Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1328 ggr
[djurens_vän]
0

kastrera 4åring

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej jag har en kille runt 4 år som heter Linus. fick han när han var 1 år och han var bara ben och skinn nu är han en liten fet gris 😃 och jag har haft han i några år nu.

men nu har jag 2 honor och 2 hanar och ska sälja en hane men VÄGRAR att sälja Linus för han är min bästa vän!

men asså jag vill inte att han ska dö! om han gör det gå världen under!

mamma sägar att han kommer dö om man kastrerar han genom att så djur ska man inte söva… hjälp mig! hur ska jag gö?
han FÅR inte dö! han ska ha en naturlig död inte för att han sövs eller att något händer han…

Linus är den bästa jag har haft han har funnits där för mig när alla har vart borta.. han ligger bredvid mig när jag gråter kommer fram till mig när jag sticker ner handen i buren står kvar när jag ger mat leker med våran hund och springer runt… han har aldrig bitit mig men han har bitit mamma men syrra 2 st som jag är moster åt 2 kompisar men ALDRIG mig han slickar bara på mig❤️❤️❤️❤️❤️
när han fastnade och drog bort klon då trodde jag att han skulle dö och jag grät 3 dagar tills jag fick veta att allt var bra… 

alla andra marsvin vi har haft har aldrig gjort så som Linus gör! 

SÅ SNÄLLA HJÄLP MIG!!

[djurens_vän]
0

<3

[djurens_vän]
0
[djurens_vän]
0
[djurens_vän]
0

hanen som jag ska sälja

han ser så elak ut! men håret ligger så hela tiden

(jag tycker vita är fula tyvärr)

ElmerKrudd
0

Det behöver inte gå fel när man kastrerar sina marsvin, jag kastrerade min kille nyss och det gick jättebra. Sålänge man väljer en veterinär som är van vid att kastrera marsvin :)

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

Fridaaaa
0

Många kastrerar sina marsvin idag, och brukar i regel gå bra. Man gör det hos en veterinär som är kunnig inom det.

Smådjur kan visst det sövas, men det är större risk att söva t.ex marsvin och kaniner. Låter som att din mamma inte vill att han ska göra det? Eller är hon ej påläst alls om det :)

Däremot skulle jag inte chansa på att kastrera en 4 årig hane som haft det svårt innan han kom till dig. Men det är vad jag personligen inte hade gjort :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[djurens_vän]
0

men asså mamma har haft över  20 förut ute i en voljär och hon säger att hon vet mer än mig men jag tror inte det längre

Fridaaaa
0

#7 Bara för att man har haft många marsvin i en voljär vet man ej mer :)

[djurens_vän]
0

jag vet men hon påstår att allt hon säger är rätt

Fridaaaa
0

#9 Okej, men det stämmer ej i alla fall att smådjur ej kan sövas. Större risk ja, men det går :)

[djurens_vän]
0

ja

Lilje
3

Varför ska ni sära på ett fullt fungerande hanpar som jag förstår det? Lilla vita killen är ju dessutom hur söt som helst kan inte förstå hur du kan kalla honom ful..

Jag reagerade på "nu är han en liten fet gris", nu kanske du bara överdrev men ifall han är överviktig bör ni inte försöka er på att söva. God kondition är viktigt vid operationer och åldern spelar ju även in till viss del. Jag försökte kastrera en (förmodlingen) lite äldre herre för ett par år sedan hos Mälardalens smådjursklinik som verkligen har koll på vad de gör, och han somnade in strax efter han vaknat upp ur narkosen.

Jag tycker absolut att möjligheten att kastrera marsvinshanar finns är bra, men som vid alla operationer finns det en viss risk att det inte går vägen och man måste väga in noga före om det verkligen är värt det. Är det hane som absolut inte kan gå med andra hanar för att han är dominant (gått med honor tidigare t.ex) så är ju kastrering ett jättebra alternativ, är han däremot lite småtjock, lever livet med sin burkompis som är en annan hane och dessutom är lite äldre.. ja jag skulle nog tveka.

