Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 1549 ggr
Sabettan
2013-01-30 14:07
1

Lite färghjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har frågat några men vill gärna höra med  flera vad det är för färg på denna hane.Själv tror jag zobel/white på ena sidan.Den andra sidan är white /ljusgrå.Kan inte se helt säkert att de grå stråna är enfärgade,ser nästan ut som grå med vit topp?.

Sabettan
2013-01-30 14:09
1

Andra sidan

Eulwen
2013-01-30 14:45
0

Jag tycker han ser ut att vara white/black/silveragouti. :-) Vad är det för färg på föräldrarna?

miasmarsvin
2013-01-30 14:49
0

Harlequin,jag kommer ihåg att Mia B eller om det var Kicki W som fick en för många år sedan.
Minns du Liza?
Vad säger du Ida?

miasmarsvin
2013-01-30 14:51
0

Inte harlequin,magpie ska det väl vara det jag menar….men med massa ???? bakom.

Sabettan
2013-01-30 14:53
0

Pappan är white/zobel med mycket argente bakåt.Kan vara white/black fast han har rubinögon fick jag lära mej.Mamman är white/black/golden med 2silverag. och 1 argente bakåt.

Sabettan
2013-01-30 14:56
1

#3 menar du som Zsang Yong?

miasmarsvin
2013-01-30 14:58
0

Märkligt,men tuff teckning!
Ser fin ut!
Hittade Mias lilla magpie under kullar-09.

Eulwen
2013-01-30 14:59
0

Det första marsvinet i tråden är inte en magpie. :-) Det är möjligt att den är zobel elr svart, jag tycker den ser svart ut.

nightmares
2013-01-30 15:11
0

Skulle tro att det är black/white eller zobel/white, det går inte att avgöra utifrån stammen.

Genetiskt så är han troligen black/golden/white i grunden där en del av det svarta och röda är brindlat. Sedan är det antingen crcr (svart med dubbla "silveranlag") eller crch (zobel) som bleker det röda till vitt och skapar mixen mellan svart och vitt i det brindlade fältet. Som på en magpie.

idipidi
2013-01-30 16:34
2

#8 Varför då? Eller hur definierar du magpie?

Jag håller med #9! Det som ställer till det lite är ju den mixade fläcken, som gör att man skulle kunna tro att det är roan. Men om det inte finns roan bakåt så handlar det om mixade färger på samma sätt som en magpie eller brindle har mixade fält.

Sen om man ska kalla det för black/white eller magpie tycker jag beror på hur man definierar magpie…

Sabettan
2013-01-30 16:58
0

#10 Inget roan bakom.Ska jag regga han som black/white eller zobel/white?Han är åt bruna hållet.

Lyan
2013-01-30 17:17
0

Fast om vi bara koncentrerar oss på det mörka, kan en zobel födas så mörk?

idipidi
2013-01-30 17:21
0

#12 Bland icke-färgavlade, typ långhår? Tveksamt, men säkert möjligt.

Lyan
2013-01-30 17:26
0

#13 Oki, för jag har bara sett zoblar som fötts gråa. Däremot har jag haft/sett flera svarta med rubinögon, antingen crcr eller Cch

Lyan
2013-01-30 17:27
0

#5 Zsang Yong är grymt snygg!

Sabettan
2013-01-30 17:31
0

#13 #14 Jag har ju reggat flera som zoblar bara för att de har rubinögon.Vilket jag har lärt mej nu att de kan vara svarta i alla fall.De är lika mörka nu när de är vuxna så de är nog säkert svarta då. Måste börja lära mej mera om färger. Någon ny färgkurs på gång?.

Sabettan
2013-01-30 17:34
0

#15 Ja,han är riktigt fin.Jag ångrar nästan att jag sålde han.

idipidi
2013-01-30 17:38
0

Precis. Svarta kan ha rubinögon, t.ex. om de har silveranlag (anlaget som ger silveragouti och de white). När man avlar nonself silveragouti och får enfärgade svarta brukar man kalla dem för black dilute, men det har jag inte sett någon göra med sträv- och långhår.

Sabettan
2013-01-30 18:00
0

#18 Hos nästan alla Lunkaryahanar och Lunkaryahonor som jag har (och har haft)finns det silverag. och de white bakom.Så det kanske inte är så konstigt då att de är svarta och har rubinögon =)

miasmarsvin
2013-01-30 18:45
0

#8 Jag syftade inte till teckningen utan bara till färgfläcken,på långhår blir det ju lite knepigt…precis som Liza frågar.

Och så frågan om roan eller inte på våra lunkor…vi vet ju inte med säkerhet där…

Liza,fin är han ialla fall.Blev det fler i kullen?

