Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 3175 ggr
[saphirasmarsvin]
2

Hemskt mail

Har en annons på Blocket och fick precis ett riktigt obehagligt svar som jag vill dela med mig med er.

Avsändaren påstår sig tillverka smink i östländerna och vill köpa ca 100 marsvin till helgen som han ska packa i väskor och frakta till Polen (för att slippa "krångel" i tullen). Han frågar även om jag vet andra grisar som han kan köpa till paketpris.

Jag har inte ord… Bara känner mig äcklad och hemskt ledsen för alla marsvin som går detta öde till mötes. USCH!!!

emmaaslund
0

Men fy vad hemskt, USCH!

Inlägget redigerat av moderator, då det bröt mot sajtens regler (§01. samt §02.A.).

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Denna kommentar har tagits bort.
[Moa-]
2

Tror att du lugnt kan anta att det inte är på allvar…

Inlägget redigerat av moderator, då det bröt mot sajtens regler (§03.B.).

emmaaslund
4

#3 Naivt att tro att det inte finns sådana människor som faktiskt gör såhär.

Inlägget redigerat av moderator, då det bröt mot sajtens regler (§03.B.) samt delvis vände sig till ett numera borttaget inlägg.

/ Emma

JonasDuregard
2

Det är garanterat ett skämt.

[saphirasmarsvin]
4

Ni har inte ens läst mailen och ändå drar ni direkt slutsatsen att det handlar om ett skämt?

Inlägget redigerat av moderator, då det vände sig till numera borttagna och/eller redigerade inlägg.

ElmerKrudd
0

Jättedumt skrivet av personen. Men jag tror definitivt att hen bara hittar på. Hen skulle ju inte skriva sådär annars.. Just det där "för att slippa krångel i tullen".

Om jag rånar en bank tänker jag ju inte berätta det för nån, eller hur ? =)

Inget att oroa sig för.

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

JonasDuregard
13

#4 Nej, det är inte naivt.

Om en Polsk sminktillverkare vill köpa 100 marsvin så går de inte till blocket. Om de skulle gå till blocket så skulle de inte berätta för säljaren vad de tänker använda den till och definitivt inte att de tänker smuggla(!?) ut det ur landet Glad

JonasDuregard
5

#6 "Ni har inte ens läst mailen och ändå drar ni direkt slutsatsen att det handlar om ett skämt?"

Ja, så är det.

Förutsatt att din sammanfattning i #0 är korrekt.

Inlägget redigerat av moderator, då det vände sig till ett numera delvis redigerat inlägg.

emmaaslund
6

Jag förstår inte hur man kan bara anta att personen som skickat mailet inte är seriös? Kanske anförtror sig personen till de den mailar med och nämner att denne vill "slippa krångel i tullen" för att denne antar att det finns en förståelse för att vilja slippa krångel. "Det vill väl alla", skulle kunna vara en förklaring på varför man skriver så öppet. 

Blir nästan lite stött av att det antas vara ett skämt.
För sådana här människor finns. Det vet vi väl?

/ Emma

[Moa-]
0

Ja, jag tvekar inte en sekund på detta.

Hade det varit sant så hade "köparen" aldrig skrivit ut detta. Sedan vore det billigare att själv föda upp istället för att köpa vuxna, dessutom skall "testdjur" vara noggrant kontrollerade. Vidare är det ej logistiskt möjligt.

emmaaslund
2

#8 Jag förutsätter att du vet hur polska sminktillverkare går tillväga eftersom du påstår dig veta hur de inte gör.

/ Emma

ElmerKrudd
0

Visst finns det säkerligen folk som gör så. Men jag tror inte att man basunerar ut "Hej jag tänker begå ett brott, hjälp mig!"

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

JonasDuregard
5

"Blir nästan lite stött av att det antas vara ett skämt. 

För sådana här människor finns. Det vet vi väl?"'

Marsvinssmugglare?

Jag är inte helt överyghad om det, nej.

