Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: boendeinredning
LĂ€st 1251 ggr
_Charlie
13

Nya buren!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blev vĂ€l bra? 🙂

linneakaangas
0

Perfekt för de smÄ grisarna! ;) haha

AndreaSĂ€ll
0

En alldeles perfekt bur med godkĂ€nt mĂ„tt och allt😂

Med vÀnlig hÀlsning
Andrea, Doris, Stella, Lily, Otto och Elsa
Grisarnas blogg hittar du hÀr.

_Charlie
4

Haha nÀÀÀ, jag skojar sÄklart. HÀr var den ju. ;)

110x100 ungefÀr, 4 brudar fick flytta in och sÀllskapar mig nu bredvid datorn. Mysigt med smÄ trynen som kommer och störande tigger kli eller gott. ;)

_Charlie
3

_Charlie
3

_Charlie
3

Inflyttningsfest. ;)

AndreaSĂ€ll
1

Åh vad fint! En bokhylla, en vaxduk och en hĂ„llare till vattenflaskan, svĂ„rare Ă€n sĂ„ behöver det inte vara. Dessutom mycket bĂ€ttre (och billigare!) Ă€n en gallerbur frĂ„n djuraffĂ€ren. Bra jobbat!😃

Med vÀnlig hÀlsning
Andrea, Doris, Stella, Lily, Otto och Elsa
Grisarnas blogg hittar du hÀr.

_Charlie
2

Suristanten sköter sig exemplariskt, inget brÄk alls. :)

_Charlie
0

#7 Ja det Àr sÄ smidigt! Just denna har agerat bur flertalet gÄnger. ;) Den Àr dock alldeles för djup för min del som bor i en pyttelÀgenhet, men ett tag fÄr den ta sin plats tills jag köper hem nya bokhyllor. ;)

Twili
0

Ă€lskar din humor đŸŒș haha

~Alla marsvin förtjÀnar ett hem. Alla hem förtjÀnar inte ett marsvin~

linneakaangas
0

Superfin bur. ;D

millib
0

#1 Undrar var du hittat den? Har lÀnge letat efter en liknande, skulle passa perfekt till mina grisar, sÀljs de med lock ocksÄ sÄ det slipper bli sÄ skrÀpigt?

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

_Charlie
2

#12 Jajamensan, lock ingÄr. Bara att ta en vass kniv och borra ett par lufthÄl. Man kan ju skaka runt luften lite dÄ och dÄ för cirkulation. :)

BeaIL
0

#6 Vad Ă€r det för grönsaksblandning de festar pĂ„ :) ? Är det sĂ„n man kan köpa frusen pĂ„ pĂ„se? Kan man ge dem sĂ„nt? :O
TĂ€nkte t.ex "frusen" broccoli frĂ„n pĂ„se istĂ€llet för att köpa fĂ€rsk varje gĂ„ng..? 

Superfint verkar de ha det i alla fall!

[LemonLime_]
0

oh, vad bra! :3 Jag har ocksÄ en del av den dÀr vaxduken i min bur, sÄ fin ^^

_Charlie
0

#14 Japp, sommargrönsaker tror jag de heter. ;) Klart man kan ge frusna grönsaker, de innehÄller ofta mer vitaminer Àn de fÀrska till och med.

Twili
1

#16 fast de ser kokta ut 😉

_Charlie
0

#17 Ja
 nej
 alltsĂ„ de Ă€r nog inte glada för FRUSNA grönsaker nej. Haha! De bör ju vara tinade. ;)

Jag tinar dom i vattenbad, sÄ försvinner inte sÄ mycket vitaminer. ;)

Twili
0

#18 haha nej jag förstĂ„r att du inte ger de typ frysta grönsaker, menade mer att kokta grönsaker brukar inte ha sĂ„ mycket c-vitamin? 🙂

_Charlie
0

#19 Jaha, du tÀnkte sÄ! =) Nej jag förstÄr inte varför nÄgon skulle koka grönsaker till marsvinen, det Àr ju onödigt. Antingen lÀgger jag dom i kylen sÄ de tinar normalt, eller lÀgger jag dom i ett vattenbad sÄ de tinar upp och blir mjuka. Koka skulle jag aldrig göra, möjligtvis om nÄgon behövde en grönsakspure kanske. ;)

Twili
0

#20 jaha, dom grönsakerna Àr inte kokta? vi gick o kikade pÄ dem förut men köpte dem inte för att de sÄg kokta ut, kanske nÄgot man ska börja köpa :-)

_Charlie
0

#21 Frysta grönsaker Àr inte kokta. De lÀggs en mycket kort stund i kokande vatten snabbt innan de direkt efter fryses ner. De kokas inte pÄ det sÀtt man tÀnker kokta grönsaker tillagas. ;)

Jag har mycket sÀllan fÀrska grönsaker hemma varken till oss eller till marsvinen. Det Àr bladpersilja i sÄ fall. NÄgon gÄng vitkÄl vilket de inte ens tycker om. Och morötter för att jag sjÀlv Àter mycket morötter.

Annars Ă€r det faktiskt mest frysta vi köper, bĂ„de till oss och marsvinen. Det finns mycket att vĂ€lja mellan och vi fĂ„r en mycket mer varierad kost Ă€n morötter-vitkĂ„l-morötter-vitkĂ„l

Jag lÀste en studie för ett tag sedan dÀr de hade kontrollerat hur mycket av det ursprungliga nÀringsinnehÄllet som fanns kvar i olika grönsaker nÀr de landade pÄ tallriken. BÄde frysta och fÀrska. Det visade sig att de fÀrska kunde ha förlorat sÄ mycket som upp till 50% av vitaminerna innan de landade pÄ tallriken, medan de frysta inte hade tappat mer Àn max 15%. FÀrsk broccoli var den grönsaken som förlorat mest, 50%, och den "tror" vi ju Àr sÄ himla nyttig.

Vi tror att grönsakerna Àr fÀrska, men i sjÀlva verket kan vi Àta en paprika som skördades för 2 veckor sedan och tro att den Àr fÀrsk.

fam hagström berg
0

#22 Det var mkt intressant att höra!! DÀr ser man vad man gÄr runt Ä tror mycket. Ska snarast möjligt proppa frysen med grönsaker dÄ. Bra, dÄ blir det mer plats i skÄpen :)

Fam Hagström-Berg / http://emsmarsvin.blogg.se

lisora
0

http://www.mathem.se/varor/frysta-mixade-gronsaker/frysta-sommargronsaker-600g-findus Ă€r det sĂ„dan hĂ€r du köper, _Charlie? 

Vi köper alltid hem massor av olika grönsaker till marsvinen sÄ kÀkar dom bara hÀlften sÄ det vore ju jÀttesmidigt om man kunde köpa frysta istÀllet.

Twili
0

#22 tack för infon! det ska införskaffas sÄdant imorgon :-)