Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2586 ggr
madds
2013-02-21 17:37
2

Förskräckt!

Idag va jag o hämtade 2 marsvin med bur. Till min förskräckning va buren endast 66 x 41 cm o dom är 2! Inget hus hade dom heller. :( åhh blir så ledsen för dom. När pengarna kommit in blir de en 140 bur o fina hus som ska inköpas! usch och så använde hon kalksten och vitamindroppar i vattnet. läst här attinget av dom e något o ha?

emmaaslund
2013-02-21 18:15
0

Men stackars små, det kan ju knappt finnas plats att vända på sig i den :/ Det låter bra, kanske du har något annat att ha dem i så länge? Någon IKEA-back (lite större variant) eller liknande? Så de slipper vänta tills nästa vecka :/ 

Salt-, vitamin- eller kalksten åker i soppåsen, dessa ska de inte ha. 
Vitamindroppar likaså, ge istället C-vitaminrika grönsaker varje dag. De måste dem ha då de inte kan tillverka eget, precis som vi :) Ex. på bra grönsaker är kål (vitkål salladskål, grönkål o.s.v), broccoli, paprika. Och självklart fri tillgång till bra hö! :)

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

madds
2013-02-21 18:20
0

Ja har ju inte de :( tyvärr ! usch mår typ dåligt. klipppte till ett kartonghus till dom iallafall så dom kan gömma sig för dom blir grymt stressade så fort man tittar på dom. Hon nämde att dom bråkar o så imellan åt men tro det när dom går på varann hela tiden :( A jag kastade stenen o vitaminen nu så de blir inget med de . okunnigt folk . ja kan inte allt men ja läser på och tar imot alla tips ja kan få. Inlägget redigerat av moderator då det bryter mot sajtens regler.

Wayra
2013-02-21 18:29
0

Då jag köpte mina små bodde dom på toaletten och hadde endast en skål med vatten. Dom hadde endast tindningar på botten som dock gick på och gnagade på.

Jag ger dom smått olika frukter för att ge dom vittaminer och har även en vittaminsten som sitter på ena sidan av buren. Dom har smakat på den lite men det är inget dom gillade.

Sen att sätta c vitamin i vatten kan fungera men jag håller mig till att ge frukter så kan dom även få något välldigt gott att tugga på :)

Lycka till :)

Gör inte backspegeln större än framrutan Röker

emmaaslund
2013-02-21 18:30
0

Det var bra, ja det är inte så märkligt att de bråkar då kan man tycka.

Du kanske kan klura på om det finns något sätt de kan få lite mer utrymme på medan ny bur införskaffas. Förstår att det inte alltid går att trolla med knäna, men något borde man kunna få till :/ 

Hur som helst - mycket bra att någon med mer intresse och kunskap tog hand om dem! Här på sidan finns massor av bra tips, råd och kunniga människor som gärna delar med sig av kunskap 🙂

/ Emma

emmaaslund
2013-02-21 18:34
0

#3 Släng vitaminstenen, dessa har marsvinen ingen nytta av och kan i flera fall vara direkt skadliga för dem. Även om det såg ut som att de ändå inte tyckte om den, så är de förmodligen där och småmumsar när du inte ser. 

Rekommenderar att du ger grönsaker istället för frukt. Frukt ges nästan bara som godis och det är få frukter som innehåller den C-vitaminmängd som marsvinen dagligen behöver :)

/ Emma

madds
2013-02-21 18:34
0

Ja jag får försöka klura ut något . hjärnan går på högvarv. Har ju även en kanin katt o två dvärghamstrar hemma . de tragiska är att marsvinsburen är bara pytte lite större än hamsterburen :/ kanske kan höra med tjejen ja ska köpa buren av om ja kann få den lite tidigare o betala sen. är ju bekant med henne

emmaaslund
2013-02-21 18:37
1

#6 Ja, usch, inte bra alltså :/ 
Det skulle ju vara något. Jag tänker att det lär bli en lättnad för både dig och marsvinen eftersom du själv verkar tycka att det är jobbigt att se dem så, och marsvinen lär bli överlyckliga över det större utrymmet.

/ Emma

bohan85
2013-02-21 20:21
0

Vart bor du? (Tänker på om någon här på forumet kan låna ut en bur)

Jag har hämtat 11 marsvin under 9 månader som på ett eller annat sätt haft det dåligt. (De är omplacerade nu). De har ofta alldeles för små burar och flertalet var utan hus….. Mycket vanskötsel av klor och päls. Samt avsaknad av hö vilket resulterade i vet.besök för att korta tänderna…

Bra gjort!

bohan85
2013-02-21 20:23
0

#3 Tidningspapper är inte hälsosamt för marsvin att äta på, pga trycksvärtan!

emmaaslund
2013-02-21 20:29
0

#9 Jag tror att #3 menade att de bodde så tidigare. 