Marsvin används för djurförsök men då köper man dem nog i en affär eller avlar fram dem själva (de ska oftast ha särskilda egenskaper). Att man köper dem på blocket i Sverige och smugglar dem till Polen ser jag som ett rent skämt.

imoon
2

TS, signerar personen med namn? Kontakta polis eller tullen och rådfråga vad du skall göra. Allt annat är ologiskt.

Även om jag personligen är ytterst tveksam till att det skulle vara en seriös person. Exakt vad tror ni egentligen att marsvinen skulle användas till? Att utvinna något till smink? Att prova smink på? Cavia porcellus används inte inom forskning, det är en annan underart av marsvin som används för provtagningar.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

JonasDuregard
7

#12 "Jag förutsätter att du vet hur polska sminktillverkare går tillväga eftersom du påstår dig veta hur de inte gör."

Skulle du tro på mig om jag sa att jag är hemlig agent åt dem och är i Sverige för att köpa försöksdjur från privatpersoner?

Skämt åsido, jag vet att sminktillverkare precis som andra företag drivs av profitbegär - och det är inte lönsamt att smuggla marsvin.

emmaaslund
5

#16 Kalas.
Jag står fortfarande fast vid att det är smått pinsamt att anta att denne person skämtar och dessutom inte ta TS på allvar. Och skulle det vara så att denna person skämtar så förstår jag inte riktigt det roliga, hur kan det ses som "att trolla någon" genom att skriva ett sådant mail som TS fick? 

Skulle man anta att alla kriminella, icke-djurvänner trollar runt i livet skulle det vara en jäkligt elak värld. Någon måste ta det på allvar.

Så tycker jag.

/ Emma

Fridaybrew
7

För det finns ju inga marvin alls i Polen redan ?????

Man måste köpa alla sina marsvin på svarta marknaden det vet ju alla.

Om man vill ha 1000 marsvin så tar det faktiskt inte så lång tid att ordna. Det behöver ju inte bli dyrt heller. Bara arbetstiden att åka runt i ett främmande land till 100 olika och köpa marsvin skulle ta längre tid och kosta mer än 1000 egenuppfödda.

/Fridaybrew

Lillisen
1

Ta dennes uppgifter då och anmäl till poliosen.

Men jag tror inte heller att man talar om att man ska smugla djuren och använda till djurförsök. Har aldrig hört småhunds uppfödare få berättas att de ska tejpas i hop och läggas i väskor heller.

Så jag tror att det är någon som vill reta upp dig som djurägare, en del har det som nöje. Sjukt skämt!

[rumelle]
4

Oavsett om personen menar allvar eller inte så skriver man väl för tusan inte vad man ska använda djuren till, om det är ngt olagligt. 

Det är alltid bättre att ta saker på allvar en gång för mycket. Jag tycker att du ska kontakta polisen.

Virvlan
5

Spelar ingen roll om det är skämt eller ej. Det finns folk som saknar empati och lätt kan ta djurs liv utan att känna ånger.

Fy vad hemskt.. sanningen eller skämt…  ingen skrattar.

Inlägget redigerat av moderator, då det bröt mot sajtens regler (§01. och §03.A.).

kodex
5

Usch så hemskt! Som sagt spelar det ingen roll om detta är skämt eller inte, så skriver man inte!

linneakaangas
0

Exakt!

[Moa-]
5

En polisanmälan ser jag ingen egentlig poäng med, vilket brott skall det falla under?

godisgrisen
5

Ignorera personen är nog det bästa.

[jgroth]
1

Har själv haft flera som ringt (fredagkvällar kring 23-01 tiden) och vill köpa marsvin för att det är så gott. De förväntar sig att jag ska bli upprörd. Brukar bara svara att jag tror inte ni har råd med 800-900kr/kg för skinnys.. =) =)

Tror som flera ovan att detta endast är skrivet för att få reaktioner…

[jadestone]
1

Jag har oxå fått idiotiska samtal från personer när jag haft annons ute. Dom undrade först om dom kunde ha dom som ormmat, sen om dom kunde få köpa för att äta dom. Då svarade jag helt enkelt att jag skulle polisanmäla dom för djurplågeri o då la dom på luren.

wingren
0

går det inte att polisanmäla? Oavsett om det är "på skoj" eller inte. Borde ju bryta mot någon lag!