[djurens_vän]
0

#12 jag tycker inte om vita med röda ögon!!!!! därför tycker jag han är ful..
Linus han var bara ben ock skinn och om man skulle titta på han nu och hur han sågut förut så skulle man ha avliva han!!! han är inte FET han är fet!

1. linus sitter tillsammans med 2 honor och en hane så??? nåmer???????????????????????🤓

[djurens_vän]
0

nu vet jag att alla kommer att gå på mig men JAG BRYR MIG INTE!!

förut lyssnade jag men när folket blev elakare mot mig så lyssnar jag inte och marsvinen står där för mig närr ingen annan gör de och nå kan inte göra något åt det!🤓

Fridaaaa
1

#13 men då är väl honorna dräktiga igen? :/ Och hur kan man säga att ens djur är fult?!

Lilje
2

#13 Jag ber om ursäkt om du tog illa åt dig av mitt inlägg av någon anledning, frågorna var för att förstå eran situation bättre och förstå varför ni ville kastrera från första början.

Du behöver inte ha taggarna utåt, jag är övertygad om att de allra flesta här på mif vill hjälpa till, däribland jag själv :)
Det är inte bra att honorna går med hanarna konstant, jag tycker ni borde sära dem och sätta hanarna i en egen bur. Sen kan ni fundera över vilket som blir bäst att göra.

Klart man får ha olika favoriter utseendemässigt när det kommer till marsvin men att kalla honom ful tycker jag är lite taskigt, det finns många som tycker om Pe whites :)

Creation
3

TS, det är kanon att du ska kastrera den ena hanen du har och sälja den andra! Det är absolut värt riskerna om det gör att dina honor slipper bli dräktiga igen. Jag tycker att du ska göra det så snart som möjligt, innan dina honor får sina kullar. Riskerna med sövning är inte alls så stora som din mamma säger.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

PiggieVille
1

Jag har kastrerat en marsvins hane och det gick jättebra!! Tycker också att du ska kastrera Linus. Skriv ner dina frågor på ett papper och ring din vet och be att få svar :) Lycka till!! :)

lisora
1

men du verkar inte förstå att anledningen till att folk blir "elaka" är att du ber om hjälp, vi hjälper dig men sen gör du om samma misstag igen (tänker främst på "uppfödningen"). Alla här inne vill hjälpa dig med dina problem, men vissa val du gör skadar dina djur (t.ex att inte åka in med Linus klo, att ta en till kull på en hona som precis fått en kull med mera) och då blir man som djurvän ganska upprörd… :/

[djurens_vän]
0

#19 hur, HUR vet du om jag åkte in eller inte???!!!

[djurens_vän]
0

😡

ElmerKrudd
0

#20 Åkte du in så behöver du ju inte bli så sur och försvara dig sådär. Istället kan du ju bara säga att du faktiskt gjorde det, om du nu gjorde det :)

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

[djurens_vän]
0

det gjorde jag med 😃

ElmerKrudd
0

#23 Det är bra :)
Men vilken del av landet bor du i? Finns säkert någon här som vet en riktigt marsvinskunnig vet som kan kastrera din lille kille :)

lisora
1

#20 jag läste det i tråden du hade om honom, men gjorde du det sen är det ju jättebra. Men om du har möjlighet tycker jag att du ska åka till Mälarens Smådjursklinik. 
http://www.malarensmadjur.se/

väldigt kunniga och duktiga.

bohan85
0

ja, mälarens smådjur är super!!!

[djurens_vän]
0

bor i hälsingland bollnäs

ElmerKrudd
1

#27 Jag kastrerade min kille i hudik på hudiksvalls smådjursklinik och det gick jättebra. Han har inte haft nå problem efter operationen heller! :)