Cystor - håravfall ?
Jag undrar om det typiska håravfallet orsakat av äggstockscystor brukar uppstå på något specifikt ställe på kroppen?
Min ca 5 åring har nämligen ett par kala fläckar på rumpan. Jag har erfarenhet av både vanlig svamp, sellnic och Ringorm, och än så länge liknar detta inget av de.
Varför jag funderar på cystor är hennes väldigt drastiska förändring i beteendet mot andra som gått kraftigt mot det sämre på ganska kort tid. Hon har blivit bitsk och tjurig.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Det kan ju bli håravfall, men då oftast på magen.
Om det sitter på rumpan låter det mer som vanlig svamp. Du har ingen bild på det?
Charlotta-B
Kan du känna något om du känner på hennes mage?
Det brukar vara på magen, särskilt på sidorna. Har haft två honor med det. De blev också magra, trots massor med mat, och mer agressiva mot andra marsvin.
Tack, jag ville minnas att det var vanligt att det satt på sidorna av magen men var tvungen att fråga. Jag tror inte att det är svamp. Hon är rex och har svamp på rumpan ganska ofta (ofta om man jämför med övriga raserna som har det aldrig, men sällan nog att klassa som en eller ett par ggr om året) och det har inte sett ut så här. Hon är dessutom ganska överviktig och verkar inte ha tappat någon märkbar vikt alls på länge.
Huden är inte ett dugg flagig eller svampig, inte sårig, ingenting. Bara vanlig blottad hud. Hon har heller inte kliat sig eller gnagt sig på rumpan vad jag kunnat se.
Jag har sporadisk uppsikt över marsvinen ca 15 timmar om dagen och tycker att jag borde ha sett om hon kliade sig, iaf en gång.
Jag mindes dock efter jag skrev tråden att jag såg en stor tuss päls ligga mitt bland spånet för några dagar sedan, och funderar därför nu på om det kan vara så att någon av de andra helt enkelt slitit av henne pälsen under ett bråk?
#5 wow hon ser ju nästan ut som en skinny…lilla gumman ♥
#5 Oj, hon har verkligen tappat mycket päls. Men vad SÖT hon är!
Tror att jag inte behöver vara så orolig för min lilla favorit nu när jag sett hur din hona såg ut. Min Nell är väldigt kal på sidorna och har skorv på spenarna, som svarta skorviga ringar. Hon kliar sig inte alls och verkar må bra. Äter ordentligt och är kelig och mysig som vanligt.
Varit orolig att jag måste avliva henne för att hon fått någon sjukdom eller så. Funderade på sellnic ett tag, men hon kliar sig inte alls och min andra marsvinshona Nill mår utmärkt och har inga symptom av något alls. Därtill kommer att Nell hade sellnic (trodde vetrinären) och behandlades för det för ett år sedan ungefär.

#7 Skorviga spenar brukar vara tecken på cystor… + aggressivt beteende och förändrad brunst… Finns sprutor och chip som kan lindra aggressivitet och förändrad brunst. + håravfall

Jag har en femåring som tidigare i ett par omgångar haft bitvis håravfällning dock ej humörskiftningar, men jag tog henne till veterinären och det visade sig inte vara ohyra eller liknande så han gav henne en spruta B-vitamin och det har hjälpt i dom två omgångarna hon haft fällning.
Marsvin 4-ever
.
Tack för alla inlägg, efrter att ha sett bilden på stackarn med cystor kan jag konstatera att det inte är sådan fällning min hona har.
Däremot har jag hittat vad jag tror är orsaken. En mycket olydig 5 månaders som går runt och sliter i alla burkamraters pälsar. Det måste vara hon eftersom jag sett små tussar hår i buren, och fortfarande syns inga sår på denna honans hud.
Söt beskrivning av "boven" En mycket olydig 5 månaders :)
#10 Haha, inte alls roligt men kan inte låta bli att le. Ser framför mig hur denne gris smyger runt och nallar lite här.. lite där..
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Hehe ja jag har tagit henne på bar gärning några gånger nu. Först ser det jättegulligt ut eftersom hon sitter och putsar och den andre myser. Sen *tjoff* sliter hon av halva peruken. Min sheltie har nu fått en helknasig stå-upp-lugg.
Frågan är vad man gör med en sådan busig tjej. Jag tror hon saknar någon att leka med, alla andra är vuxna och hon är ensam liten. Hon brukar skutta omkring och försöka busa med de andra men de blir bara trötta på henne. ;)
#13 Hahaha! Stackarn.. Eller hon kanske trivs i lugg? ;)
Ja, så kan ju vara fallet. Vet inte riktigt, här hemma gnags det på broar och hus rätt aktivt men vill man hellre mumsa kompis-hår så blir det ju svårt.. Förstår henne dock, lider lite med Algot som bebis-busar dygnet runt medan de andra försöker få en lugn stund.
/ Emma
Punkarsheltie :)
#15 HAHAHA! Snyggt!
/ Emma

#13 Haha! Ursäkta men man drar gärna lite på smilbanden trots att det hela egentligen inte alls är roligt.
Det är inte en liten frusen nakenfis som roffar åt sig lite varm päls? Men jag har för mig att du inte har någon sådan liten "ligist"?.
Får hoppas att den lille "huliganen" snarast växer ifrån ofoget.
Marsvin 4-ever
.