Lillisen
0

Nä finns inget man kan anmäla så länge man inte har bevis att personen genomför det den säger.

Det är lika illa när det gäller de som säger att de ska köpa marsvin för att ge levande till sin orm. Det är ju enligt lag förbjudet får enbart ge avdödad föda. Men så läng man inte har bevis på att djuret lever när ormen får den så kan de inte göra ngt :(  Har ett fall där precis detta hänt.

JonasDuregard
2

"Oavsett om det är "på skoj" eller inte. Borde ju bryta mot någon lag!"

Nej, det tror jag inte. Om det är på riktigt är det kanske ett brott mot någon lag (försök till marsvinssmuggling? Obestämd). Om inte så är det nog helt lagligt.

"går det inte att polisanmäla?"

Det går alltid att polisanmäla, eller åtminstone tipsa polisen - men det är osannolikt att de vidtar någon åtgärd.

RosaMarsvin
1

Jag tror att jag fått en busringare på varje annons som jag haft ute senaste året. Alla utom en har sagt att de vill köpa marsvinet för att äta. Jag tror verkligen ingen av dem har menat allvar, men det är klart helt omöjligt är det ju inte. Jag brukar säga att marsvin lär vara goda att äta, men att jag inte säljer dem som mat.

Mirinda
4

Vart tog de intelligenta och goda människorna vägen? Hur orkar man lägga energi på att störa, reta och oroa djurvänner på det sättet?

Att skämta är så långt ifrån vad som beskrivs här ovan som det går att komma.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[Virvel-Rex]
1

Jag tycker faktiskt att det inte låter som någon som vill "skämta" lite.
Det finns faktiskt folk som gör sånt där, dagligen. Det är egentligen inget konstigt, bara riktigt hemskt.

Och att marsvinen paketeras ner i väskor för att slippa tullen är väll inget ovanligt heller. Folk gör såhär med många djur, inte bara marsvin. Utan hundvalpar t.ex.

Sådana mejl, eller meljaren då, kan man faktiskt polisanmäla för planerat brott. Spara gärna mejlen, meddelandet osv. som "bevis", om du nu vill det. Om det skulle vara äkta tänk så många marsvin du skulle rädda. ;)

JonasDuregard
8

#33 "Det finns faktiskt folk som gör sånt där, dagligen."

Smugglar marsvin till östblocket?

Det tror inte jag. Kan du visa mig ett enda exempel.

"Om det skulle vara äkta tänk så många marsvin du skulle rädda. ;)"

Men om den här marsvinssmugglaren fortsätter med samma teknik (att berätta om sina avsikter för alla han ringer) så kan han nog hålla på i 20 år innan han hittar någon som vill sälja ett enda marsvin.

Och om han gör det tror jag det marsvinet redan var illa ute i så fall.

[jgroth]
7

Om det ska smugglas marsvin så tror jag det är åt andra hållet. I ett land som Polen så kostar antagligen ett marsvin nästan ingenting och föra in dem och sälja i sverige, då kan man tjäna pengar.

Men att köpa "dyra" marsvin i sverige och göra tvärtemot är jag ytterst tveksam mot, inte ens testdjur tror jag får vara så dyra i Polen.

[Virvel-Rex]
0

Så du menar att det igenkligen inte skulle spela någon roll om marsvinet redan var "illa ute"?

Och ja de är klart att de gör sånt dagligen, folk både har det till djurförsök(göra smink t.ex), smyglar andra djur för att sälja djuren olagligt.
Det är inget du eller andra kan förneka, inget heller jag behöver bevisa.
För sådant händer faktiskt dagligen. Så är det bara. Ok?

JonasDuregard
9

"Så du menar att det igenkligen inte skulle spela någon roll om marsvinet redan var "illa ute"?"

Nej. Jag hade två poänger med min kommentar: det är omöjligt att det inte är ett skämt, och även om det vore möjligt så skulle han inte lyckas köpa någon på det sättet.

"Och ja de är klart att de gör sånt dagligen, folk både har det till djurförsök(göra smink t.ex), smyglar andra djur för att sälja djuren olagligt."

