Normal vikt?
Hej mina 2 tjejer är 4 och 7 månader gamla . Muffin 4 månader väger 520g o Lily 7 månader väger 530g. Är de normal vikt för åldrarna? Hade tänkt para Lily igentligen med min hane då hon har åldern innne men inser att hon väger för lite :/ Hanen Qurt är ju typ dubblet så stor som dessa men han är ju 2 år oxå.
Minst 800 gram bör en hona väga innan man parar.
530 gram för en 7 månaders hona låter lite. Men hon är kanske väldigt liten till växten? I så fall hade jag skippat att para henne.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jo jag har läst de med 800g. Ja hon kanske e lite liten då hon är ungefär i samma storlek som den 4 månaders. okej a får avvakta o se om hon går upp men ja e tveksam på de o om hon går upp till dom grammen kan ja tänka mig att hon blir överviktig istället :/
Borde du inte vänta några år innan du börjar avla? Du skaffade väl nyss dina grisar?
Jag hade tänkt o prova på . Alltså en kull o se hur de funkar. jag har kikat o läst ett bra tag innan jag skaffade dom . Har även haft marsvin tidigare . Dock visste ja inte mycket alls då. Jag tar inte åt mig något jag inte är redo för så jag tror nog att jag vet vad jag gör :) Jag är 24 år i år och har haft hund i 4 år . Har även katt och kanin och en dotter på 2, 5 år så jag vet precis vad ansvar innebär och vad jag ger mig in på :) Nu kommer de antagligen inte ske på momangen ändå eftersom hon är så liten min hona och vill inte utsätta henne för något som kan skada henne. de va därför jag frågade om de ens va normalt att hon va så liten i den åldern hon är. Hon är ju inte tunn så antagligen är hon småväxt bara.
#4 Fast att ta kull är stort ansvar. Inget man "provar på" :)
Prova på kanske va fel ordval. jag vet vad ansvaret innebär som jag skrev. men sen kanske jag väljer att inte göra om de. de vet inte jag nu. men de är inte så troligt att de blir så
Alla har ju en första gång , de va väl de jag menade med prova på. Finns nog en del som velat oså har dom tagit en kull o sen slutat . Nu är dock inte de min plan
Hade du tänkt att spara en unge som sällskap till hanen sen? Eller ska hanen kastreras och gå med honorna sen?
Min tanke är att han ska få gå med en unge ja :) Vill absolut inte att han ska vara ensam. Om det ej skulle funka utav någon anledning så är de absolut ett alternativ att göra honom till kastrat :)
Jag är alltså ganska mottaglig för vad folk skriver och tipsar mig om. är ingen bångstyrig liten flicka ;) Killen jag köpte gick ensam hos uppfödaren oxå då han tydligen är ganska dominant och börjar bråka med andra hanar när han finns i närheten av honors burar så jag frågade henne hur jag skulle ha honom för jag hade från börjam tänkt ha 2 hanar just för att dom inte ska gå ensamma .Fick då höra av henne att de bästa va att ha dom bur mot bur så dom har "sällskap" igenom gallret via prat och syn. vilket dom har nu ocj dom verkar trivas.
#4 En fråga bara, gör det något att du är 24??
#6 Du vet väl att det kan gå helt åt skogen?
#10 Dock ska ju marsvin bo minst 2 st räcker inte bara bredvid om han inte flyger på både hanar och honor vill säga :)
Så jag hade hellre valt att testa att kastrera honom, och ha honom ihop med flickorna efter 4-6 veckor :)
För en hane som inte gillar andra marsvin, är ej lämplig att avla på :)
texel: nej de har väl inte mycket med saken att göra , ville bara fösöka förklara min lämplighet på några sätt ja kunde skriva eftersom du inte vet vem jag är. Svårt att förklara sin lämplighet i text på ett ställe där ingen känner en . Jag är väl medveten om riskerna och läst en del skräckhistorier. jag är medveten om att jag behöver ha veternär nära tillhands också och ha råd med eventuella kostnader om något går fel. Fridaakesson: Ja jag är fullt medveten om att dom ska gå 2 och 2 eller fler , jag tog ju såklart henne på hennes ord att de va bäst såhär om jag tänkt para dom. vilket va min tanke . Känns tråkigt o behöva kastrera honom då . Han är ju super go . Tror inte att han "hoppar på både honor o hanar" på de sättet men hon sa att sålänge jag tänkt para honom och har honom i närheten av honor så kommer han ej gå ihop med andrahanar :/
#13 Jag vet att du är medveten om det, syftade på det uppfödaren sa, med att ha burar bredvid varandra som sällskap :) Att det ej är lämpligt en lång period om marsvin kan gå med andra :)
Han kan gå med annan hane efter parning, eller ja det är inte 100% säkert men brukar gå bra, då med en unge. Haft hanar som parat och sedan gått med ungar utan problem, uppfödare brukar göra så.
