Hjälp..
Som ni vet så har ju jag en Cuy hona som nu går med en virvel hona.
såklart hade vi förväntat oss att det skulle bli lite tjafs om vem som ska bestäma osv. Men Lisen (cuy) har naggat den lilla jättemycket på stjärten och idag när jag kom in till dem så är den lilla helt blodig i sin vita päls vid örat så jag tog upp henne och ser att hon har ett stort jack i halva örat. Det gör så himla ont i mig för jag vet inte riktigt vad jag ska göra.
Jag älskar ju Lisen men jag funderar på om jag måste lämna tillbaka henne till hennes uppfödare nu.. Tänk om hon kommer vara såhär mot andra grisar?
Den lilla accepterar att hon inte bestämmer och hon har accepterat detta för länge sen. Hon låter Lisen bestämma men såfort den lilla kommer nära Lisen så naggar hon till henne.
Vad ska jag göra? Snälla hjälp :(
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Det är inte roligt när det blir så här :-( Vår ena hona var riktigt dominant och rent ut sagt hemsk. Flög på de andra när som helst, o jag var helt förtvivlad. Kom att tänka på tiden då jag tränade hundar o det blev situationer som inte var ok. Jag använde en vattenpistol/blomspruta! Tänkte att det kan va värt att prova o det fungerade. Jag satt bredvid hagen och när jag såg att Tilda var på väg att attackera, så fick hon en dusch o kom av sig. Det behövdes inte så många gånger förrän hon slutade. Nu fungerar det hur bra som helst, hon går tillsammans m 5 andra honor och det är lugnt i flocken. Det kan ju vara värt att prova som en sista utväg. Lycka till!
Oj, ja ska tänka på saken. Men är rädd att sätta ner den lilla där igen nu. Om hon skulle få sig ännu ett nagg i örat så åker förmodligen halva örat av :/
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Jag använde också vattenspruta när jag skulle introducera min teddyhona för en nykomling, för ungefär fyra år sedan. Hon blev väldigt stressad. Nu i efterhand är jag nittionio procent säker på att det var just vattensprutandet och stressen det medförde som gjorde att hennes skabb bröt ut . Visst kan det funka, men det är inget jag kommer att göra om igen😕
Med vänlig hälsning
Andrea, Doris, Stella, Lily, Otto och Elsa
Grisarnas blogg hittar du här.
En kastrat kan avhjälpa problemet, då tar han ledaarskapet över flocken. Kanske kan du låna en sådan? Kastraten behöver alltså inte bo med dem förevigt (i bästa fall) utan endast foga ihop dem..
Jag har en kastrat ;P Men han har inte varit det tillräckligt länge för att sitta med honor än. Har iallafall duschat de båda och bytt allt material i buren och tvättat deras hur så förhoppningsvis så funkar det lite iallafall..
Det är ju supertråkigt att Snowboard (ja, jag har läst din andra tråd 🙂) har blivit smaskad på örat och det är ju inte alls kul att se att lille grisen blöder. Utan att vara expert eller synsk vill jag nog ändå påstå att jag tror att Lisen kommer lugna sig, det kan ju vara lite klurigt med ihopsättningar - för Snowboard är ganska ny i familjen har jag förstått? Tråkigt som sagt att hon gjorde illa sig, det är ju inte meningen att de ska skada varandra. Men vänta ut Lisen litegrann, är mitt råd.
Håller tummarna för töserna, och så får de träffa Lasse snart som kan få ordning på fasonerna 🙂
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
#6 Ja :/ Lille stackarn.
Men jag badade de båda igår, bytte bottenmaterial i buren och tvättade deras hus och skålar osv så nu är det luktfritt ( i princip ) så förhoppningsvis går det lite bättre nu :)
Ska även försöka att göra buren lite större så de har mer plats att röra sig på ^^
#7 Kanon! 😃
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Får hoppas att det bara är nu i början som det är lite bråkigt. Det var likadant med mina två honor. De är kanske inte bästa vänner i dagsläget heller, det blir lite bråk ibland om de kommer för nära varandra, men det är inte alls som det var i början. Händer allt oftare att de lägger sig och vilar i närheten av varandra. :)
Så jag håller tummarna för dig och dina flickor!
Jag håller tummarna jag med :P Annars så har jag fått en liten skitbur utav mina kusiner utifall jag måste sära på dem..
Tyvärr är den så liten så jag vill inte alls använda den men men om det blir nödfall så duger den.