Bokhyllebur
Har fått hem en billybokhylla strl 200x80 så nu ska Marsvinen få bo flått, men hur gör jag nu då.
Kan man vattentäta med vaxduk eller måste det vara plastmatta? Hur fäster jag det, kan man häfta med häftpistol?
Behöver botten förstärkas? Det är ju bara en tunn masonitskiva. Vad kan man förstärka med. Buren ska stå på golvet.
Hur är det med smitrisken? Kan marsvinen ta sig över kanten på 28 cm?
Hyllplanet i mitten får man ju göra hål i så de kan ta sig igenom. Ett stort eller flera små. Vad är att föredra och varför?
Andra tips som jag bör tänka på.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Jag är också intresserad av svaren på samma frågor :)

Vi har 2 sådana burar här hemma.
Ja, dom hoppar över dessa kanter. Inte alla men några av våra djur gör detta.
Vi gjorde så att vi köpte en plyfaskiva som vi satte på framsidan av bokyllan och tog bort baksidan. Den är inte tjock tillräckligt den som sitter där. Sen lackade vi hela buren med båtlack några ggr så behövdes ingen plastduk etc i botten…
Bilder på resultatet finns här inne, även annonsen då vi säljer bägge då vi dragit ner på dom små grisarna.
Finns en mitthylla som är fast i bokhyllorna. Den borrade vi 2 jättestora hål i så grisarna kunde springa över hela ytan. Kan ju sätta när däe så dom inte kan göra det men ändå ha kontakt med sina grannar. Tyckte vi va praktiskt å trevligt iallafall…
#2 kan marsvinen hoppa över en 28 cm kant?

Tyvärr så kan dom det. Har haft hane som skuttade in t hona med resultat… 😕
Inte planerat d inte…
#3 Om de vill så kan de men många marsvin brukar sällan vilja hoppa ur sin säkra och mysiga bur, så om man inte äger en liten utbrytarkung har man nog inget att oroa sig för även med något lägre kant.
Jag har 40 cm kanter på min burar. Har du dessutom hus i buren som de kan hoppa upp på, ja, då är 28 cm inte mkt.
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu
#5: Onejj… Jag tänkte ju göra en bur av BILLY bokhylla och mina marsvin är såna som gärna hoppar över kanten när det är möjligt. De älskar att springa runt på golvet i mitt rum och kissa ner hela golvet, så det inte går att få bort… :P
#7 Du kan ju alltid sätta dit en extra skiva/galler/plexiglas så att kanten blir högre ;)
#8 Då blir det fult :(
Och det blir svårare att får tag på marsvinen. Kommer ha en liten övervåning.

Vi la kompostgaller över då Grisen levde. Han var mer sugen på å leta efter tjejer än vara i buren. Han var en mkt uppfinningsrik liten gris. 😉Dom som vi har nu är det chill med.