Men att smuggla marsvin för att testa smink? Förekommer det tror du? Varför fungerar inte de Polska marsvinen för syftet?

Att man smugglar exotiska eller värdefulla djur för att sälja dem dyrt är inte riktigt samma sak, och jag tror det är sällan djur smugglas ut ur Sverige (som #35 påpekar).

imoon
9

Jag har lite funderingar…

- Varför skulle de köpa marsvin från privata säljare i Sverige när forskningen skulle ta plats i Polen? Vi vet ju alla att det finns marsvin även i Polen.

- Vore det inte enklare att köpa från grossister som 1. har billigare priser och 2. har massuppfödning?

- Varför skulle de använda sig av tammarsvin, Cavia Porcellus, när denna art traditionellt sett aldrig används inom forskning?

- Varför skulle de använda sig av sällskapsmarsvin när det finns avel avsedd för forskning?

- Varför skulle de importera olagligt när det överhuvudtaget inte finns någon anledning till det? Varför skulle någon vela lägga ner pengar på det och varför skulle någon ta risken att åka fast?

- Vad i budskapet är rimligt egentligen?

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

RosaMarsvin
4

Det är också orimligt att man skulle vilja köpa försöksdjur som man inte har full koll på vad de har ätit eller utsatts för innan man tog över dem. Man kan ju då inte vara säker på vad resultaten av ens försök beror på. Ska man göra experiment måste man ju göra dem ordentligt, annars är det ju ingen poäng att göra dem alls. Så man måste börja med att sätta djuren i "karantän" en längre tid och då kan man ju lika gärna skaffa egna marsvinsungar och hålla koll på dem tills de är gamla nog att göra experiment på, det blir ju billigare. Ännu billigare är det att föda upp 100 råttor eller kaniner.

Aristarcos
1

Oj vad har hänt Saphirasmarsvin har nu helt plötsligt avslutat sitt medlemskap, vad hände.. ?

Mirinda
6

# 40 Men….. nej! Tror du att det har något att göra med vart den här diskussionen styrde iväg?

Saphira var ju fruktansvärt illa berörd av det som hänt henne - att hon blev utsatt för ett grymt försök till "skämt".

Tyvärr har denna tråd kommit att bli en argumentation om huruvida den elaka människa som mailat till Saphira menade vad han skrev eller ej. Det  var nog inte riktigt vad Saphira hade behövt höra. Det tycks som om fler av er som annonserat har blivit påhoppade på liknande vis.

Jag hoppas min rara vän Saphira kommer tillbaka. Inte kan hon väl ha lämnat MiF för gott? Jag skulle sakna henne mer än jag kan säga.

juliino
2

Instämmer med Mirinda! Hoppas verkligen inte att Saphiras lämnat Mif!

emmaaslund
6

Men fy vad tråkigt om så skulle vara fallet, att Saphiras har lämnat.
Håller med dig #41, detta blev väldigt snabbt en tävling i argumentation känner jag. Jag förstår TS om hon tog illa vid sig av en del inlägg som skrivits i denna tråd, hon var ju personligen upprörd över mailet hon fick. Hennes känsla ska ju, oavsett internetskämt eller inte, tas på allvar. Det var ju känslan hon förmodligen ville diskutera.

/ Emma

Aristarcos
2

Jag fattar inte varför diskussionen spårade ur så, hur kan man pladdra på så, utan att visa någon hänsyn. Det var ingen som tog någon som helst notis om hur hon mådde och stödet hon behövde av er här ( jag kan nästan inte räknas in iom vi inga marsvin har kvar)

Jag hoppas det blir en lärdom till de som ångade på så hårt ….nästa gång kanske ni själva blir drabbade.

Mirinda
2

#44 Jag PM:ade till JonasDuregard och bad honom skriva något här i tråden som skulle få stopp på den diskussion som blev allt annat än ett stöd för Saphira. I rättvisans namn måste jag ändå säga att det inte var enbart hans ansvar.

