Duscha/bada grisar?
Mina LORTgrisar har börjat lukta väldigt mycket, så där som bara de grisigaste grisarna lyckas med.. Jag vill bada dom men är rädd, nu när det är så kallt, att det ska dra för kallt inne att de blir förkylda (ja, jag torkar dom alltid så gott jag kan efteråt). Har ni nå bra tips? Gärna tips på någon bra "tvål" också! :)
Jag kör med vanligt hund/katt shampoo och sen hårblås ;) Då blir de torra, varma och mysiga :P Min Lasse älskar hårblåsen och blir sur när jag stänger av den x)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
#1. Min hårblås låter så nedans illa att jag är rädd att ge dom båda hjärtsnörp :P
Jag använder nåt som heter Gnagarshampo fr djuraffären. Funkar fint
De år att torka dem genom att hålla dem inrullade i frottéhanddukar, men de tar lååång tid innan de torkar helt. Tänk på att kolla så de inte fryser (huttrar) när du släppt ner dem till buren
Min låter rätt mycket den med men han bryr sig inte alls :P Fast iofs så bryr han sig inte ens om jag dammsuger bredvid buren så han kanske är lite speciell ? ;P
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Jag använder något bebis schampo från apoteket. Fast det är inte som vanligt schampo egentligen, det är som skumm. Den heter ACO baby mousse shampoo. Har bara använt den en gång, men den funkade bra iallafall! :D
#3. Får testa det, dom är ju trots allt korthåriga så alltför lång tid borde det inte ta :)
#4. Haha, jo, speciell chansar jag på :P mina gör på sig bara någon gör något udda ljud :P
Låter hårföen mycket kan jag rekommendera silent hairdryer,de har dem o holland o e jättetysta.jag tänker införskaffa en sj :-) tänk på att inte släppa ned dem fuktiga,huden o pälsen måste vara torr o varm.hö håller värmen jättebra på marsvin,precis som på hästar
#7. Går de att beställa via nätet? :)
Min plan är att bada dom, torka så gott jag kan och sedan linda in dom i handdukar som jag och min sambo får ha i knä tills de torkar, låter det ok?
#8 Så har jag också gjort nångång. Perfekt mys-tillfälle ^^
#8 Det låter absolut som en plan.
Man behöver inte vara så orolig för att bada marsvinen, även om det självklart inte ska göras "bara för att" eller allt för ofta. Har de varit på utställning, är skitiga eller doftar mindre gott är det enligt mig fritt fram med ett litet bad. Det enda som man bör tänka på har ni redan tagit upp - torka ordentligt och låt de äta sig ännu varmare på hö 🙂
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Jag andvänder hundschampo till mina grisar, det funkar super! Vet även andra som andvänder milt & parfymfritt människoschampo.
Här är en jätte bra artikel av abico som handlar om badning.
http://marsvin.ifokus.se/articles/4d71590db9cb4622440694e8-att-bada-sina-marsvin
Lycka till. 👍
vill man lyxa till det kan man beställa speciellt marsvinsschampoo här http://www.gorgeousguineas.co.uk/
Har beställt och använt. Dock vet jag inte om jag märkte någon skillnad mot andra schampon. Kanske är de skonsamma mot marsvin på något sätt men inget som syns
Tack för alla tips! 😃 Direkt efter att jag klippt klor och städat bur så spolades båda av i ljummet vatten (har inget shampoo hemma än) och fick insmorda tossar. INGETDERA var vidare populärt men nu sitter det två rena grisar i en ren bur så nu är jag nöjd iallafall 😛
Jag använder hundschampo eller hexocil-shampoo :) Fungerar bra :D
Badar mina vintertid men använder hårfönen att torka dem,utom skinny då för han torkar nästan på direkten haha
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag använder oparfymerat bebisschampo, har också ett marsvinsschampo men det kostade nästan hundra kr…
animal power <3