Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 834 ggr
juliino
0

Ögonskador

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I veckan har två av mina flickor haft otur och skadat varsitt öga. Jag som aldrig haft marsvin med detta fick två under samma vecka 😕
Dock visste jag vad som skulle göras.

Elsa skadade ögat först. Hon stack sig på hö vet jag nu.
Märkte att hennes öga såg grumligt ut men hon hade det öppet som vanligt och det rann inget men jag försökte kolla igenom så att inget satt kvar. Upptäckte detta sent en kväll och vi hade ingen koksaltlösning hemma och inga pipetter heller men vi köpte det nästa dag.

Dagen därpå såg jag att Pim inte kollade med sitt ena öga och att det rann om det. Kollade närmar och såg att hon med hade skadat ögat troligen fått in spån.

Har sköljt igenom flickornas ögon med koksaltlösning nu. Pims öga ser helt normalt ut nu och jag har fått ut allt skit (fick det samma dag)
Elsa tyckte jag det såg bättre ut för än för Pim då hon kollade helt vanligt osv men jag har sköljt och det har inte blivit värre men inte märkbart bättre heller så idag kollade jag väldigt noga och långt långt upp under ögonlocket låg ett litet mjukt höstrå som jag fick bort.

Tror ni det kan lösa sig med koksalt nu?

[rumelle]
0

Jag hade fortsatt skölja med koksaltlösning i ett par dagar. Har det då inte börjat bli bättre så hade jag kontaktat veterinär.
Min Hobbe fick ett havreskal in under ögonlocket på något sätt. När jag fick bort det var det en tydlig men ytlig repa på hornhinnan. Han blev symptomfri med koksaltlösning efter några dagar men hade alltid ett ärr på hornhinnan och troligen något nedsatt syn pga det, men inget som försämrade livskvalitén. :)

juliino
0

#1 Det ser mycket bättre ut nu efter att jag fått ut det sista skräpet.
Man ser ju att hon har fått ett stick men det läker. :)

Abico
1

När mina marsvin får skräp i ögonen brukar jag bara låta det vara efter att jag helt säkert fått ut allting. Det brukar se bättre ut redan dagen efter. Om man håller på och pillar onödigt mycket med det tror jag att det kan ta längre tid för det att bli bra.

Hanna 

juliino
0

#3 Hur menar du då? Brukar du inte ha i koksaltlösning?

Mina fick ju tydliga sår på hornhinnorna inte bara skräp i ögonen.
Har inte pillat mer än först när jag såg det då jag kollade efter skräp och sköljde igenom och sen sköljde jag igenom nästa dag men dagen därpå vart jag fundersam och kollade närmare och såg höstråt och lyckades få ut det med hjälp av koksaltet.

Abico
0

#4 - Jag använder bara koksaltlösning för att spola fram skräp om jag är osäker på om jag fått ut allting, har nog aldrig behövt "efterbehandla" när mina grisar fått skräp i ögonen. Två dagar (max) efter att jag fått ut det brukar man inte ens kunna ana att det varit något i ögat. Jag pillar bara ut höstråt eller vad det är och låter ögat vara :)

Hanna 

juliino
1

#55 Jaha då förstår jag 😉

Elsa fick ett stick. Jag har aldrig haft några marsvin med ögonskador tidigare dessa två var dom första.
Nu har jag ju fått ut allt. Tycker du att jag ska sluta med koksalt då? :)

Abico
0

#6 - Jag har haft det en himla massa gånger på mina, aldrig något allvarligt men ändå att man fått pilla ut nåt ^^ Jag skulle sluta med koksalt, såvida det inte blir sämre :)

Hanna 

juliino
0

#7 Har inte hunnit kolla närmare på damen i dag. Fick ju ut höet igår.
Kollade nyss efter att vi firat min syster och det ser nästan helt läkt ut! dock kollade jag i dåligt ljus. 🙂