Som jag trodde är JonasDuregard inte medlem på MiF och det kan därför verka som om han är okänslig. Det hänger ihop så här, tror jag; Vissa människor gillar att debattera på nätet. Han blev missförstådd av vissa här i tråden. Ni pratade helt enkelt förbi varann. Jag skrev till honom att även om det är så att han har rätt i sak, så var det onödigt att driva "debatten" vidare. Folk som inte hänger i våra trådar förstår sig nog inte på att vi inte brukar höja tonläget i argumentationer, för argumenterandets egen sak.

Det enda som jag hoppas nu, är att Saphira tittar in på MiF och läser här i tråden, så att hon ser våra sympatier. JonasDuregard skrev ett svar till mig. Han sade bl a att det kanske finns andra anledningar till att Saphira avslutat sitt medlemskap.

Ja, inte vet jag. Jag är bara så himla ledsen… för Saphiras skull och för vår skull - om det nu faktiskt är så att vi mist vår jätterara MiFkompis Saphira.Gråter

Inlägget redigerat av moderator, då det bröt mot sajtens regler (§03.A.).

EvaLuna
1

Saphira kom tillbaka! Snälla! Alla går på lur ibland… Ingen tycker sämre om dej för de, jag lovar. Tänk om alla som blir blåsta 1a april skulle hoppa av allt. Tvärtom är de väl otroligt fint att man bryr sej om sina älskade djur till den grad du gör. Kom tillbaka nu!!

Aristarcos
2

#45 i första hand så pm:ar man alla Medarbetare.. så att de får upp ögonen.. så behöver det inte spåra ut, det är ofta som någon av medarbetarna är tillgänliga.. Har försökt maila henne, men jag har inte fått något svar..

Mirinda
0

#47 Kruxet var att jag inte var inne i tråden förrän sent på kvällen och då var ju Saphira redan borta. Jag har inte haft anledning att så att säga anmäla något till sajt-medarbetarna nån gång. Allt brukar lösa sig i tråden. Det brukar vara nån som gjuter olja på vågorna och pekar ut missförstånd eller talar nån som hoppat på nån till rätta.

Men bröt nån egentligen sajtreglerna här? Blev det helt enkelt inte så att diskussionen drog iväg utan att nån egentligen hade några avsikter att såra eller angripa?

Visst hade det varit bra om någon av medarbetarna eller  om nån annan lugn och sansad medlem sett hur galet detta måste ha blivit för Saphira. Då hade diskussionen kunnat stanna upp, så att Saphiras tråd fått vara just Saphiras tråd.

Jag har också mailat till henne och skrivit i gästboken på hemsidan. Jag berättade för henne i mailet, som jag hoppas att hon läser snart, att vi är flera här som vill att hon kommer tillbaka till oss på MiF. Eller om hon inte vill det så hoppas jag att hon i alla fall hör av sig på något sätt, så vi får veta om hon är OK.

Mer kan jag inte göra nu. Vi får hoppas att hon läser det här och sina mail.

JonasDuregard
4

#45 "Jag PM:ade till JonasDuregard och bad honom skriva något här i tråden som skulle få stopp på den diskussion som blev allt annat än ett stöd för Saphira."

Jag måste haft bråttom när jag läste ditt PM, missade helt den uppmaningen!

Det vore hemskt tråkigt ifall Saphira slutade för något jag skrev, och jag hoppas verkligen hon överväger att komma tillbaks i så fall.

Fridaybrew
7

Inga regler har brutits, tonen har varit oerhört sansad. Finns inte ens någon anledning för någon att mjuka upp det hela heller, det går inte slå in allt i sockervadd när man diskuterar, speciellt inte när man inte håller med varandra och ingen rimlig argumentation biter.

Det är solklart att personensom kontaktade TS skämtar, det är ju egentligen så solklart att det är ett skämt att man blir förvånad över bristen på källktritik som finns hos de som försöker argumentera här i tråden. 

Inlägget redigerat av moderator, då det bröt mot sajtens regler (§01. och §03.A.).

/Fridaybrew

Aristarcos
1

# 50 här är många ungdommar och barn ( även om inte jag tillhör den skaran) så man får gå på försiktigt här..hon var uppenbarligen väldigt upprörd, men fick bara nästan bara emotsägelser tillbaka.. då är det lätt att tappa sugen att vara medlem.

