Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 752 ggr
moalarsson99
2013-02-08 19:55
0

ledsen?

Mina marsvin Nougat och trassel har varit hos mig sen jul, dom är inte så tama än men vågar äta ur handen och kommer springande när jag kommer med grönsaker och annat gott;) men märkte för nån timme sen att trassel stod och bet och bet på gallerburen och vägrade sluta,då öppnade jag buren och släppte ut dom, när hon fick komma in igen efter ett tag började hon igen :( är lite orolig,är det något jag gör fel satt hon är ledsen, har hört att marsvin som biter på gallren kan vara ledsna… men hon har -en kompis -får broccoli vitkål sallad och annat varje dag -såklart fritt tillgång till hö -vatten såklart -2 hus -2 myspuffar -och vissa dagar får hon marsvins blandning Släpper ut henne och hennes kompis några timmar om dan eftersom jag har en ganska liten bur åt dom :( Är det nån som vet varför hon gör de? Är lite orolig :(

lisora
2013-02-08 19:57
0

Min gris bet också på gallret när han kom hit, han slutade efter ett tag, men det beror troligen på uttråkning… Lägg in en bit knäckebröd eller grenar från fruktträd så kanske han biter på dom istället ;) bra att de får komma ut och springa i alla fall!

Sen så vad är det för sallad? Isbergssallad ska de inte ha :) och om du byter ut gnagarblandningen mot havre blir det nog bättre också, gnagarblandning är mest en massa fett och andra onyttigheter så inget marsvinen behöver. :)

Fridaaaa
2013-02-08 19:59
0

Enzo biter i gallret när han vill ha grönsak eller vill ha uppmärksamhet.

Det gjorde Blixten med ett tag. Så är inte alltid för att dem är ledsna eller liknande.

Ge inte marsvinsblandning, och sallad är bara godis ibland :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

moalarsson99
2013-02-08 20:02
0

#1Pinne får dom varannan/varje dag, helt vanligt knäckebrö? :) nepp det är inte isbergs sallad, komme inte ihåg vilken… har försökt byta ut gnagar blandningn n havre äter dom inte har provat i en månad men dom rörde den inte, de användes till toa de ;) menbrukar blanda i havre i gnagar blandningen ;) Tack så mycke för hjälpen :D

moalarsson99
2013-02-08 20:04
0

#2 okej tack :D jaha, är sallad godis, hehe hoppsan ;)

lisora
2013-02-08 20:05
0

Jag brukar ge Vasa Sport eller vad det heter. dock bara ibland och en liten bit, men marsvinen underhåller sig ett tag. 

de äter troligen inte havren för att gnagarblandningen är godare enligt dom - dock inte alls bra för marsvinen :) havre är inget de måste ha heller så jag skulle rekommendera att ta bort gnagarblandningen ändå, så äter de havre om de vill ;)

lisora
2013-02-08 20:06
0

http://marsvin.ifokus.se/articles/4d716767b9cb46223907898c-handla-ratt-till-marsvinen?articles-2 här är en artikel där du kan läsa om vad marsvinen kan ha som "basgrönsaker" och vad som är bättre att ge som godis osv :)

moalarsson99
2013-02-08 20:12
0

Okej, då sk jag nog prova igen ;) den ka jag läsa :) tack för hjälpen :D

ElmerKrudd
2013-02-09 01:02
0

Hon skulle kanske uppskatta en större bur med mer yta att springa på? =) Hur stor har du nu?

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

moalarsson99
2013-02-09 10:30
0

#8 den är cirka 100x60 :( planerar att köpa en större men måste vänta ett litet tag för måste möblera om hela rummet om jag ska ha större bur^^