Sabettan
2013-01-30 19:02
0

#20 Nä,vi vet ju inte helt säkert men det borde ha kommit några konstiga avkommor i så fall tycker jag.  Han var ensam i kullen(125gr)

nightmares
2013-01-30 19:40
0

Får ni några himalaya(/pew)s ibland då? För om det är korrekt färgbestämda zoblar ni har så ska de ha ett silveranlag och ett himalayaanlag. Då borde det dyka upp även himalaya(/pew) så snart de anlagen kombineras från båda föräldrar.

Jag har aldrig haft några zoblar, så jag har ingen erfarenhet av vilken färg de får. Om observationen i #14 stämmer att de ska vara ljusare så är det kanske säkrast att chansa på black/white (crcr) när de är mörka.

Lyan
2013-01-30 19:47
0

Lägger in bild på min lunkapet Chelsea Belle

Eulwen
2013-01-30 23:31
0

#10 Båda föräldrarnas vita fält är uppkomna ur vitfläcksanlaget. Teckningen på ungen tycker jag är tydligt vitfläck, även om den också har ett mixat fält. Jag skulle inte använda en sån avkomma i magpieavel alls. #9 Förklarar som jag tänker. Trefärgad "lite blekt som en magpie", men inte en magpie för det. Fick tipset att om man blöter pälsen så ska man kunna se skillnad i fält av vitfläck och av blekningsgenerna vita (rödfärg) fält. Har inte testat själv dock.

Sabettan
2013-01-30 23:37
0

#22 Inga himalaya men pe white har jag fått flera.Har en kull nu där en är zobel?/white en är pe white och en är de white.

idipidi
2013-01-31 06:54
1

#22 De får pe white, men problemet är att det är så mycket pink-eye anlag i linjerna också, så det är svårt att veta om de är crcr pp eller chch…

#24 Jag håller faktiskt inte med. Dels finns det väl inget som säger att definitionen på magpie är att de inte har vitfläcksanlag? Framför allt inte eftersom att vi normalt går efter fenotyp, inte genotyp (tyvärr i vissa fall…). Dels tycker jag att det mixade fältet är ett tydligt tecken på att det inte bara är vitfläck utan ep- också. Vitfläcksanlaget ger normalt inte mixade fält.

I början när det pratades om magpie i Sverige, innan de första kommit hit, så sa man faktiskt att de hade vitfläcksanlag för att på så sätt få både rena vita fält och mixade fält. Alltså att de i princip var cr-blekta brincle med vitfläcksanlag. Men det kanske visade sig vara en dålig idé i praktiken. Eller så var det bara opraktiskt om man ville samavla dem med harlequin. Jag vet inte.

godisgrisen
2013-01-31 08:22
0

Jag tror att ungen är magpie det ser så ut och eftersom hon har så mycket silveragouti i stammen är det väldigt troligt. Jag tror vidare att mycket av det vita på just det här marsvinet är vitfläcksanlag jag tycker mig kunna se det på hur fläckarna är placerade det ena behöver inte utesluta det andra. Det är svårt att skilja vitt från vitt på en magpie men "vattentricket" funkar rätt bra. Om man badar marsvinet så ser man hudens färg och på vitfläckade områden är huden ljusråsa medan den på de silverblekta områdena är lite mer gråaktig. Om hon varit nonself magpie hade hon inte varit så kul att använda i aveln dels för att rutigheten inte blir så bra med för mycket vitteckning och om man vill ha harlequin så blire det inte bra alls men nu när det är en lunkarya spelar det ingen roll.

Jag tror hon är black magpie men har dålig svärta. Alla "ljussvarta" magpies är nog inte zoblar även om det kan vara möjligt i detta fall. Antar att silvergenen bleker den svarta färgen på vissa djur för en del ungar som fötts här är tydligt ljusare än andra.

Lunkamia
2013-01-31 08:54
0

Men Liza -litar du inte på mig :)…..???

Sabettan
2013-01-31 09:03
2

#28 ha ha Jo då, men det är bra att höra med flera =)

Eulwen
2013-01-31 09:07
1

#26 Nä definitionen på en magpie säger ingenting om genetiken, bara om utseende. Men vitfläcksanlag är något som undviks noga och jag skulle som sagt inte använda denna i magpieavel. Skulle någon köpa denna för att använda i avel i tron att det är en ren magpie så är jag rädd den personen skulle få en del trista överraskningar (om man slarvar med att kolla stammen själv).

Men visst, min definiton är lite snäv eftersom jag är petig helt enkelt.

idipidi
2013-01-31 09:34
2

Jag hänger inte riktigt med på varför vi pratar om nonselfar är det handlar om en lunkarya. Den som skulle använda det här marsvinet i magpieavel skulle ha betydligt större problem än vitfläcksanlaget. Tungan ute

Det enda som spelar roll är väl hur man definierar färgen. OK, vill man definiera det som att de ska sakna vitfläcksanlag så visst. Jag köper det. Men jag tycker inte att det är solklart.

