kan man??
kan man ha ett marsvin och en kanin i samma bur om buren är120bp längden och 55 på bredden?
för jag har sett det i zoo affären??
🤔
Nej
Marsvin och kanin ska inte bo ihop överhuvudtaget, oavsett storlek på bur. De pratar inte samma språk och kaninen kan råka skada marsvinet med sina bakben bl.a. Kaninen bär dessutom på en bakterie som marsvin inte tål.
Tyvärr har djuraffärer i de flesta fall inte de kunskaper som krävs, och det är tydligt även i detta fall :/
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
ojdå det var ju värkligen inte bra då…
ska nog bara ha 2 marsvin istellät då
#3 ja det är absolut bäst :) det är bra att du frågar runt här så att det blir rätt ifrån början, här finns massor av kunniga personer. mer basfakta finns här http://www.svenskamarsvinsforeningen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=67&Itemid=217
Nepp. Marsvin ska bo med en marsvinskompis. Och en bur som är 120, hade jag max haft en kanin eller 2 marsvin.
Och kaniner & Marsvin ska ej bo alls ihop :)
Och köper du marsvin, köp av uppfödare, ej djuraffär :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
dom pratar inte samma språk och kaninen kan skada marsvinet så du ska inte ha det .
ok tack för svaren 👍
Ha inte det
varför ska man inte köpa i en djur affär då??
#9 För att än del djuraffärer har inte så mycket erfarenhet om djur, (jag säger inte att alla inte har) det finns säkert bra djuraffärer också. Men man ska inte chansa, skulle inte jag gjort iallafall. Helst hos bra uppfödare man kan lita på! :)
Men det behöver ju inte vara något fel på djuret i sig utan mest på informationen de ger. Men rätt information kan ju TS få här :)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
De låter marsvinen slicka i sig saltsten. :(
Jag har faktiskt aldrig sett dem ha salt/mineral-sten i burar på djuraffärer bara varit med om att dom har sagt att man ska ha det..
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
varför man inte ska köpa från djuraffär. den största orsaken som håller mig borta är helt enkellt att man stöder grossist uppfödning. honor går med hanar enda sen ung ålder och paras och föder enda tills de dör av utmattning av det. finns en jättebra tråd av godisgrisen om just det.
#14 Absolut håller jag med om att det är fel. Men det jag tycker är "värst" med djuraffärer är all felaktig information de ger -.- De vet i princip ingenting om djuren de säljer och det gör mig faktiskt lite ledsen att de kanske ger denna information till någon som faktiskt inte vet hur de ska ha det och litar på dem som jobbar i affären :/
I varje djuraffär jag varit i har dom saltsten. Även kaniner med marsvin. Och det är inte små kaniner.
#16 oavsett så är det fel :/ Tycker det är så sjukt att de har kanin+marsvin ihop
#15 mjo visserligen. men för mig är det endå behandligen av alla mammorna som är värst. överlags tycker jag det borde införas förbud att sälja smådjur i affärer. det är inte för deras eget bästa, utan för affären ska kunna tjäna något på dem. det handlar om levande varelser, inte om en matskål.
#9 här är en lista över uppfödare, du kan söka på ditt eget område och säkert hitta någon som passar :) http://www.svenskamarsvinsforeningen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=133&Itemid=84
sen finns det även en artikel här på marsvin.ifokus om både reggade och oreggade uppfödare http://marsvin.ifokus.se/articles/4ea3bc51d4ebea05fc005d12-uppfodare-pa-marsvinifokus
#17 Tänk om man köper ett marsvin som bott med en kanin. Så kanske marsvinet fått den där bakterien från kaninen som marsvinen inte tål. Jag vet inte om den är dödlig eller inte? :/ Ja, det är ju helt sjukt. :(
#18 Ja det är väldigt hemskt.. :/
#9 Därför att det är en stor risk att marsvinen kommer från grossister = inte bra. Köper man från uppfödare vet man mer vad man får, man vet ursprung osv :) Likadant ang inavel, sjukdomar osv också. Plus att djuraffärer (vågar säga över 90%) har bristande kunskap i marsvinsskötsel :S
#17 Dock ej olagligt. Så länge måtten är OK osv. Men såklart ej lämpligt
#21 Nej precis, vet att det ej är olagligt men som du säger så är det inte lämpligt.
när jag var i djuer affären så var det facktiskt marsvin och kaniner ihop😕 dum av dom… får kolla om det finns några bra uppfödare nära mig 🙂
#23 Dock ej olagligt men ej lämpligt.
Min innekanin träffar mina marsvin ibland men bor ej ihop :)
Ja låter bra! :D
#23 Har du hittat listan på Svenska marsvinsföreningens hemsida? I den står kontaktuppgifter till olika uppfödare. Där finns också adress till hemsidor, om uppfödarna har en sådan.
Du kan maila eller ringa till några uppfödare och höra dig för. De brukar vara väldigt hjälpsamma och kan svara på frågor, så att du kan förbereda dig innan du köper marsvin.
Att köpa sina marsvin från en erfaren uppfödare, brukar i regel vara så mycket bättre, vad det gäller information om vad djuren behöver för att må bra. Det finns många uppfödare som ger livstids support. Det vill säga; du kan ringa/maila till uppfödaren och fråga om du blir osäker. Det tycker jag känns tryggt. Köper du i en djuraffär står du rätt ensam om du behöver råd, ifall något inträffar när du nyligen skaffat dina marsvin. Uppfödare har gedigna kunskaper om lämplig marsvinsmat och skötseln av marsvin. De kan också ge dig grunderna om marsvins beteende.
Jag sökte med ljus och lykta efter en modern bok om marsvin. Jag hittade en, som är både lättläst, har bra bilder och dessutom är skriven ur marsvins-perspektiv.
Mitt husdjur marsvinet av Mia Winge
Mia Winge jobbar på Marsvinshjälpen, som omplacerar marsvin. Hon har lång erfarenhet och berättar på ett bra sätt om marsvin i boken. Läs den! Den finns på bibliotek och kan även köpas på internet-bokhandel.
Att köpa vuxna marsvin, som behöver ett nytt hem är ett alternativ till att skaffa ett par ungar. Uppfödare kan ibland också hjälpa till att omplacera marsvin. Här på Marsvin i Fokus finns det ibland omplaceringsannonser.
Fråga gärna mer om du undrar! Här finns många marsvinsägare som kan räta ut dina frågetecken.
LYCKA TILL!
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Jag rekommenderar samma bok som #25 :) Enda jag hittat som är bra :D