Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1490 ggr
Minerad
2013-03-19 19:56
0

Katastrof vid flockbildning!

Jag är helt förstörd nu! 😢

Idag skulle jag få hem fina gamla tanterna Sally och Stella som nämns i den här tråden för att starta upp en flock på fyra grisar:

http://marsvin.ifokus.se/discussions/51477e6ece12c45cb1005812-omplaceras-tva-aldre-honor-soker-nytt-hem-akut?discussions-2

De var verkligen världens raraste damer! Men det var inte mina flickor… För mina flickor var visst pojkar!

Jag tog hand om dem i höstas. Förra ägaren sa att det var honor. Jag har bara haft ett ensamt marsvin som barn och ingen koll på hur de skulle se ut. Jag hade ändå varit lite fundersam. De var ju lite "svullna" där bak, men jag tyckte det såg ut som ett "y" och inte ett "i". Men har man ingen erfarenhet så litar man på att det man får höra stämmer.

Så det blev ju fullt kaos i bokhyllan när tanterna kom. Lisa och Hanna (som uppenbarligen är en Lasse och Hasse!) visade ju snabbt sig vara  hannar och började jaga varandra och bestiga varandra. Så fort jag fattade delade jag såklart på dem! Tanterna fick snabbt tillbaka i sin medföljande bur och in i ett annat rum. Jag har också delat av bokhyllan för att Lisa/Lasse och Hanna/Hasse ska få lugna ner sig.

Men jag är helt trasig nu! Stackars tanterna. Jag hoppas verkligen inget hann hända. Jag kollade dem men såg inga spår. Jag satt ju bredvid buren hela introduktionen och såg inget hända då heller. Men att jag hade kunnat ta så fel! Känns jättehemskt.

Just nu kan inte Lisa/Lasse och Hanna/Hasse var tillsammans heller. De blir tokiga. Tror ni de kommer att lugna sig? De har varit väldigt harmoniska hela tiden och inte det minsta "haniga". Hur går jag vidare nu? Jag tänker att jag kanske borde kastrera pojkarna?

Men mest känner jag mig som världens sämsta just nu. Jag ville ju bara ge tanterna en behaglig pension och mina unga marsvin äldre förebilder. Hur kunde jag inte fatta och ta så fel? ☺️

PiggieVille
2013-03-19 20:20
0

Andas lite :) du har ju upptäckt "problemet". Det var ju tokigt att det blev så här… Jag skulle gjort som du gjort. Kanske låta pojkarna sitta själva ikväll och imorgon låta dem träffas, efter en tråkig natt i "isoleringscell". Först på golvet och sen en nystädad bur??

emmaaslund
2013-03-19 20:22
0

Oj! Det lät ju inte alls speciellt trevligt :/ Jag tycker inte att du ska lägga skulden på dig själv, säljaren gav dig felaktig information om djuren (om det var omedvetet eller inte spelar ingen större roll tycker jag). Du skriver själv att du tittat på dina djur och tyckt att de ser ut som honor och självklart har ju säljarens ord bekräftat det du trodde. 

Nu är situationen som den är, och troligtvis hann dina hanar inte komma nära tanterna. Mycket tråkigt dock, eftersom du ville bilda en honflock och nu sitter med djur av olika kön i olika burar. Hur beter sig hanarna mot varandra nu? Har de lugnat ner sig något? Kastration är ju ett alternativ, men då kvarstår att du har två hanar och två honor - de kan fortfarande inte gå i samma bur. 

Vilka alternativ till lösningar har du?
Lämna tillbaka/omplacera honorna? Ha honor och hanar i två olika burar? Om du har utrymmet, ekonomin och tiden så kan du ju hålla djuren i två olika burar, även om det inte var det du tänkte från början, vilket är tråkigt. Fokusera på det som du kan göra i nuläget, lycka till oavsett hur du gör!

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Arinah
2013-03-19 20:28
0

Är du hundra på att de är pojkar? Mycket kan hända även när man sätter ihop honor. Som kan jaga och bestiga varandra när de gör upp rangordningen. Ibland kan det pågå i upp till ett par dygn innan de är klara.  Om du jämför hur de ser ut undertill så är det nog tydligt. Vuxna hannar har ju oftast både tydlig snopp och tydliga testiklar.

Aristarcos
2013-03-19 20:30
0

Ta och rengör buren och ställ hanarnas bur i ett annat rum så att de får lugna sig…:) Om du inte såg att honorna blev bestigna så har de nog inte blivit parade heller.

Minerad
2013-03-19 20:47
1

Ja, jag är säker. De ser inte alls likadana ut och jag kunde se snopp nu. Jag har ju förstått att det där svullna är testiklar och inte bara bullfitta. :P

"Lasse" och "Hasse" verkar fortfarande vilja söka upp varandra ganska aktivt och pratar mycket. Men de lite lugnare i alla fall. Tanterna är hur coola som helst.

Buren är en billy bokhylla som rengjordes idag med fullt ströbyte och diskning innan honorna kom. De var i den i max 10 minuter. Behöver jag ändå rengöra den igen?

