Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1513 ggr
marsisen
1

Vad gör hon!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har två marsvin, en virvel som ska fylla ett år i sommar och en Teddy som fyller sju år i sommar. De är honor. Virveln heter Polly och teddyn heter Åra. När jag gick in till de så såg jag att Polly sprang runt och kuttrade bredvid Åra, sen gick hon bakom henne och hoppade upp på henne och tog nästan tassarna runt magen på henne!! Det såg precis ut som om hon parade sig med henne.. Åra behövde så gott som bara rycka med huvudet för att Polly skulle hoppa av (Det är Åra som är äldst och bestämmer mer) Det hände två gånger vad jag såg. Jag är inte riktigt expert om vad det är för skillnad på honor och hanar men det kanske ni vet:) När jag köpte Polly (från blocket i somras) så fanns det två honor och ca fyra hanar. Två virvlar och fyra nonself. Honorna var en virvel och en nonself. Han som kom ut med marsvinen var pappa till hon som sålde marsvinen. Jag funderar mycket på om killen som gav mig Polly, tog fel marsvin, om Polly är en hane då… Åra som snart är sju år, är väldigt tjock.. Det ser nästan ut som om hon har bebisar i magen(vet ej) Men om det skulle vara så att hon hade bebisar i magen så oroar jag mig väldigt mycket för henne, hon som är så gammal kanske inte skulle klara av att föda;( Inte så kort beskrivning nu då.. Men hoppas att det räcker:) på bilden ser ni Åra.

animal power <3

[dynamitella]
0

Oj! Det ser onekligen ut som en bebismage. Jag har inga marsvin själv, så jag lägger en tass bara. Hoppas det går bra för dig.

Stephanie
0

Hon ser onekligen riktigt tjock ut… Nu är jag inte så bra på marsvin, men jag skulle tro att det är bebisar (eller något annat..) i den där magen. Men det första du bör göra är väl att kolla på Polly, om det är en hane eller hona?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Stephanie
0

Artikel om könsbestämning här på marsvin.ifokus.

marsisen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack då vet jag lite Här är en bild, dom jag köpte hos sa att det, var en tjej men dom visste inte så mycket om marsvin så, är det här hona eller hane?

animal power <3

Chocopops
0

#4 det där är en hona =)

kan vara så enkelt att hon brunsatar och går dom runt och burrar och kan även bestiga sina bur kamrater. Men visst man kan bli rädd och osäker när man ser det =)

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

marsisen
0

Tack =)

animal power <3

marsisen
0

Men då är det väll inte möjligt att Åra har bebbar i magen!?

animal power <3

Chocopops
0

Så länge hon inte träffat en hane så finns inte den möjligheten, teddyn har en förmåga av att bli så kallade päronformade =)

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

bohan85
0

En idé kan vara att kolla upp om honan har äggstockscystor om hon även har andra symtom som håravfall på buken, aggressvitet förlängd brunst. Då kan de få mage som ser ut sådär. Men har enTeddyhane och han är också lite päronformad :)

marsisen
0

Åra har haft en sjukdom, då hade hon problem med tassarna. Hon hade ont i dom då. Då åkte vi till veterinären och vi fick medicinen "Metacam" som hon får lite då och då :) veterinären sa att hon kunde bli lite päronformad av hennes sjukdom. (Sjukdomen var nästan som en cancer)

animal power <3

marsisen
0

P.S det var äggstockscystor som hon hade;)

animal power <3

Stephanie
0

Det där känns inte som "lite päronformad"…. Jag tycker att du borde kolla upp henne hos en veterinär (om det inte finns nån risk att hon är dräktig) snarast, så att hon inte har något som får hennes mage att bli så där stor.

marsisen
0

Åra har alltid varit lite knubbig om baken, det var förns förra året vi såg att hon hade äggstockscystor. Hon kan ha haft det länge men det vet vi ju inte.. Veterinären sa att det inte var någon fara så länge hon äter och mår bra:) Eftersom Åra inte har träffat någon hane så har hon ingen bebbe i magen;)

animal power <3

[körsbärsblomma]
1

Så söt åra är

marsisen
0

Japp visst är hon:) ;)

animal power <3

bohan85
0

Har de äggstockscystor är de ofta sterila har jag fått höra.