Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 4146 ggr
Minerad
0

Bästa höet?

Fick tag på riktigt grönt, finstråigt hö med ljuvlig gräsdoft och har idag fått fylla på fyra gånger. Eller fem? Mina två mumssvin glufsar i sig det på ingenting! Mamma köpte det till sina hästar någonstans i närheten av Knislinge/Broby och skickade med mig en påse hem. 

Vilken skillnad det kan vara på hö och hö! En gång har jag köpt den där vanliga påsen som säljs på Ica. Det var visserligen grönt, men smått och fnössligt och luktade inte särskilt mycket. Mest brukar jag köpa i en närliggande djuraffär som har bra, väldoftande hö med fröställningar, men som är gulare och grövre.

De föredrar ju solklart mammas fina hästfoderhö, men vad är bäst egentligen? Är det bättre för tänderna att få ett grövre hö? De har pinnar från bäsbuskar att gnaga på, men är måttligt intresserade av dessa.

linneakaangas
0

Jag vet faktist inte! :) Jag brukar använda hö från Fäboden. Det är skillnad från höet från djuraffärerna. Jag brukar kalla det ''färskt hö'' för att det är så grönt och luktar gott!

Minerad
0

Ja, sådant hö är det som de har fått nu! De äter ju tills de blir sömniga.

Djuraffären är en bra och pålitlig butik. De säljer inte djur, utan bara foder och tillbehör och hyser även en veterinärmottagning för katter. Så det är ingen sådan där läskig djur-i-buraffär. Men de har ju inte det där fina färskhöet.

[morotochcesse]
1

jag rekomenderar  höet som heter små djurs hö och det är eko

fossingen
0

Färskt torrhö går åt som smör när man väl får tag i det;P Här gick det åt mer än 12 kilo på 16 dagar en gång;P

Minerad
0

#4 Haha, hur många marsvin var det som delade på det?

fossingen
0

3 kaniner och 4 marsvin XD

Minerad
0

Hahahaha, ja men då så! Blir ju inte såå mycket per djur och dag ändå.

fossingen
0

#7 nej, det är sant :P Bara snordyrt när man inte alltid får tag på bra torrhö;P

Fridaaaa
0

Jag har grovt hö från en bonde och mina marsvin gillar det, äter på bra :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fossingen
0

#9 Är det ensilage/hösilage? Köpte sist en 16 kg bal av en tjej som hade eget stall, gu vilket bra torrhö. Tog också hem 4 kg hösilage.

Fridaaaa
0

#10 Som det står: Hö :D
Ensilage skulle jag aldrig ge kaniner eller arsvin. Och hösilage skulle jag kunna ge om det är mer åt höhållet men ej annars :)
Hösilage håller inte så länge heller efter att det öppnats :)

fossingen
0

#11 Aah, just det 😛

Nej, hösilage håller inte särskilt länge, luktar ganska starkt också :P

Fridaaaa
0

#12 Ensilage är det som luktar starkt,
Hösilage som är nästan mer som hö, luktar inte mycket :) Tycker inte jag i alla fall :)

fossingen
0

#13 Fast hon sa att det var hösilage, fast var väldigt blött och luktade väldigt starkt. Fast jag har köpt förr höbalar kommer dock ej ihåg om det var ensilage eller hösilage, tycker alla stora höbalar luktar starkt XD

Bara torrhö som inte luktar så mycket ;P

Fridaaaa
0

#14 Luktar det mycket och är väldigt blött är det ensilage :)

Kolla här :) Från vänster: rybshalm, ensilage och hö :)

fossingen
0

#15 När jag plockar upp ur sopsäcken så är en tredjedel som ensilage, restern är som hösilage :P

Fridaaaa
0

#16 Okej :)
Nog ensilaget som luktar då, för jag tycker det luktar mycket skarpare :)
Hösilage har jag gett när det knipit med höet och då bara som är på gränsen till hö :)

Minerad
0

Vad exakt är hösilage och varför ska man inte ge det? Det är inte aktuellt här hemma ändå, men jag är nyfiken. =)

Fridaaaa
0

#18 Hösilage är OK att ge, som det skrivits, men ska vara mer åt höhållet i så fall. Men hö är att föredra :)
Söker du på google får du upp massa bra fakta :)