Renovering
Har börjat den första etappen med renoveringen av marsvinsburen! Det har blivit lite försenat p.g.a. att byggaffärerna haft semesterstängt o.s.v. Buren är ju relativt nybyggd men jag gjorde misstaget att inte använda plexiglas som man kunde ta loss på ett enkelt sätt. Nu har jag bänt loss den stora träsidan och byggt en anordning till ett trevligare plexiglas :) Grisarna tyckte det var mycket roligare och började skutta en massa popcorn när det nya, mycket "social-vänligare" glaset kom dit!
Nästa etapp är att bygga klart ovanvåningen som skall läggas ovanpå den nuvarande buren. En ramp kommer också byggas dit så de kan ta sig upp och ner :)
Det bor 4 grisar i buren just nu men snart kommer det ännu en liten som jag har haft tingad sen i maj, men det är lite krångligt att få hit henne bara ;P Sen är det marsvinsstopp och jag ska ägna all tid åt att gosa och vårda min älskade lilla marsvinsflock!
Den tredje etappen kommer att bli att sätta ett snyggt tyg (på "tråd" så man kan fösa undan den) för förvaringsutrymmet nedanför buren :) Hurtsarna som buren står på har jag byggt själv för att ge perfekt höjd åt buren och få perfekt utformning på hurtsarna.
Inte illa pinkat, tycker jag, av en ensam tjej (med ytterst lite hjälp av sin mamma) som bor i lägenhet utan trädgård med begränsade verktyg och noll byggintresserade/kunniga kompisar att snickra ihop allt detta! Det tar sin lilla tid dock och man får trixa och fixa lite extra!
Jättefint tycker jag! Och grisarna ser nöjda ut också :)

Ser kanonbra ut.
Marsvin 4-ever
.
Tack så mycket :P Ja, måste komma igång med ovanvåningen nu i veckan!
Nu är den entligen klar! Vilket den har varit i ca 2 veckor nu men har inte fått tummen ur att fota den förrän nu.
Det blev en succé! De älskar att springa upp och ner för rampen och det fungerar precis som jag ville. De fördelar sig bra på ovan - och undervåning.
Det som fattas nu är bara de rent snygga detaljerna. Jag ska spika fast lister på de fula kanterna, köpa en till plexiglasskiva till ovanvåningen som nu har en träskiva istället och så ska jag sy en gardinkappa som ska dölja underdelen av buren där jag har förvaring. Samt lite annan finputs ^^ Grisarna är i alla fall nöjda och glada nu vilket är det som räknas.
Det bor alltså 5 grisar i denna bur (och fler kommer det inte bli, i alla fall inte på ett par år (hoppas jag kan hålla det)) och båda våningarna är 76 x 156 cm
Riktigt, riktigt snyggt :D Imponerad! Lyckliga grisar du måste ha..
Vad fint det blev! :) Det är inte konstigt att de stortrivs där.
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
Supersnyggt :)
Mvh Linnea
Jättefint! 
Tackar :)
Då har det varit dags för renovering igen!
Den här gången är det mest nedervåningen som har fått sig en uppfräschning! Jag har rivit ut den gamla mattan och satt in en ny, på ett smartare sätt då den första sättningen blev klumpig (visste inte alls hur jag skulle göra då). Sen har jag klätt in pelarna som håller uppe den andra buren, i våtrumsmatta. Och till sist fogat över alla häftklamrar och springor :)
Sen har jag gjort ännu en förändring genom att låta strö och fleece vara 50/50 i buren!
Under två veckor har de fått bo på endast nedervåningen vilket jag är förvånad över att det gått över huvudtaget! De är otroligt harmoniska tillsammans! Men nu är de glada att ha fått tillbaka sin övervåning och dessutom lite nya saker som mer spån! Hittills så älskar de sin nya "lägenhet"!
det blev jätte bra :) ska men bygga en egen bur snart till mina 3 grisar och letar massa inspiraton och detta var blad dom bästa :)
bland* haha :)
XD
Oj vilken fin sheltie du har!! 
#18 Hehe, tack! Hon är min lilla mysgris!
Vad bra tillbygget blev och marsvinen blev nog riktigt lyckliga för det också :3
Hur ofta brukar svinen byta våning? Och som tidigare har sakts så har du väldigt söta och fina marsvin :3
#20 Hihi, tack!
Ja, de brukar byta väldigt ofta, det kan vara flera gånger i timmen och ibland inte på flera timmar. Sen är det ett par som byter mer än andra. Demi, min ena magpie älskar att byta våning stup i kvarten!