Bo ensam?
Tror ni att det skulle gå att ta hem en hona nu och ha henne i en egen bur tills min lilla kille har repat sig sen kastreringen? :)
Har hittat en tjej som jag fallit för och det skulle vara så kul att kunna ta hem henne medans hon är yngre :)
Givetvis så skulle de stå någorlunda nära varandra så de kan prata osv :)
Vad tror ni?
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
det beror på hur länge hon skulle gå ensam isf :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag tror att det skulle gå bra om det inte är för en allt för lång period :)
Endast några veckor. Fast jag vet inte, det kanske är rätt så lång tid..
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Är det bara i några veckor och de har möjligheten att se/höra varandra så tror jag nog att det ska gå bra. :)
Jag ska höra med uppfödaren om vad hon tycker. Vill ju inte att hon ska sälja sitt marsvin till en situation hon inte tycker om :)
Jag tycker det beror på hur gammalt marsvinet är. Är hon bara 5 veckor eller liknande skulle jag inte ha henne ensam ens en dag.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#6 i nuläget är hon ca tre månader.
#7 Okej, bättre än bebis men för mig känns det lite för ungt för att sitta ensam i flera veckor ändå. 3 månader är inte bebis, men de är ännu små, och behöver känna tryggheten att kunna krypa upp bredvid en vän för värme/skydd/närhet.
Jag hade valt att vänta tills hanen är läkt, alternativt köpt 2 honor.
#8 Sant. Väntar förmodligen ändå :P Om jag inte skaffar två honor som sagt ^^
Fråga uppfödaren om honan kan få bo kvar ett par veckor där då och hämta hem när hanen är redo? :-) Om du verkligen fastnat för just henne menar jag.
#10 också ett alternativ.. Eller så skaffar jag en annan hona tills hon får en ny kull med Cuy :) Får se hur det blir.
Har lite att tänka på, med vad som är bäst för djuren. Lasse klarar sig ju eftersom han ändå bott ensam ett längre tag nu så :)
Fråga uppfödaren om hon har en hona att låna ut som sällskap tills din hona får sällskap.
Det är en lösning som jag själv gjort en gång.

Med stor risk att få hela Marsvin iFokus på mig så svarar jag att jag hade tagit hem honan.
Har själv av olika anledningar under mina år som marsvinsägare till och från periodvis haft vissa djur ensamma. Har för tillfället en liten bebbe som går ensam dock med galler emellan så han har kontakt med ett par lugna djur. Han är en egenuppfödning och får helt enkelt gå så fram till han är kastrerad.
Tycker ibland att här är för mycket hysteri gällande att marsvin periodvis går ensamma. För tyvär är det ibland ofrånkomligt att det råkar bli så, men inte skall man väl behöva känna sig som en bov då?
Självklart har jag inget djur ensamt permanent, märk väl att jag skriver om kortare perioder som kan tyvär vara oundvikliga på grund av olika faktorer som sjukdomar, kastreringar m.m.
Min gosse skall snart få egna tjejer så ni behöver inte ge upp några ramaskrin för hans del.
Okey att TS visst kan vänta med att ta hem sin tjej, men då det är en Cuy så vet jag hur viktigt det är med tidig hantering så att dom blir tama, att vänta en månad kan ge ett mycket mer stressat djur när det gäller Cuy. Tipset att ta hem två Cuyar vill inte jag råda till då som sagt det är ett oerhört jobb med en innan man får dom hanterade, samt att då Cuyar är lättstressade är risken stor att dom stressar upp varandra.
Marsvin 4-ever
.
#13 hehe modigt skrivet 😎
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#13 Är det oundviktligt ser jag heller ingen annan utväg än att låta de gå ensamma en period, men kan det undvikas (tex genom att i TS exempel vänta några veckor, eller köper 2 honor på en gång) är det inget som ska uppmuntras eller tas för lätt på, anser jag.
Jag har själv 2 ensamma marsvin just nu. En avelshane går ensam, som kommer få en hane ur kullarna som fötts som sällskap. En annan hane dödade sin burkamrat, och jag vet ärligt talat inte om jag vågar ge honom sällskap igen.
Ibland måste man, och då får man göra det bästa av situationen. Men kan det lösas på ett bättre sätt tycker jag man ska göra det som är bäst för marsvinet. Vänta eller ge kompis på en gång. TS måste ju inte köpa 2 cuy, ett vanligt marsvin duger gott som sällskap antar jag. ;)
Om jag skulle köpa två skulle jag absolut inte köpa två cuy ^^ det skulle nog bli lite mycket tror jag :P Isåfall skulle det få bli en vanlig liten flicka till :P
#13 du har ett bra argument där med hanteringen! Det är det jag tänker på också. Om hon skulle få komma hit nu så hinner hon ju bli van vid mig innan hon ska behöva träffa bråk-Lasse och få två stressmoment samtidigt :P Då hinner hon ju vänja sig vid en utav oss i taget iallafall.