Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1131 ggr
_Charlie
2013-02-13 11:43
7

Att välja unge...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min B-kull bestod av 3 små individer. Väldigt tidigt visste jag vilken unge jag absolut skulle spara, vilken unge jag eventuellt skulle spara, och vilken unge som absolut skulle bli till salu.

Baltimore var den som absolut skulle bli till salu.

Hon var krokig och spetsig och långnosad och flygörad. Trots det enormt söt men med alla meriter icke önskvärda i fortsatt avel fick hon bli till salu.

Hon tingades snabbt och skulle flytta några veckor senare.

När det var dags för flytt hade hon inte ökat i vikt som hon skulle och hon var därför för liten för att flytta. Hon fick därför stanna kvar hemma och växa på sig, och skulle sedan flytta vidare.

Under tiden hon växte på sig förändrades förhållandena i det nya hemmet och hon kunde inte flytta. Hon blev kvar.

Vilken fruktansvärd tur säger jag idag.

Min lilla fula ankunge har 5 månader senare växt upp till en vacker ung svan, och nu finns det inte en chans att hon flyttar. ;)

(Övre bilderna nyföding, undre idag.)

Teddymarsvinet
2013-02-13 12:35
0

Åh så vacker hon har blivit! En sådan tur du hade. 

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

[rumelle]
2013-02-13 12:56
0

En sån liten söt groda hon var! Men åh så vacker nu! :D

tantnett
2013-02-13 16:36
0

Ha ha som det kan gå. Har för mig att Abico drabbades av samma gällande hennes Vild Vittra? 

Som sagt var dom små fula ankungarnablir oftast små skönheter.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

emmaaslund
2013-02-13 16:44
0

Galet söt! Älskar att hon ser ut som min dvärghamster på de första bilderna 

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Lyan
2013-02-13 21:43
1

Jag tycker hon ser jättefin ut på babybilderna! Stooora ögon, stora öron och helt ok nos. Hennes små örontofsar på tonårsbilderna avslöjar vem mamma är ;-) Jättesöt!

Sparade du inte en hane i samma kull?

Jag skulle ju bara behålla Xíexie i min kull men de bidde kvar alla tre XD Fast det är jag glad för för att de har alla olika fördelar. Jag kommer inte att avla på Xíexie då jag är rädd att förlora henne men att bestämma vilken av hanarna som ska gå i avel kommer inte bli lätt. Ai har helt klart utseendet för sig men Jai är den som är roligast och trevligast och sin mor upp i dagen <3

Fast det känns bra att ändå ha bägge ifall det skulle hända någon av dem något, de är ju det sista som finns kvar att avla på i den linjen.

Frida B
2013-02-13 21:50
0

oj vad fin hon blivit! Älskar verkligen den färgen på marsvin 

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

_Charlie
2013-02-13 22:18
0

#5 Ögonen var nog det enda jag "ville ha kvar" från hennes utseende som bebis. ;) Visst var hon fin, men de andra hade finare attribut. Då. ;)

Jo jag sparade Boston och tyvärr lämnade han oss för några veckor sedan. Så jag är glad att det blev som det blev med Baltimore, att jag har Pluras linje kvar i henne, annars hade den varit slut hos mig nu.

Hehe ja lite örontoffsar har hon allt, precis som mamma Haiya. ;) Bå bilderna ble hon dock rätt ruffsig eftersom hon absolut skulle springa och undersöka "gräsmattan" hellre än sitta still. Men visserligen har Ella också lite örontoffsar och hon har nog inget långhårs i stammen på många generationer. ;)

Temperamentet på denna damen är väl inte det bästa. Hon är pigg, nyfiken, äventyrlig och sprallig, älskar livet i allmänhet. Men inte så mycket människorna. Som mamma. Haha! ;)

Ja det blir spännande att följa dina sötnötar i framtiden! =)

Lyan
2013-02-13 22:26
0

#7 Vad tråkigt med Boston :-(

Ja, det är ju väldigt individuellt med örontofsar :-) Tror faktiskt att ingen av mina har örontofsar som utmärker sig. Rufsi har lite. Hade en sheltie tidigare (kullsyster till Nellie), hon såg så kul ut för hon hade jättemycket rufs bakom öronen men typ inga kinder, domarna skämtade om det ett par gånger XD

Få hoppas att hon lugnar sig med temperamentet då

_Charlie
2013-02-13 22:35
1

#8 Tack. Ja det var oväntat och dramatiskt. :/

Hehe det lät snitsigt, med massa bakom öronen och inga kinder. Varför vara som alla andra liksom. ;)

Ja det är intressant att 2 systrar från samma kull, som flyttade hit samma dag och bott tillsammans sedan dess, haft samma typ av hantering etc, kan vara så olika i sätten. Haiya har sedan hon var liten varit mycket lite intresserad av människor, "ge mig det jag behöver och låt mig sedan vara i fred" ungefär. Medan Humla är den som alltid kommer fram och tigger kel i buren, lyfter så man kommer åt under hakan och sluter ögonen och njuter.

Jag ska när det lugnat ner sig lite här hemma sätta igång projekt vänja grisar vid mina händer för de som ännu har lite svårt för det. Det är lite svårt att hinna med när man har ett gäng. ;)

Lyan
2013-02-13 22:50
0

#9 Det förstår jag :-(

Haha, ja precis XD Nellie har lite samma stuk med massor av man men hon har rätt bra kinder också. Hade så extremt gärna velat prova att ställa henne för hon är helt klart den snyggaste jag har! Känns nästan lite meningslöst att fortsätta avla ibland, när jag vet att jag aldrig kommer få djur som ser ut som Nellie (om man bortser satinet då)

Och även samma med temperamentet på Kitty (örontofsen :-P) och Nellie, Kitty var väldigt skygg och stressig medan Nellie är extremt framåt.

Känner igen det :-/ De av mina som är tama har antingen varit det när de har kommit hit eller så har de gjort sig själva tama. Jag är väldigt dålig på att hantera dem, tycker det är roligare att bara titta på dem :-P

jezzijezz
2013-02-13 23:14
0

Hon e så vacker, Baltimore 

Önskar att det aldrig dök upp nån allergi så vi hade kunnat ta henne…men tur för dig som får ha henne kvar å njuta