Dumpad
Läser en artikel om en man som lämnat ett marsvin vid en 4H gård i Värmland för att hans barn tröttnat på det. Hans vän ringer sedan till gården och berättar detta. En medlem letar sedan upp marsvinet som inte är i bra skick och tar hand om det.
Hur tänker man då? En vuxen som bara dumpar ett stackars husdjur utomhus på det viset.. Lämnar man det vid en gård för att ha bättre samvete i tanken om "jaja, du blev iaf lämnad vid en gård"? Går man hem o lägger sig efter det då på kvällen?
Hur kan man sova gott då?
Jag skulle inte få en blund för jag hade haft så fruktansvärt dåligt samvete, fryser det ihjäl? Kommer en katt hitta den? Ja massa frågor hade ju snurrat runt i huvudet.
Så himla tråkigt att det ska behöva vara så.
Man kan väl isf ringa till gården och fråga om dem kanske kan ta emot marsvinet, vilket de säkert hade gjort i väntan på omplacering.
Polisen tog inte ens emot anmälan för de tyckte inte att han gjort sig skyldig till djurplågeri.. Med andra ord är det en acceptabel handling? Konstigt hur de kan bära upp sin uniform med heder (egen personlig åsikt)..
Att polisen inte gör något betyder inte att det är en acceptabel handling utan om att det antingen saknas lagstöd, resurser elr material i form av uppgifter m.m. för att kunna dra det vidare. Poliser är inte superhjältar utan människor som gör så gott de kan utefter de begränsningarsom finns.
Jo självklart vet jag det. Jag vet att de inte "kör sitt eget race".Men att ska krävas väldigt mycket för att det ska hända nåt just när det gäller djur är för mig ofattbart. Tänker på annat man läst o sett, mkt värre händelser. Att det inte finns nåt djurvärde.
Det är väldigt synd att en del väljer att dumpa sina djur när de tröttnat och det är tyvärr inte ovanligt att vissa har ett djur under sommaren och sedan lämnar den.
Förstår inte heller hur de tänker eller klarar av att sova om nätterna.
Eragons Omplacering fick in två dumpade marsvin tidigare denna månad: http://blogg.agria.se/marsvinsbloggen/2013/02/02/dumpade-i-tibro/