Hacka tänder?
Jag har en liten fundering angående när marsvin hackar tänder. Jag har förstått att de kan göra det när de känner rädsla eller aggression. Men det måste göra det vid andra tillfällen också? Mina honor kan göra det när de vet att det vankas mat, eller så kan de göra det om de sitter i knät hos mig. Men då kan de ju inte mena att de är rädda eller arga!? Nån som vet? :)
Mina gör det också när det vankas mat. Och de kan göra det när man har dem i knät och de tycker att man klappar dom skönt ;P Så det betyder inte bara vara vid aggression eller rädsla :)
Man ser ju även på deras kroppspråk om de är lugna eller ej :)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Det kan ju förstås betyda att de är arga eller rädda. Mitt marsvin brukar hacka tänder när den vill ha mat som jag har åt henne:)
animal power <3
Så när de hackar tänder när de är i knät,betyder det att de tycker det är skönt? Jag blir jämt fundersam varför de gör så när de är i knät, jag tycker att de visar på andra sätt att det är skönt. Min ena liksom knorrar när hon gillar det eller sitter med halvslutna ögon :P Hm ja inte alltid lätt att förstå vad de vill säga :)
Sen tycker jag att det är lite lustigt med min äldre hona Bella, hon är väldigt ängslig och osäker av sig. Min andra, Stella är mycket tuffare, hittar på små bus. Bella försöker alltid göra samma sak som Stella, hon försöker också hoppa upp på soffkanten t ex precis som Stella gör. Jag fattar inte riktigt hur hon vet att Stella har gjort det, för hon kan omöjligt sett att Stella har gjort det. Dessvärre lyckas ju oftast aldrig Bella göra samma saker, för hon är inte lika smidig. Jag tycker det är gulligt iaf ;) Stella är en pratglad tjej och har förmodligen berättat alla grejer hon har testat på för Bella, sen försöker Bella göra samma sak ;)
Nu blev det mycket Bella o Stella här…. :P
Du känner dina marsvin bäst ;) Nästa gång de hackar tänder så kanske du kan prova ge de något de gillar? Tex Sallad (om de gillar det :P) Det kanske beror på att de är hungriga :)
Bella kanske bestämmer mest. I buren hemma hos mig så har jag två marsvin, en som jag har haft i snart sju år som heter Åra och en som jag har haft i ca ett halvår och hon heter Polly. Det är Åra som bestämmer mest i buren, (då menar jag inte att Polly är som en slav, men Åra ska tex, gå till maten först, mm) Fast Polly är då såklart lite smidigare än sju-åriga Åra ;)
animal power <3
jag tycker mig kunna se två olika sorters hackande av tänder.
ett som är mer vänligt inriktakt med mjukt ljud, ser nästan ut kors idissling.
ett som är väldigt aggressivt och låter som när man knackar på en ihålig trädstam. väldigt stark signal om ilska.