Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2094 ggr
Frida B
2013-03-11 20:33
0

Smittotid för ringorm?

Har fått ett litet utslag under halsen som kliar, och tänkte genast på Ringorm. Har varit väldigt mycket med incidenter om Ringorm, därför kom jag att tänka på det. Men när smittar Ringorm (alltså smittar det hela tiden, den första veckan och dyl.) och hur lång är inkubationstiden?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
2013-03-11 21:22
0

Kan säga att vi ska beställa tid hos vårdcentralen imorn för att kolla upp det, men om det nu är det- hur gör jag med djuren? Dom är förmodligen smittade dom med, ska vi ta dom till veterinären då eller kan man köpa typ svampdödande schampo (till exempel) som tar bort ringormen?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lilje
2013-03-11 22:03
1

Marsvin kan var symptomfria smittbärare och alltså smitta vidare utan att själva få utslag. Ringorm smittar konstant, eller hur jag nu ska uttrycka mig. Ta prov på ditt och kolla vilken sort det är du eventuellt fått och skulle det vara "marsvinsvarianten" ta kontakt med vet, ni kan ju inte ta prover på marsvinen ifall det inte finns några utslag.

Behandlingen för Ringorm på marsvin ligger på 5 veckors sanering och medicinering (oftast Itrafungol-oralt eller ev Imaverol-bad, båda receptbelagda så veterinär är nödvändigt), det jobbiga är att smittan är luftburen så man måste virkona allt som går i deras omgivning och lämpligen sätta dem i karantän i ett mer lättstädat rum för de kommande veckorna om de inte redan har ett eget bra marsvinsrum där man kan håll karantänen i. Sen ska man gärna hålla de isolerade några extra veckor och kolla så det inte kommer tillbaka.

Mer info här: http://marsvin.ifokus.se/articles/4d71503ab9cb4622330623d4-ringorm

Frida B
2013-03-11 22:13
0

#2 vet du hur lång tid det tar för sjukdomen att bryta ut på en människa, d.v.s hur fort utslagen kommer? kommer de gradvis i en vecka, eller tar det några timmar?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lilje
2013-03-11 22:20
0

#3 Det kan gå väldigt fort! På marsvin kan de växa fram under natten bara. På människor vet jag inte riktigt, kanske ett par dagar.

Sandra-B
2013-03-11 22:20
3

Fyra till tio dygn enligt smittskyddsinstitutet.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

ElmerKrudd
2013-03-11 22:23
0

Hoppas att det inte är det utan bara något annat utslag!

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

Frida B
2013-03-11 22:30
1

#5 då verkar det inte vara Ringorm utifrån vad de skrivit, då detta kom under någon timma… Började klia mig och helt plötsligt blev det jätterött, och sen höll det sig så.

Det är ovalt, men ingen ring utan det är ett rött märke typ. ca3 cm i diameter. Hoppas verkligen inte det är Ringorm!

#6 håller verkligen med!

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
2013-03-12 21:30
0

har klurat ut att det inte kan vara Ringorm. Imorse så försvann det nästan helt, men nu på kvällen kom det tillbaka. Har inte växt eller någonting, ingen ring runt det eller någonting sånt. Då kan det inte vara Ringorm va?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)