Marsvinshus
Hej,
Jag planerar att skaffa ett par marsvin, har aldrig haft det förut, men efter att ha läst på (bland annat på detta mycket informativa forum) tror jag att jag kommer att trivas väldigt bra med två små grisar som sällskap.
Nu har min händige sambo snart byggt klart buren och ett par små hus står på tur. Där har jag en fråga angående takhöjden, hur högt i tak behöver dom ha för att vara bekväma?
Planerar för övrigt att köpa marsvin av någon uppfödare, insåg rätt fort att djuraffärer inte var ett alternativ. Men funderar lite på om jag ska skaffa två ungar, eller en unge och en vuxen… Några goda råd?
/Sara
Vad roligt att du ska bli med marsvin! 😃
För en gångs skull har jag tips att ge på ett forum. Två ungar som växer upp tillsammans är ju en bra kombination. Det är kanske roligast att följa marsvinens uppväxt när det är ens första små grisar. Jordbruksverket har måtten, det går att hitta på internet, så jag ska försöka leta fram dem. 👍
Time is priceless, yet it costs us nothing. You can do anything you want with it, but you can't own it. You can spend it, but you can't keep it. And once you've lost it, there is no getting it back. It's just gone. 
Growing old is inevitable, growing up is optional.
Äsch då. Jag missuppfattade det där lite. Men jag har mätt fyra olika marsvinshus jag har. De skiljer inte mycket i takhöjd, och de är alla från djuraffärer förutom ett som jag har snickrat ihop ett själv, på slöjden.
Alla marsvinshusen vi har är ganska exakt 15cm höga. Visst kan man ha långt mycket högre hus, men då måste man nog ha desto mer utfyllnad av hö och halm m.m. Mina marsvin har alltid föredragit trånga krypin, särskilt när de har varit nyinflyttade, osäkra och avvaktande. Vi hade en kanin och två marsvin ihop ett tag vilket inte alls är att rekommendera pga att marsvinen kan bli sparkade samt att de är känsliga för en särskild bakterie som finns i kaninens mun - och då hade marsvinen ett hus som var 25cm högt. Inte alls populärt. Då föredrog de att ligga under höhäcken. 😉
Time is priceless, yet it costs us nothing. You can do anything you want with it, but you can't own it. You can spend it, but you can't keep it. And once you've lost it, there is no getting it back. It's just gone. 
Growing old is inevitable, growing up is optional.
Kan intyga att Lyans mått är perfekt, mina grisar älskar sitt hus, både att vara i och på :D
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Tack för svaren, ungefär 15 cm var vad jag hade tänkt borde passa men det är ju bäst att kolla med experterna innan husen är byggda 🙂
Ett par kullsyskon kanske vore bra, så är dom redan vana vid varandra… Och lätt att hämta hem samtidigt, så ingen behöver vara ensam i det nya hemmet.

#3 Vad använder du för färg när du målar husen?
#6 Jag använder vanligt plastfärg
Åh Lyan dina hus är så sjukt snygga 😍
#7 Otroligt fint hus!!!!
Fam Hagström-Berg / http://emsmarsvin.blogg.se