/ Emma

Fridaaaa
2013-02-21 20:47
1

#9 Många tidningar idag har inte sån trycksvärta som är farlig, var mycket förr men knappt nu :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

madds
2013-02-21 20:58
2

Nu har jag fixat så att hon kommer med buren o husen i helgen iallafall :)

emmaaslund
2013-02-21 21:07
0

#12 Åh så bra! 😃 Härligt!

/ Emma

_Charlie
2013-02-21 21:38
0

Förr innehöll trycksvärta bly, det gör det inte längre.

bohan85
2013-02-21 22:05
0

ok, bra att veta att det inte är så farligt länge!!

madds
2013-02-21 23:17
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

måste få visa upp mina nykommlingar oxå :)

madds
2013-02-21 23:20
2

o den andra :) första bilden är Lily o andra e Muffin

Mirinda
2013-02-22 00:41
1

#17 Vad söta de är!🙂Marsvin är verkligen mysiga husdjur. Visst är det en hel del jobb också. Men snällare och goare husdjur får man leta efter.

Du ska se att det ordnar sig med bur och mat. Som du beskrev deras tillvaro, när du tog emot dem kan det bara bli bättre för Lily och Muffin.👍

Om du tittar på förstasidan på MiF så kan du hitta bra Artiklar om skötsel. Där finns information om både mat och vilka saker som kan behövas för skötseln.

När vi skulle skaffa marsvin sökte jag med ljus och lykta efter en bra bok om marsvinsskötsel för nybörjare. Jag hittade en jättebra:

MITT HUSDJUR MARSVINET av Mia Winge.

Boken finns på biblioteken. Den går också att beställa på nätet: Ad libris köpte jag min på. Där finns allt du behöver veta väldigt överskådligt, lättläst och med bra bilder.

Humlans marsvin har en hemsida med bra info om marsvin. Där finns bland annat en näringstabell där du kan se t ex hur hör C-vitaminhalt olika grönsaker och frukter har.

Att marsvinen är rädda är ju inte så konstigt. Bra att du ordnat ett gömställe åt dem! Om du har tålamod och tar det lugnt kommer de att vänja sig vid dig. Om du vill veta mer om hur du får dem handtama och annat du undrar så fråga bara.

Här på MiF är vi många som kan ge råd. Hoppas du känner att du fått lite info att starta med.

LYCKA TILL

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[morotochcesse]
2013-02-22 16:22
0

så synd om dom små liven . När  jag hade marsvin så hade jag alltid kanin burar i rätt mått och jag har även rätt mått till min kanin som jag har nu kan du inte lägga ut en bild på dom

madds
2013-02-22 16:55
0

Tack för all hjälp! Bilder på marsvinen menar du? de har ja redan lagt upp i denna tråd :)

madds
2013-02-23 14:23
0

Såhär hade/har dom stackarna de :/ ni ser ju att de inte är stor skillnad på deras bur o dvärghamsterburen :/

madds
2013-02-23 14:25
0

o såhär tomt inuti :(

madds
2013-02-23 20:39
0

Här är den gamla och den nya buren. dock va den inte 140cm som hon sa till mig men den är öndå större än den förra så de för duga sålänge. :) dom blev väldigt glada obbörjade undersöka med en gång :)

madds
2013-02-23 20:41
0

så här ser de ut inuti :)

linneakaangas
2013-02-23 22:19
0

Hur stor är den nya? :)

madds
2013-02-23 22:22
0

100x54x52 va den

Mirinda
2013-02-24 01:09
1

🙂Bra att du ordnat en lite större bur. Flera hus att gömma sig i har de ju fått också.

Visst skulle de helst ha ännu mer utrymme. Men det är väl inte det viktigaste just nu. Det tar tid för dem att vänja sig vid sitt nya hem (ljud, lukter m m) och framför allt sin nya ägare. Som jag ser det; är det viktigaste, den närmaste tiden, att de får tillgång till fräscht hö och vatten (bra att du ordnat en flaska!), samt C-vitaminrika grönsaker. Det är för deras fysiska välmående.

Lika viktigt är att de får det lugnt och kan börja känna sig trygga med dig. Du får utrusta dig med tålamod. Vill du ha tips om hur du vänjer dem vid dig och får dem "handtama"? Här är nedan är lite av det vi gjorde när våra små pälsbollar var nyinflyttade: 

Börja med att sitta nära buren och låta dem vänja sig vid din röst och din lukt några dagar. Sen kan du hålla något de verkligen älskar att äta i handen (vi körde bl a med en kvist persilja eller basilika) och tala lugnt och vänligt med dem.

