Nya buren!
Blev vĂ€l bra? đ
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - VÄr uppfödning av finaste marfisarna.
Perfekt för de smÄ grisarna! ;) haha
En alldeles perfekt bur med godkĂ€nt mĂ„tt och alltđ
Med vÀnlig hÀlsning
Andrea, Doris, Stella, Lily, Otto och Elsa
Grisarnas blogg hittar du hÀr.
Haha nÀÀÀ, jag skojar sÄklart. HÀr var den ju. ;)
110x100 ungefÀr, 4 brudar fick flytta in och sÀllskapar mig nu bredvid datorn. Mysigt med smÄ trynen som kommer och störande tigger kli eller gott. ;)
Inflyttningsfest. ;)
Ă h vad fint! En bokhylla, en vaxduk och en hĂ„llare till vattenflaskan, svĂ„rare Ă€n sĂ„ behöver det inte vara. Dessutom mycket bĂ€ttre (och billigare!) Ă€n en gallerbur frĂ„n djuraffĂ€ren. Bra jobbat!đ
Med vÀnlig hÀlsning
Andrea, Doris, Stella, Lily, Otto och Elsa
Grisarnas blogg hittar du hÀr.
Suristanten sköter sig exemplariskt, inget brÄk alls. :)
#7 Ja det Àr sÄ smidigt! Just denna har agerat bur flertalet gÄnger. ;) Den Àr dock alldeles för djup för min del som bor i en pyttelÀgenhet, men ett tag fÄr den ta sin plats tills jag köper hem nya bokhyllor. ;)
Superfin bur. ;D
#1 Undrar var du hittat den? Har lÀnge letat efter en liknande, skulle passa perfekt till mina grisar, sÀljs de med lock ocksÄ sÄ det slipper bli sÄ skrÀpigt?
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
#12 Jajamensan, lock ingÄr. Bara att ta en vass kniv och borra ett par lufthÄl. Man kan ju skaka runt luften lite dÄ och dÄ för cirkulation. :)
#6 Vad Ă€r det för grönsaksblandning de festar pĂ„ :) ? Ăr det sĂ„n man kan köpa frusen pĂ„ pĂ„se? Kan man ge dem sĂ„nt? :O
TÀnkte t.ex "frusen" broccoli frÄn pÄse istÀllet för att köpa fÀrsk varje gÄng..?
Superfint verkar de ha det i alla fall!
oh, vad bra! :3 Jag har ocksÄ en del av den dÀr vaxduken i min bur, sÄ fin ^^
#14 Japp, sommargrönsaker tror jag de heter. ;) Klart man kan ge frusna grönsaker, de innehÄller ofta mer vitaminer Àn de fÀrska till och med.
#17 Ja⊠nej⊠alltsÄ de Àr nog inte glada för FRUSNA grönsaker nej. Haha! De bör ju vara tinade. ;)
Jag tinar dom i vattenbad, sÄ försvinner inte sÄ mycket vitaminer. ;)
#19 Jaha, du tÀnkte sÄ! =) Nej jag förstÄr inte varför nÄgon skulle koka grönsaker till marsvinen, det Àr ju onödigt. Antingen lÀgger jag dom i kylen sÄ de tinar normalt, eller lÀgger jag dom i ett vattenbad sÄ de tinar upp och blir mjuka. Koka skulle jag aldrig göra, möjligtvis om nÄgon behövde en grönsakspure kanske. ;)
#21 Frysta grönsaker Àr inte kokta. De lÀggs en mycket kort stund i kokande vatten snabbt innan de direkt efter fryses ner. De kokas inte pÄ det sÀtt man tÀnker kokta grönsaker tillagas. ;)
Jag har mycket sÀllan fÀrska grönsaker hemma varken till oss eller till marsvinen. Det Àr bladpersilja i sÄ fall. NÄgon gÄng vitkÄl vilket de inte ens tycker om. Och morötter för att jag sjÀlv Àter mycket morötter.
Annars Ă€r det faktiskt mest frysta vi köper, bĂ„de till oss och marsvinen. Det finns mycket att vĂ€lja mellan och vi fĂ„r en mycket mer varierad kost Ă€n morötter-vitkĂ„l-morötter-vitkĂ„lâŠ
Jag lÀste en studie för ett tag sedan dÀr de hade kontrollerat hur mycket av det ursprungliga nÀringsinnehÄllet som fanns kvar i olika grönsaker nÀr de landade pÄ tallriken. BÄde frysta och fÀrska. Det visade sig att de fÀrska kunde ha förlorat sÄ mycket som upp till 50% av vitaminerna innan de landade pÄ tallriken, medan de frysta inte hade tappat mer Àn max 15%. FÀrsk broccoli var den grönsaken som förlorat mest, 50%, och den "tror" vi ju Àr sÄ himla nyttig.
Vi tror att grönsakerna Àr fÀrska, men i sjÀlva verket kan vi Àta en paprika som skördades för 2 veckor sedan och tro att den Àr fÀrsk.
#22 Det var mkt intressant att höra!! DÀr ser man vad man gÄr runt Ä tror mycket. Ska snarast möjligt proppa frysen med grönsaker dÄ. Bra, dÄ blir det mer plats i skÄpen :)
Fam Hagström-Berg / http://emsmarsvin.blogg.se
http://www.mathem.se/varor/frysta-mixade-gronsaker/frysta-sommargronsaker-600g-findus Àr det sÄdan hÀr du köper, _Charlie?
Vi köper alltid hem massor av olika grönsaker till marsvinen sÄ kÀkar dom bara hÀlften sÄ det vore ju jÀttesmidigt om man kunde köpa frysta istÀllet.