Jämför med rexar i silveragouti. De har absolut ingenting att göra i avel av nonself silveragouti. De har i princip alla anlag fel vad gäller teckningen och dessutom dålig svärta. Trots det så är de silveragouti. Nu kanske silveragouti har en tydligare definition än magpie, men principen är den samma.

Lunkamia
2013-01-31 10:53
0

Men precis , vi färgavlar inte på Lunkorna (inte så  medvetet i alla fall :)) men det är betydligt bättre att definiera dem som Magpie så ingen i framtiden blir orolig att det är Roan anlag!!Vi har så mkt mer att tänka på i Lunkarya aveln än färg.Däremot är det bra om de blir någorlunda rätt i stamtavlorna.Alla(vågar nästan säga så)av  våra  är rätt dassiga i färgerna.Grey kan tex se ut som choklad och vise versa.Dåliga svarta .Helt enfärgade golden djur med ruby eyes tex.De bär oftast på en salig samling men vi har tex nästan aldrig choklad i Lunkorna och inget Roan .

Eulwen
2013-01-31 10:54
0

Pratar om nonselfar, gör vi? Jag pratar om färgteckningen magpie oavsett ras. Visst kan man väl skarva på begreppet om det är en ras där färgen/teckningen inte bedöms men det känns som man urvattnar begreppen om man gör det.

Hade rexar i silveragout avlats efter teckning och färg och pälskvaliteten varit sekunder hade nog genetiken färgmässigt inte varit långt efter nonselfarna. Vad är det för anlag de har fel för teckningen, jag är inte insatt i rexarna och hänger inte med där och kan därför inte göra någon jämförelse.

Lunkamia
2013-01-31 10:55
0

#29 …….Flört

Eulwen
2013-01-31 11:03
0

Men visst, jag får backa på denna. Regga som magpie för någon bättre benämning finns väl inte ändå. Glad

idipidi
2013-01-31 11:24
0

Det känns som att vi pratar om varandra lite. Mia förklarade lite mer i #32.

Det är ett knepigt område att ge sträv- och långhåren färger i stamtavlan. SMF har dessutom inte några som helst riktlinjer för sånt här, så var och en gör som de vill. Det är svårt att veta om man ska gå efter genotyp eller fenotyp. Oftast blir det någon slags mix beroende på diverse faktorer.

Jag förstår bara inte varför bara vissa färger och teckningar ska ha väldigt exakt krav på sig, men inte andra. Vi pratar ju om minst hälften av alla sträv- och långhår som har en färg som inte stämmer in på rasstandarden.

Silveragouti var bara ett exempel. Egentligen gäller det i princip alla färger och teckningar. Om du jämför en nonself silveragouti med t.ex. en rex silveragouti så är det som två totalt olika färger. Så olika att många oinsatta inte överhuvudtaget kan tro att det är samma färg. Icke-färgavlade agouti brukar ofta inte sakna ett enda av de teckningsfel som beskrvs i standarden. Genetiskt saknar de både färgförstärkningsgener och diverse modifierare.

Eller är inte det att urvattna begreppen är vi kallar en långhårgolden för golden? Färgen på en långhårsgolden har oftast i princip ingenting med den standardenliga färgen golden att göra. Genetiskt saknar de massa färgförstärkningsgener.

Lyan
2013-01-31 12:32
0

Jag tycker inte att det ser ut som vanlig magpie, det gråa är ju inte grått pga melering utan det är hårstråna i sig som är grå (Förlåt om allt jag skriver är virrigt, har väldigt mycket i huvudet just nu)

PiggieVille
2013-01-31 13:25
0

Förlåt för trådkap, men är det ngn som kan tipsa om ngn bra sida eller bok, där man kan lära sig mer om genetik,färger osv?

Tycker det är lika spännade och intressant som förvirrande :)

Eulwen
2013-01-31 22:52
0

#34 Nu vet inte jag om du vänder till mig igen eller deklarerar någon slags allmän synpunkt? Om jag är noga med hur en magpie bör se ut så är det ju för att det är "min" valda variant och något jag läst på om och vurmar för. Dessutom tycker jag det är ett gissel med inkorrekt färgbestämning i stammar och register. (Min personliga åsikt är att genotypen borde väga in i en färgbestämning. För den som köper ett sällskapsdjur går det väl an att välja på utseende men köper man för avel är det en annan femma.)

Lyan
2013-02-01 19:00
0

#38 Jag har färgenetik på min hemsida. Länk hittar du i signaturen :-)

Puttar min fråga lite. Tror ni verkligen att det är magpie trots att pälsen är grå och inte mörk? Jag har aldrig sett ett sådant fenomen förutom på grey och lilac