JonasDuregard
12

#45 Jag hade egentligen inte tänkt skriva något försvarstal här men eftersom det spekuleras en del runt min person och mina motiv så måste jag ändå klargöra vad jag anser om det hela.

"Jag skrev till honom att även om det är så att han har rätt i sak, så var det onödigt att driva "debatten" vidare."

Jag tycker inte jag drivit någon debatt, jag skrev kort och gott att jag är säker på att det är ett skämt, sedan svarade jag på de som hade invändningar mot det. Jag hade alltså en ganska passiv roll i "debatten". Först kallades jag naiv (#4) sedan pinsam (#17). Det är svårt att inte svara på sådant.

"Vissa människor gillar att debattera på nätet."

Stämmer, men jag gav mig inte in här för att jag såg någon potential till bråk eller något sådant. Jag skrev i förhoppningen att det skulle lugna TS att höra att det med all sannolikhet var ett skämt. Jag blev förvånad över att det mottogs så illa av en del.

Jag förstår att det kan bli otrevligt när flera personer skriver samma sak (jag skulle inte postat #5 om jag sett #2 och #3 när jag skrev), och det är ju svårt att göra något åt eller att utpeka någon enskild som skyldig för.

"Han sade bl a att det kanske finns andra anledningar till att Saphira avslutat sitt medlemskap."

Jag vet så klart ingenting om varför hon slutade. Därför undrar jag om någon annan vet det?

Det har ju antytts att det var på grund av något jag skrev som gjorde henne ledsen. Det är klart jag vill veta om hon har berättat själv att det är så, eller om det är ett antagande enbart utifrån att hon skrev här innan hon slutade.

Som jag skrev till dig i mitt PM så beklagar jag om hon gav sig av på grund av något jag skrev här, men jag ser inte hur jag skulle kunna förutse en sådan reaktion. Obestämd

Inlägget redigerat av moderator, då det delvis vände sig mot ett redigerat/borttaget inlägg.

JonasDuregard
12

#51 "hon var uppenbarligen väldigt upprörd, men fick bara nästan bara kritik tillbaka.."

Du och jag ser kanske olika på det men jag förstår inte hur det skulle vara kritik att säga att någon blivit utsatt för ett elakt skämt.

Jag hade som sagt hoppats att hon skulle bli mindre upprörd av att hon fick veta att det inte var på riktigt. Och hon skriver ju nästan ingenting i tråden så det är inte så lätt veta om hon blev upprörd över vad som står här.

"då är det lätt att tappa sugen att vara medlem."

Har du varit i kontakt med henne om varför hon slutade?

emmaaslund
8

#50 De flesta medlemmar på MiF tycker om att slå in det mesta i sockervadd och de flesta av oss har inget behov att att argumentera på det sätt som det gjorts i denna tråd. När det kommer till djur och känslor är det inte allt som är svart på vitt, och det är fritt fram att diskutera utan att behöva källa och referens till precis allt som sägs.

Du gör det igen, "det är ett solklart skämt". Du struntar helt i det vi diskuterat ovan - om att vissa av oss kanske inte alls tycker att det är solklart och att Saphiras ville ventilera sina känslor runt ett, uppenbart upprörande, mail. Sant eller inte, det handlade om hennes djur och det ville hon dela med sig av. Punkt. Eller?

/ Emma

Mirinda
1

#47 Kruxet var att jag inte var inne i tråden förrän sent på kvällen och då var ju Saphira redan borta. Jag har inte haft anledning att så att säga anmäla något till sajt-medarbetarna nån gång. Allt brukar lösa sig i tråden. Det brukar vara nån som gjuter olja på vågorna och pekar ut missförstånd eller talar nån som hoppat på nån till rätta.

Men bröt nån egentligen sajtreglerna här? Blev det helt enkelt inte så att diskussionen drog iväg utan att nån egentligen hade några avsikter att såra eller angripa? (inte ville nån gå på Saphira i a f)

Visst hade det varit bra om någon av medarbetarna eller om nån annan lugn och sansad medlem sett hur galet detta måste ha blivit för Saphira. Då hade diskussionen kunnat stanna upp, så att Saphiras tråd fått vara just Saphiras tråd.

