Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1120 ggr
Faderfrukt
2013-03-09 22:11
0

Diarré?

Hej! Jag har ett marsvin som heter Marshmallow som är 1 år gammal och Albino. Jag har märkt att hon har diarré, inte extrem diarré dock. Hennes avföring är mjukt och ibland lite mer vattnigt men det rinner inte.

Hon äter som vanligt samt dricker. Hon är LITE slöare än vanligt men är fortfarande väldigt pratglad. Har tagit bort deras foder också så dom får bara hö och vatten + c-vitamin i vätskeform i vattnet. På drygt 4 dar har hon gått ner runt 60-70 gram.

Borde jag vara orolig? Vad ska jag göra för att hennes diarré ska försvinna?

Faderfrukt
2013-03-09 22:20
0

BUMP Jag måste verkligen veta! :(

Aneema
2013-03-09 23:11
0
bohan85
2013-03-09 23:23
0

Diarré kan vara allvarligt. Se till att hon fortsätter äta och ring vet på måndag om hon inte försämras ännu mer, då måste du åka akut! Marsvin kan ha coccidos, så att lämna in bajs för undersökning hos vet kan vara en idé. Googla så kan du läsa mer.

kodex
2013-03-10 11:18
0

Vet inte om du glömde skriva men ger du dem c-vitaminrika grönsaker dagligen också? Inet bara hö och vatten + c-vitamin i flaskan? Som sagt, du kanske glömde skriva men det har ju en extremt viktig inverkan på ett marsvins mående.

Hoppas det blir bättre.

Lilje
2013-03-10 11:24
0

Som ovan redan nämnt kan diarré snabbt göra läget kritiskt då marsvin har väldigt snabb ämnesomsättning. Mata med risavkok och ge gärna hövatten också. Om hon slutar äta ordentligt måste du stödmata för att hon ska överleva, marsvin med diarré blir lätt uttorkade så se till att hon dricker ordentligt också. Håller tummarna för din tjej!

Faderfrukt
2013-03-10 17:44
0

#4 Så vit jag vet ska man endast ge dom hö och vatten när dom har diarré men annars får dom grönsaker 2-3 gånger i veckan.

Lilje
2013-03-10 19:36
1

#6 Helt rätt att de inte ska ha några grönsaker när de har diarré, då får man tillsätta lite askorbinsyra i det man stödmatar med sålänge.

Dock ska marsvin alltid få grönsaker dagligen, C-vitamin i vattnet är inget man brukar rekomendera då det bryts ner väldigt fort när det kommer kontakt med vanligt ljus, och det är lätt att tillsätta för mycket (som iof kissas ut men fortfarande - lagom är bäst). Så börja uttöka det till varje dag och ta bort c-vitamintillskottet skulle jag rekommendera dig, när hon blivit bra i magen igen 🙂

kodex
2013-03-10 19:43
0

#4#5 Ja, det var under normala förhållanden jag menade, det är ju kanske det som kan leda till att deras magar krånglar, att de inte får tillräckligt med c-vitamin. Som sagt, droppar i flaska är nästan lönlöst, grönsaker är bättre såsom vitkål, paprika, broccoli, spetskål och persilja.

[texel]
2013-03-10 21:19
0

Har hon några burkompisar?