Knäpp??
Hmm… börjar fundera på om jag snart kvalar in som "galna marsvins kvinnan" av samma typ som crazy cat lady ;-) Det har ju på relativt kort tid blivit ganska många marsvin här hemma. Helt underbara, söta ovh goa är de ju!! Men… var går gränsen??
Jag har så svårt att säga nej när det dyker upp små grisar som behöver nya hem. Och nu har det hänt igen. Två små tjejer till kommer flytta till oss om ett par veckor! Jag är jätteglad och ser verkligen fram emot att få hit dom. Vi har ju plats, och är många som hjälps åt att pyssla med dem.
Men hur många ulltottar kan man egentligen ha, när man INTE har uppfödning?? För just nu är det inte avel som är aktuellt. (honan som är dräktig nu är en rejäl tjuvparning ) De nya flickorna är 3 år gamla och de som kom senast är 2 år.
Så ja… är jag knäpp?? ;-)
Nej absolut inte…så länge plats och tid finns så kan man ha hur många som helst 
Här används samma begrepp om crazy guinea pig lady på mig, haha ;)
Du kan ha precis så många som du vill, sålänge du känner att du har tid, lust och pengar :) Jag byggde upp min honflock på 6 honor under bara ett halvår, och kanske att det flyttar in nån/några fler under detta året också, 3-4 max till får plats i buren, men det får gärna ta sin lilla tid. Jag har koll på läget och vet hur mycket jag orkar, sen spelar det ingen roll vad någon annan tycker.
Njut av dina pälsbollar!

Kan inte annat än hålla med #2 sålänge DU känner att du orkar har tiden och pengar så kör på! Jag har idag 14 grisar och känner att en till funkar men där går gränsen för mig.
MVH Erika :)
Med bara två katter som dessutom är prydligt kastrerade så har jag svårt att kvala in som Crazy cat lady däremot kan ingen ta ifrån mig den hederväda titeln crazy cavy lady som jag bär med stolthet. Med för tillfället 34 marsvin boendes i lägenheten är det ingen tvekan om att jag är lite crazy.
Nu har jag ju uppfödning så då anses det mer "normalt" att ha många marsvin men jag undrar varför för arbetsinsatsen, pengarna, utrymmet och det övriga enggemanget är ju lika stort vad man än har marsvinen till.
I övrigt håller jag med klokisarna ovan men man ska vara försiktig med snabbt införskaffande av marsvin för det är svårt att veta var "orkgränsen" går innan man praktiskt provat. Vad som är för många varierar från person till person. Eftersom jag har byggt upp strikta rutiner för min marsvinsskötsel så fungerar det för mig att ha många men ofta känner jag att jag skulle vilja ha mer tid för var och en så jag har någon sorts luddig önskan att dra ned på antalet en aning.
Ja, ni har så rätt :-) Jag är mäkta stolt över våran fina flock, och är gärna en galen marsvinstant ;-)
Marsvin har jag haft i omgångar sedan jag var liten, och den senaste omgången startade för 3 år sedan. Men antalet har ökat betydligt det senaste halvåret.
Egentligen har jag väl en diffus dröm om att faktiskt påbörja en småskalig uppfödning. Jag har mycket tankar och önskningar runt vad jag skulle vilja satsa på i raser och teckningar… Men det ligger fortfarande i framtiden. Och eftersom jag har en tendens att ta hand om oönskade djur istället för att införskaffa "avelsmarsvin", så lär det väl dröja ;-)
Jag har så enormt svårt att säga nej till att ge dessa fina liv en ny chans! Detsamma gäller alla livsformer! Jag har haft enormt mycket djur i mitt liv, men de allra flrsta är omhändertagna efter att ha blivit tröttnade på, allergiska mot eller andra tråkiga omständigheter. T.o.m människobarn har vi tagit hand om i form av familjehem!
Just nu har vi då 8 marsvin, som alla utom 2 är "begagnade". Vi har två ärvda katter, en hamster och två sköldpaddor (som faktiskt är planerat inköpta hos uppfödare ;-) ) Så djurskötseln finns med som en naturlig del i vardagen och både barn och vuxna hjälps åt efter förmåga. Så nog ska vi ha plats i både hus och hjärta för dessa två små tjejjer också :-)
Min kille kallar mig redan för crazy marsvins lady när jag berättar saker om marsvin kost/fakta/etc ibland xP
Har inte ett enda marsvin än men plannerar att ha 3st som absolut inte är någon konstig siffra kanske t.o.m lite småttigt, får se vad som händer när de väl är här :P
Det känns som den magiska gränsen går vid 4+ marsvin för dom som inte är insatta men annars finns det ju ingen gräns bara alla marsvin har plats, mat och marsvins kompisar :3
Det är ju inte lustigt om en familj har tex 3 hundar eller katter så borde man väl få ha samma "mängd" marsvin utan att det verkar lustigt eller crazy.