Jag har också mailat till henne och skrivit i gästboken på hemsidan. Jag berättade för henne i mailet, som jag hoppas att hon läser snart, att vi är flera här som vill att hon kommer tillbaka till oss på MiF. Eller om hon inte vill det så hoppas jag att hon i alla fall hör av sig på något sätt, så vi får veta om hon är OK.

Mer kan jag inte göra nu. Vi får hoppas att hon läser det här och sina mail.

Mirinda
0

#55 Sorry! Nåt hängde sig i datorn. Det var inte menigen att skicka iväg det inlägget en gång till.

Fridaybrew
7

Angående TS så fungerar rimligen Ockhams rakkniv för att se att det är fullkomligt orimligt att det är sant, det gör dock inte busringningen mindre elakt för det men tycker det är trist att du #54 skrämmer upp folk här som tror på det mesta som skrivs med dina inlägg.

Vill man ha försöksdjur finns det billigt att köpa via certifierade grossister med kontrollerade avelsbaser och likartade gener. Inköpet av försöksdjuren är bland det billigaste inom djurförsöksindustrin personal och lokaler samt utrustning kostar mångdubbelt mer.

/Fridaybrew

Aristarcos
4

#53 Jag har svårt att se varför hon avslutat sitt medlemskap här så abrubt helt utan orsak, hon har länge varit en respekterad och trevlig medlem här.

Hon försökte diskuttera saken, hennes ord säger mycket..då hon försökte säga att ni har ju inte läst mailet i #6. Man tolkar olika det som skrivs, för min del kändes det som att ni inte trodde på henne, vilket hon mest troligt har tagit mycket personligt..

Jag tror inte era motsägelser stöttade henne som ni nu trodde att ni gjorde. Alla är inte lika tuffa att säga emot, jag hade gjort det ( vilket jag gör nu) men alla är inte sådana; men vill ändå vara aktiva på forum med stöd och värme.

Har tyvärr inte fått något svar av henne ännu, men hoppas få klarhet varför hon lämnade sidan.

Mirinda
7

#53 För TS var det högst troligt inte ett dugg intressant. Du behöver inte gå i svaromål. Uppskattar ditt inlägg #49. Kunde du inte bara släppa det hela där?

Du är inte angripen. Du borde inte ha nåt behov att försvara dig.

Vi saknar vår kompis som skapade tråden. Och ja, jag instämmer med några av de som skrivit ovan i följande (använder mina egna ord):

• Vi har en mjukare och mer försiktig samtalston här än på en del andra sajter.
  • Det finns både vuxna, känsliga människor och barn på sajten.
  • Det är alltid svårt att veta hur ens skrivna ord uppfattas (tonfall och ansiktsuttryck saknas ju).
  • Ord har dessutom olika innebörd för olika människor.

Att ha förståelse för att alla inte tycker att det är fritt fram att sätta sig till doms över hur man "ska" bete sig på ett diskussionsforum och ta hänsyn till andra, är en bra början till ett givande utbyte mellan oss som ofta inte känner varandra IRL.

Kan vi avsluta dividerandet nu, är ni snälla? Jag har (i mail) bett Saphira att titta in på MiF och läsa i tråden för att se att vi saknar henne. Låt oss hoppas att hon vill återvända.

Kan vi vara överens om att ingen ville såra eller uppröra Saphirasmarsvin och sluta gnabbas om vems fel/ansvar det är?

Inlägget redigerat av moderator.

emmaaslund
5

#57 Jag är kvar i diskussionen eftersom jag är en av de som förstår vad Saphiras faktiskt ville diskutera. 

Att du kommenterar mitt högskolestuderande och huruvida du anser mig sakna förmågor gör mig inget, jag håller inte med dig. Däremot vill jag säga att det är ännu ett rätt onödigt yttrande från din sida. 