De kommer att gömma sig i början. Lägg in godbiten i buren och sitt kvar. Kanske måste du backa bort några steg från buren de allra första gångerna. Beroende på hur skygga de är, kommer de så småningom att hämta godsaken fast du är inpå dem. När ni kommit så långt kan man gå vidare. Mer om det längre fram, ifall du vill. 

Vänta dig inte att det ska gå på en gång! De har just bytt hem och kanske ingen behandlat dem så att de blivit tama när de var ungar?

Det tar den tid det tar, men kämpar ni på tillsammans - du och marsvinen - så kommer det säkerligen att lyckas.👍

madds
2013-02-24 01:20
0

Tack. ja dom har blivit mer framåt bara idag :) de är ju ganska mycket rörelse och ljud här då jag har en dotter på 2,5, kanin, katt, hund o hamstrar också så jag tycker dom är mycket modiga. dom sitter nu ute i buren o äter når vi tittar på dom och öven när katten kaninen o hunden sitter vid gallret o glor sp äter dom ändå o är framme. vid hastiga ljud o rörelser springer dom in i huset men är ute lika fort igen. Imorsse börja dom tjuta glatt när ja började prassla i höt :) och ibland kommer dom nyfiket fram till gallret o stäcker upp nosen mot mig o säger hej lite försiktigt. öppnar ja buren sp gömmer dom sig dock. men alltså jag har ju tatt ut dom o gosat med dom och den ena verkar inte så jätte rädd över de men ska jag igetligen låta dom vara ett par dagar nu o låta dom vänja sig vid min hand i buren o så istället för o plocka upp dom? Jag vill ju inte traumatisera dom de första jag gör heller :)

Mirinda
2013-02-24 01:45
0

🙂Vad härligt att de redan är så framåt och har börjat tigga mat av dig. Smarta djur, när det gäller hur man "dresserar" sina människor att servera mat i a f.😃
Du kommer inte att traumatisera dem om du har dem i famnen. Men känns det som om de är väldigt spända i knät på dig nu, så kan du göra som du tänkt; att låta dem vara i sin bur några dagar, för att vänja in sig vid det nya.

Våra marsvin flyttade in i samband med sonens höstlov och jag hade inte hjärta att låta hela lovet gå utan att han alls fick klappa dem i knät. Först ville de inte smaka på persilja eller maskrosblad (det var en mkt mild höst). Men det dröjde inte så länge förrän de nappade åt sig.

Om du har en handduk eller ngt annat mjukt tyg i knät kan de dels sitta på den (de är antagligen inte "potttränade"😉) och så kan du låta dem krypa in under resten av handduken (göra ett litet "tält") så kommer de att trivas lite bättre där. Eftersom marsvin är bytesdjur känner de sig tryggare om de kan gömma sig (i famnen också, till en början).

Ni är ju på god väg. Berätta gärna mer i tråden! Det är så roligt att höra om marsvin som någon engagerad djurvän tagit sig an och kan ordna ett bättre liv för. 🌺

madds
2013-02-24 01:52
0

Ja jag ska nog börja lite lugnare o försiktigare. man blir ju så ivrig när man läser om alla roliga prsonligheter här inne hehe. Kaninen jag har är oxå en omplacering men han är så jäkla cool av sig. inget gör han rädd o inget stör han. man kan dammsuga bredvid honom på golvet når han är ute utan att han rör en min :p så de e ja ju bortskämd med , orädda djur hehe

thildatessie
2013-02-24 15:34
0

Ni kan inte bygga en bokhyllebur då? Katten är väl redan van vid kaninen. (menar så får de mer plats ) En bokhyllebur är ju inte så dyr och de får mkt plats samt att man kan göra det så snyggt! När jag hade marsvin så var dem 4 st i en dubbel "Billy-bur"   (IKEAs Billy bokhylla på rygg med vaxduk i)

Bra att du tog dem! Jag brinner själv för omplaceringar!

madds
2013-02-24 15:46
0

har ni nåt ovanför som tak då? vågar rj ha öppen bur för katten och min dotter som bara e 2 år :/

Svarttusch
2013-02-24 16:00
0

#32 Du kan alltid bygga ett tak. Kanske en ram av lister och sen hönsnät mellan? Som ett "hönsnätsfönster". Finns de som lägger kompostgaller över, men jag tycker det verkar lite för riskabelt, katterna får ju lätt in tassarna där. Finns något som kallas "rävgaller" eller liknande som är stabilare än hönsnät, kanske det kan vara något.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida