Tips på bra strö?
Använder för nuvarande kutterspån till mina grisar. Men jag tycker inte det suger upp ordentligt, jag får byta i princip varannan dag.
Jag har kört på toalätt förut, det sög upp bättre, men det är snordyrt.
Finns det något bättre som suger upp mer och hålls torrare så jag i alla fall kan byta två ggr i veckan istället för 3 ggr?
Granngården har torvmix, är det bättre på något vis?
Alspån, är det något bra?
Inne på granngården har de även en säck på 15 kg strö för smådjur, tror det hette lättströ, är det bra?
Jag vet att många kör på fleece (1a lager tidningspapper, 2a lager handdukar, 3e lager fleece). Har du funderat på det/testat? 🙂
#1 Nja, har ingen egen tvättmaskin så det blir lite jobbigt med det då jag måste boka tvätt
Läst tidigare att många använder toa-lätt pellets strö men vissa tycker att det är lite dyrt och håller sig till spån.
Har läst att hampaströ ska vara en älskad produkt av många eftersom den har dubbla uppsugningsförmågan jämnfört med kutterspån. Granngården sålde det förr men nu finns det tyvärr inte i sortimentet längre då industihampa produktionen i sverige är utdöende:
#3 Fast lättströ innehåller väl hampa? Såg att granngården hade en sådan säck inne sist jag var in.
Ska testa en sån isåfall:P
TS: Vad för kutterspån har du? För kutterspån brukar ha bra uppsugningsförmåga :)
Lättströ säger dem är bra :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 Den från granngården från Lindwalls trä eller vad sjutton de heter. Denna säck var inte så hårdpackad och fluffig i spånet som den brukar. Denna säck mer mer lös och lätt att plocka lös och suger upp sämre än förra säcken :(
#6 Aha okej, inget vidare då :/
Jag använder Granngårdens kutterspån. Jag köpte en hampabal därifrån men den används inte så ofta. Granngården hade innan en jättebra spånsort som hette STABEN. De är nu bortbytta mot en annan som bara lägger sig platt på burbotten och samlar pluttar på ytan. Normalt så begravs pluttarna i det. Uppsugningsförmåga har aldrig varit någon större fråga, det har aldrig varit något problem helt enkelt.
Jag använder spån från fäboden, och det tycker jag är bra.
Hampa är toppen! Suger jättebra! Prova! Nu har Granngården Lättströ igen 🙂
Jag använder träpellets. Det suger upp super bra och tar även bort all lukt. Det som kan vara negativt är att det blir tungt när man gör rent och det kan vara lite hårt. Jag har tyg eller fleece över. Det finns att köpa på zooaffären men jag köper träpellets på typ Granngården. Den är till för eldning. Det är mkt billigare. 50 kr för 16 kg och det är precis samma som den de säljer på zooaffären. OBS, den är även bra att ha i kattlådan.
Träpellets är ju jättehårt, även med fleecetyg över :/
De har också tjockare " hundfiltar" i burarna där de sover.
Spån brukar suga väldigt bra bara man lägger in ett tillräckligt tjockt lager. Minst 5 cm gärna lite mer annars fungerar det inte som det ska. Jag tycker spån är väldigt bra och har aldrig känt något behov av att byta bottenströ.
Provade granngårdens lättströ men det var inget vidare, luktade snabbt kiss och dammade något så fruktansvärt. Kör på deras spån istället. Drygare, luktar inget kiss och dammar knappt alls :)
Jag har också granngårdens spån och tycker det funkar finfint. Men som jag fattat det så är det olika spån i olika delar av landet, beroende på vilket som är närmast. Min bal t. ex är i helvitplast utan någon text på, medan andra har med text och vissa med genomskinlig plast.
Men man får inte "snåla" på spånet, jag har minst fem cm tjockt, och med tanke på att balen är ganska billig gör det ju inte så mycket (billigt om man jämför med att köpa spån på ica osv).
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Träpellets är så hård innan de kissar de mjuka, sedan är det svårt att byta då det bara är som blir smulor överallt, visserligen går det genom att vattna upp först.
Spånet brukar vara skitbra, men sist var spånet inte lika fluffigt som det brukar vara, det var inte särskilt hårdpackat utan den lossa så lätt och föll isär. Inte som den var från förra leveransen. Annars funkar spån bra. Ja, inte snålar jag på spån precis XD
Jag ska testa hampa, dock fick jag med hästpellets i säcken också XD