Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 1764 ggr
ElmerKrudd
2013-01-25 18:36
0

Cuy

Ni som vet något om Cuy får gärna dela med er här då jag och min sambo har blivit väldigt intresserade utav dem! :)

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

Sammetskatt
2013-01-28 19:49
0

Varför är ni intresserade av en Cuy? :)

[LemonLime_]
2013-01-28 19:52
0

#1 Nog för att de är en stor och inte så vanlig ras att äga :3

@Elmer

Tror dem på 'svenska cuy sektionen' kan hjälpa dig med info ^^

Där finns också standarden för cuy.

www.cuy.info.se

Fridaaaa
2013-01-28 19:55
0

Cuy har en tendens att vara lättskrämda osv om man inte väljer rätt uppfödning. Jag har träffat en äkta cuy, som min mamma passade en gång, maffig var han trots sin unga ålder. Men han var lugn, snäll och jättetrevlig.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ElmerKrudd
2013-01-28 20:34
0

#1 Precis som 2 säger så är det för att de är lite större och ovanligare :)

#2 Tack, ska kika där! :)

#3 Har läst det jag med. Men tror jag har hittat en bra uppfödare iallafall så jag hoppas att hon blir lugn och go :) Hoppas att Lasse kan smitta av sig med sitt "normala" marsvinsbeteende :P

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

tantnett
2013-01-29 16:12
0

Jag är lycklig ägare till en snart två år gammal Cuy hona.

Tyvär var hon troligtvis inte mycket hanterad när jag hämtade henne som en ca 6 veckors liten bebbe.

Det har krävts oerhört mycket jobb med att hantera henne men idag slappnar hon av och kan njuta av att ligga i knäet för kel. Glad

Magic som hon heter går med två lugna marsvinshonor och jag anser att en cuy mår bäst av att gå med en grupp lugna marsvin, så ni gör helt rätt i att sätta henne med hanen "som väl är kastrerad?".

Även om Magic numera är "hanteringstam" så är hon trots allt mycket mer  uppmärksam över nya saker i motsatts till mina vanliga marsvin. Vänner som hälsar på skulle jag inte låta ha Magic i knäet vilket jag alltid gör med mina andra marsvin.

Jag ser direkt att mot andra människor eller annat nytt så får Magic genast det karakteristiska för Cuy "öronansättningen där dom lyfter på öronen" som talar om att nu är hon på helspänn och genast inställd på flykt.

Detta är Magic och som sagt hon har varit mer vild än tam Skrattande , jag har bara erfarenhet av cuy genom henne så jag vet ju inte så mycket mer om deras temprament. Men en sak vet jag säkert och det är att Magic blir inte min sista Cuy. Glad

Marsvin 4-ever Tungan ute.

ElmerKrudd
2013-01-29 17:35
0

#5 Jag tycker att dom låter jättehärliga. Grejen är ju att hantera dom mycket så att dom blir så tama som möjligt :) Men det känner jag att det inte gör nåt :P

Hanen som hon kommer att gå med kommer att kastreras inom kort :D Vill inte ha några bebbar här :P

Jag längtar så ^^

ElmerKrudd
2013-01-29 18:04
0

#5 Förresten, hur mycket väger din tjej? :)

Juliannas marsvin
2013-01-29 18:06
0

#6 Lycka till, kommer säkert att bli kanonbra! :)

Virvlan
2013-01-29 18:41
0

Vad är cuy? hur stora blir dom?

ElmerKrudd
2013-01-29 19:16
0

#9 http://www.cuy.info.se/ Här finns bra info om dem. Men vad jag förstått så är normalvikten för en vuxen mellan 2-2,5 kilo.

tantnett
2013-01-29 19:52
0

#7 Magic är inte så stor och kraftig, hon är mest lång i kroppen.

Hon har precis haft bebisar och väger nu cirka 1.9 kg. Tror inte att hon kommer att väga över 2 kg Glad.

ElmerKrudd
2013-01-29 20:54
0

#11 Men det är ju rätt stort ändå :)

Virvlan
2013-01-29 20:57
0

Är det en speciell ras eller?

emmaaslund
2013-01-29 21:03
0

#13 Ja det är det :)

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

tantnett
2013-02-23 15:47
0

Hur har det gått, har ni fått hem eran Cuy?

ElmerKrudd
2013-02-23 16:04
0

#15 Nej inte än, min hane är inte kastrerad än :P Han kastreras nu på fredag så några veckor efter det ska han få sin tjej ;)

tantnett
2013-02-23 19:01
0

Spännande. Var har du köpt henne?

ElmerKrudd
2013-02-23 19:19
0

Har inte köpt henne än ;P Men har förmodligen en på g från Ockelbo :)