Och även fast han bara gått bredvid honor och ej parat, påverkar det inte om han kan gå med annan hane sen eller inte :)
o va ja har förstått så är de ganska vanligt med hanar som går ensamma ett tag . alltså när dom ska paras och är närabhonor. tills de kommer en hanunge som kan sitta med pappan?
Okej tack :) va tycker du är de bästa nu då ? om man inte kollar på kastrering? eftersom de kanske inte är möjligt att ens para mina små tjejer så kan e ju dröja innan de kommer en unge till honom här. är de kanske bättre då att skaffa en unge till honom nu? och måate ja ha honorna o hanarna i olika rum då för att dom inte ska bråka när ungen blir könsmogen?
#15 Jag hade en hane, som gått själv i 2 år i sitt förra hem plus parat, han bodde med hanungar som växte upp tillsammans med honom, och gick kanon :)
#16 Jag hade nog testat med en hanunge.
Jag har haft honor och hanar i samma rum, inga proble, i burar ovanpå varandra, men beror såklart på marsvinen men brukar ej vara problem :)
Okej a jag är bara rädd att de inte ska funka så står jac med 2 hanar ensamma :o Enligt uppfödaren så är han väldigt dominant. tänker så han inte gör illa ungen för att han vill "sätta på" eller gör dom inte så? alltså om han försöker göra så med ungen för att han känner hondoften? eller rentav är elak bara
#16 Det bästa hade nog varit att skaffa en unge till honom :)
Ungen är antagligen redan könsmogen när han kommer till dig ;)
Nej du behöver inte ha de i olika rum.
#18 Hanar försöker para varandra för att visa dominans, det är naturligt.
Och en sådan dominant hane hade jag ej avlat på, för det kan föras vidare.
Okej. Vad gör jag om de inte funkar då? o man står med 2 ensamma hanar? :o
okej:)
#21 Fast han kan ej gå själv hela livet, så är ju att testa det eller kastrera och ha med honorna :)
okej :) hur gammal bör den nya hanungen vara för att de ska gå så bra som möjligt?
#24 Mellan 5 veckor och 2½-3 månader skulle jag säga, men går oftast bra när dem är något äldre med :)
Okej :) tack så mycket för hjälpen. då ska jag på jakt nu då :)
Pratade med uppfödaren igen och frågade om han gått med hane innan men hon hade provat en gång med en halvvuxen hane och de funkade inte alls bra :/
#27 Fast ett försök räcker ju inte, för det kan ju vara att just dem inte passade ihop :/Jag fick sära på ett hanpar som inte gick hop, men går skitbra med andra nu :)
okej :) låter ju bra. Han har bara gått med honor imellanåt. så de faktum att han gptt ensam mestadelen av sina 2 år borde inte vara så mycket hinder eller kan de bli fel just för att han e van att va ensam?
#29 Som jag skrev högre upp, så tog vi emot en hane som gått själv i 2 år plus parat en hona hos mig som jag hade då, och han gick superbra med andra småhanar sen, även när de blev vuxna och han var ganska dominant mot dem, han bestämde i buren.
Men det hela är såklart individuellt. Man kan ej veta om det fungerar eller ej, innan man testat.
Och i början kommer dem att jaga varandra, paras osv. Så länge de ej slåss är det ej någon fara
Okej. tydligen så har han haft ungar hos sig upp till dom blivit 5 veckor innan utan problem. så blir väl kanske att hitta en liten kille som inte är så dominant då eftersom han är de?
#31 Dock svårt att veta det när de är så små om de kommer vara dominanta eller inte, sånt kan ändras efter hand.
a okej . men men de e bara o sätta igång o testa då. Känner en uppfödare inte så långt härifrån som kanske har någon liten kille hemma :)