Framtida planer
Jag känner att jag gärna vill dela med mig av mina tankar som jag har kring mina framtidsplaner med marsvinen. Djurvärlden och dess engagerade människor kan vara hård så jag är fullt medveten om att jag utelämnar mig själv när jag postar detta inlägg.
Min förälskelse & dröm
Min förälskelse ligger i argentenyanserna. Jag är helsåld. Känner dock inte för nonselfar som för rexarna, som fångat mitt hjärta totalt. Skinny och rex är mina raser, hos dem har jag hittat hem. Har under flera månader drömt och funderat, tänkt och tänkt till igen. Diskuterat högt med andra, haft mailkontakt med registrerade uppfödare som arbetat med argentelinjer hos rexar och tänkt till igen.. och igen.
MiF är ett stort forum där väldigt många aktiva marsvinsmänniskor faktiskt håller till, och jag läser dagligen om andras avelsmål och planer - nu vill jag dela med mig till Er vad jag har för planer.
Ett framtida projekt, något som jag regelbundet planerar och diskuterar med min nära vän och marsvinskompanjon Erika (erikam) är drömmen om rex i argente, de white samt silver- & cinnamonagouti. Ett avelsprojekt alltså, är min dröm och något jag kommer att arbeta efter.
Att bolla fram och tillbaka, nackdelar.
När jag har bollat mina idéer med andra så har frågan kommit upp, om det inte är bättre att inrikta sig på teddy eftersom argente förekommer i mycket större utsträckning där. På den frågan svarar jag att jag inte alls upplever rex och teddy som en likadan ras (olikheten sägs ju bara återfinnas i genetiken) så för mig är det inte ett likvärdigt alternativ. En stor nackdel med att blanda in släthår, som ju är tillvägagångssättet för att få in argente i rasen, är att pälskvaliteten försämras. Detta är jag medveten om och självklart något som blir ytterligare ett delmål att sedan försöka förbättra. Just detta med pälskvaliteten är något som jag funderat över, det är ju såklart tråkigt att med flit försämra det som är det typiska för rasen, samtidigt är det ju det närmaste alternativet i en färgavel på det här sättet.
Annat som jag funderat över är frågan om huruvida det är etiskt eller allmänt rätt att sätta fler marsvinsungar till världen, när det som vi ofta diskuterar här på forumen, redan finns så många som behöver hem. Samtidigt är jag för avel inom i stort sett alla djurarter och tänker inte ifrågasätta avel och uppfödning i sig, även om det är mycket nyttigt för alla att ta sig en tankeställare.
**Att bolla fram och tillbaka, fördelar.
**Jag ser detta projekt som min framtida livssysselsättning (vid sidan av arbete såklart) och är redan nu mycket engagerad och intresserad. Jag anser inte mig själv okunnig men heller inte praktiskt kunnig, det som saknas i kunskap återfinns i intresse - allt man vill veta går att inhämta information om.
När jag brinner för någonting och är genuint intresserad, då finns jag där till 110% och detta gäller även marsvinen (och andra djur som har funnits hemma under alla år). Genom detta projekt uppfyller jag en egen dröm men anser ändå att jag kan bidra med rastypiska djur som ska kunna vara en del av marsvinsaveln även ur ett större perspektiv än mitt eget. Både jag och Erika har viljan att utvecklas och ständigt lära mer och jag vet personligen att jag har så mycket att ge, både personligen men även inom SMF. Det är en väldigt häftig känsla att ha "hittat hem" i ett djur, precis som jag känner för hästarna. Det är häftigt att veta att jag kommer att dela mitt liv med dessa små djur, och jag älskar precis allt som har med dem att göra. Jag fascineras av hur flockar fungerar och jag kan titta på marsvinen i timmar, de gör väldigt mycket i min vardag - jag skulle nog vilja påstå att de fungerar som meditation, de får mig att koppla bort allt annat och det behöver jag. Det behöver nog alla.
