid så att de får två stycken HELA grönsaker utan det kan vara t.ex. en tredjedels paprika och en selleristjälk liksom. Det brukar variera ibland; som att de på morgonen ibland bara får vitkål eller så där. Om någon grönsak tar slut eller så och jag inte hinner till affären så får de samma på kvällen som de fått på morgonen - vitkål finns det alltid hemma dock 
När jag kikat på amerikanska sidor har det dykt upp flera gånger att 1 cup per dag för varje marsvin är ett bra mått.
1 cup är 2,4 dl.
http://www.humanesociety.org/animals/guinea_pigs/tips/guinea_pig_feeding.html
Läste nånstans i en gammal tråd att ett blad av vitkål täcker marsvinens dagliga behov av c-vitamin. Så nog inte så mycket att oroa sig över så länge de får en liten skål med grön 1-2 ggr per dag :3