Håller med Mirinda, det räcker nu. Allas olika syn på saken har framgått mycket tydligt - vi får vara eniga om att vi är oeniga och som sagt hoppas att Saphiras inte tagit allt för illa upp av den hårda ton som till och från dykt upp i denna tråd.

/ Emma

emmaaslund
3

Jag vill även tillägga att jag inte en enda gång "skuldbelagt" någon, om du menar mig, Fridaybrew? Har svarat på flera inlägg av JonasDuregard men jag vet inte var du får resten ifrån. Det är flera i tråden som inte tycker som jag, inte bara du och JonasDuregard.

/ Emma

Mirinda
2

#62 Jag tror att vi har gjort klart för dessa två besökare på MiF att de inte nådde fram (tänker främst på Jonas, som jag faktiskt tror menade väl när han först skrev).

Nu förstår jag varför du Aristarcos i #47 rådde mig att kontakta en Medarbetare. Synd att lyhördhet inte fanns från början i tråden.

Tack för mig! Hoppas vi kan lägga det här till handlingarna nu.

Framför allt önskar jag av hela mitt hjärta att vår vän Saphira vill komma tillbaka till oss.

Du fattas mig.Gråter

JonasDuregard
14

"Du behöver inte gå i svaromål. Uppskattar ditt inlägg #49. Kunde du inte bara släppa det hela där?"

Jag önskar jag kunnat det men jag uppfattade att framför allt #45 och även en del andra var riktade direkt mot mig och jag kände att jag inte kunde låta det stå helt oemotsagt.

"Du är inte angripen. Du borde inte ha nåt behov att försvara dig."

Jag känner mig ganska angripen. Du skrev till exempel att jag inte verkar bry mig. Jag kommer kanske inte lämna iFokus för den sakens skull men du ställer omänskligt höga krav på mig om du förväntar dig att jag ska läsa en bedömning av mig själv som jag inte alls håller med om utan att skriva några invändningar mot den.

Inlägget redigerat av moderator, då det delvis vände sig till ett numera redigerat/borttaget inlägg.

[Olaf]
16

Även om det ev. var ett elakt skämt du råkade ut för så var det ett synnerligen obehagligt och illvilligt mail du fick, vilket i sig är illa nog!

Dessutom är det som skrivs i mailet en verklighet för djuren här i världen. För en genuin djurvän är det självklart att bli upprörd och illa berörd.

Du uttryckte dig från ditt hjärta.

Vet inte om det är någon idé att polisanmäla mailet, men du kanske ändå ska göra det.

mandyosv
9

Jonas Duregard har helt rätt i allt han skriver!! Glad

Håller med till fullo!

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Sunshades
5

Tja vad skall man säga? "Välkommen till internet - platsen för de riktigt smarta och extremt korkade."?

Sedan är det väl inte ovanligt att en forumtråd tar olika vändningar och att en tråd inte _ägs_ av den som startar den utan har sitt eget liv efter att den släpps fri. Det går inte att kräva att en EXEMPELtråd som "Hitler hade rätt" bara skall innehålla repliker som berömmer trådskaparens budskap…

Mirinda
6

#74 Det finns olika samtalstoner på olika sajter. Besöker jag en annan sajt, anpassar jag mig efter vad jag uppfattar som god ton just där. Men visst har man all rätt i världen att uttrycka en åsikt.

Frågan är bara i hur hög grad man känner sig tvingad att svara på allt man läser.

Att tolka allt som ett angrepp på sin person, vilket jag upptäckt att vissa iFokusmedlemmar tycks göra, är att ge sitt ego väldigt stor plats. Att kunna inse när man klampat rakt över en annan deltagare i en tråd, vare sig det är trådskaparen eller en som kommenterat, är en allmänmänsklig mognadsfråga. Var och en har väl sin personlíga etik och gör sina egna fria val också.

#71 Ett tack till Olaf, som vågar gå mot strömmen. Du är en djurvännernas vän.Glad

Inlägget redigerat av moderator, då det delvis vände sig mot ett numera borttaget/redigerat inlägg.

Fridaaaa
5

#71 Bra skrivet, håller med!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[lejonhuvaddärvädur]
0

Usch fy