Vad gäller planerna på aveln så är det ingen slump att jag har köpt de djuren jag har köpt. Jag har inte tagit hem dem enbart med denna dröm i bakhuvudet men den har självklart funnits där. I dagsläget har jag börjat ställa ut och vill få mina och Erikas djur bedömda, dels för att det är roligt men också för att få någon annans åsikter om djuren. Rätt avelsdjur är A och O, så detta är ju självklart inte någonting som kommer ske "bara sådär".
Så att få djuren bedömda, se hur dem utvecklas både kroppsligt och mentalt men också inhämta mer kunskap är det som jag fokuserar på just nu. Bakom dessa tankar ligger mycket planering - planering som kanske inte alla håller med om men som jag ändå uppskattar om de respekteras.
Genom detta inlägg frågar jag ingenting så jag behöver nedan inga svar. Jag svarar givetvis på eventuella frågor om hur jag tänker men önskar slippa en "het debatt". Jag är nybörjare på området i jämförelse med många här på MiF, men någonstans får man lov att börja. Här är min start och mina tankar. Tack för att jag får dela dem med er :)
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Jätteintressant att läsa dina funderingar. Jag känner igen det mesta av det… eller allt utom just rasvalet. Precis så som du resonerar bör man förberda sig för detta. Det känns som du har en bra grund du vet vad du vill föda upp och du har ett avelsmål och du har funderat på de etiska aspekterna som man måste ta hänsyn till. Jag kan bara säga att jag är jätteglad att höra dina planer det är precis sånna uppfödare som du som behövs i SMF! Välkommen! 😃
När det gäller din tveksamhet om att föda upp fler marsvin när det redan finns de som söker hem, så kan jag bara säga att några marsvin behövs det alltid och det är mycket bättre att de föds upp på ett ordentligt sätt av uppfödare än av massproducerande grossister. Bara man inte rivstartar i för hög takt så man inte lyckas sälja sina ungar utan ser till att alla får goda hem tycker jag tvärt om att man gör en insats för marsvinen i stort genom att vara ett lternativ till djuraffärer och tråkig djurovänlig massuppfödning. Det är ett uppdrag i sig att utbilda de blivande ägarna och att ge sina uppfödingar en god start.
Jag önskar dig lycka till! Jag började föda upp marsvin för ganska precis sex år sedan. Jag börjde som du med ett intensivt grubblande och har inte ångrat mitt beslut sen dess det är fantastiskt givnde. Marsvin är bara helt underbara och att gå detta lilla extra steg med sitt marsvinsintresse är hur spännande, intressant och roligt (fast ibland sorgligt och jobbigt) som helst. Det är en livsstil man måste satsa allt annars funkar det inte det är mycket jobb men värt varje sekund och varje öre man lägger ner!
Väldigt informativt och bra skrivet. Jag önskar er lycka till med era planer framöver :) Jag tycker Argente är vackert, kul med något lite annorlunda.
emmaaslund så jättebra skrivet!
Ser fram emot att följa ditt projektet 👍
Tack snälla för positiv feedback på mina tankar! :)
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Det känns som att du verkligen har tänkt igenom detta!:) Vi började föda upp för inte så länge sedan, vi lär oss fortfarande saker, man kan inte födas fullärd. Det är spännande att lära nya saker! Huvudsaken man har baskunskaper så fyller man i med intressanta detaljer under tiden. Jag vet fortfarande inte vad bra svärta/underfärg menas *gulp* men jag antar att jag kommer underfund med det med tiden 😉ditt projekt låter jätteintressant. det enda jag vet som jag kan ge tips på är att till och ifrån kan det vara väldigt tufft. ibörjan klarade jag ensam av 5 marsvin utan problem. såhär i efterhand är jag väldigt glad att jag delar mitt intresse med min sambo, så att vi kan hjälpas åt med 12 marsvin. ibland är man bara så grymt trött och orkar inte med någonting, då är det skönt att ha någon som kan hjälpa till den dagen. tips för att förbereda dig mentalt haha 🙂
Mycket intressant och givande läsning då en annan också går i samma tankar. Tack för att du delar med dig.