ElmerKrudd
2013-03-19 21:35
0

Du kan alltid bada hanarna och neutralisera deras lukter så brukar de inte vara lika på varandra. Det funkade på mina små honor. 

Kom bara ihåg att vara noga vid den där körteln eller vad det nu heter :P Har läst att diskmedel ska vara bra på den? :P

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

Minerad
2013-03-20 09:14
0

Bra idé! Jag ska bada dem.

Pojkarna var lugna och fina i morse och de är fortfarande isolerade i varsin burhalva. De bor i vardagsrummet. Men så gjorde jag misstaget att plocka ut tanterna från sonens sovrum för att bekanta mig med dem. Lukten av honor i vardagsrummet gjorde att pojkarna ställde sig på bakbenen och tjöt efter dem! Så att ha dem i samma rum med skilda burar verkar inte kunna gå. :/

Minerad
2013-03-20 09:30
0

Sitter med stackars tonårskåta Hasse-Hanna i knäet invirad i en ren handduk. Det verkade göra honom lugn och mysig.

Mirinda
2013-03-20 10:20
0

Kan inte låta bli att le. Hanna-Hasse och Lisa-Lasse har säkert hamnat rätt.

🙂Låt du grabbarna vara tillsammans. Du har fått bra råd här ovan. De kommer att göra upp om vem som bestämmer i vilket fall som helst. Det du behöver ha koll på är att det inte blir för allvarligt, med upprepade djupa bett.

Ofta kan det se värre ut än vad det är när marsvinshanar ska göra upp om vem som är boss. Du skulle ha sett våra två pojkar, när de var i den så kallade slyngelåldern! Pubertetsmarsvin är helt enkelt rätt bökiga om de inte har en självklar rangordning från början, beroende på storlek och ålder.

Vår stora kille fick ta ett och annat bett i sin (tack och lov) tjocka päls. Men de var ganska vettiga ändå. Jag gav dem var sin liten matskål för kraftfoder och så fick de dela en stor till grönsakerna. En höll till uppe på ett tak, dit den andra inte vågade hoppa (trillade ner på rygg när han missade hoppet som väldigt liten). Den stora fick hö nere på golvet och den lille åt på största taket.

Så småningom började de samarbeta med att få ner höet på golvet. Den lille hoppade upp och knuffade ner det och den större (kärlekskranke?) byggde bo i största huset. Sen ville han ha hona till boet. Den lille tänkte banne mig inte ställa upp. Så det tog ett tag innan ordningen var återställd.

Den stora grabben är nu mera den självklara chefen. Men han låter den lille hållas bra länge. Sen markerar han bara med att sticka nosen i vädret och hjälper inte det gör han sig större och bredare och reser ragg. Då lomar lille busgrisen iväg. Han brukar alltid kasta sig först över mat och godbitar. Den store bryr sig inte, förrän han står och äter och den lille försöker mota bort honom.

Har du några bilder på Hasse och Lasse?

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Minerad
2013-03-20 14:20
0

Nu fick Hasse-Hanna och Lasse-Lisa träffas igen och det gick bra! De var precis lika trevliga som de brukar vara mot varandra. De hade massor att prata om och sen åt de hö. De är verkligen jätteduktiga!

Tanterna är det bra krut i! De är mycket mindre än pojkarna och är 4 respektive 6 år gamla, men jag får ändå lyfta dem med två händer. De är inte alls lika fogliga. Små pantertanter! De kommer nog kunna ha det bra i sonens rum.

Jag är fortfarande orolig att en tjuvparning ändå ägde rum när de befann sig under tak tillsammans i buren, även om det känns väldigt osannolikt att de skulle hunnit med det. Jag tror bara Lasse-Lisa och Hasse-Hanna pussade på dem. De blev ju störtkära och tvättade tanternas öron och tassar jätterart!

Och så känner jag mig väldigt dum som inte lyckades könsbestämma rätt. Typ, som jag sovit genom alla biologilektioner i skolan och sonen kom med storken. Jag kan verkligen se skillnaden nu när jag kan jämföra.

Bilder på pojkarna finns på min profil och bilder på tanterna ska jag försöka lägga upp så snart som möjligt. =)

Aristarcos
2013-03-20 17:33
1

#10 tyvärr är inte du den enda som har fått felaktig information vid införskaffande av marsvin, historien upprepar sig gång på gång…så det enda du kan trösta dig med är att du inte är ensam…

Minerad
2013-03-20 20:11
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Haha, liiite tröst är det kanske för mig? Men inte för marsvinen. =)

Tack för era god råd och för att ni lyssnar! Idag har det varit lugnt och harmoniskt i båda burarna.

Här är en bild på tanterna Sally och Stella!

emmaaslund
2013-03-20 22:11
0

#12 Åååååh så fina! 🙂

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Mirinda
2013-03-20 23:17
1

#12 Mysiga madammer 🙂De ser ut att kunna visa var skåpet ska stå.

Kul att höra att grabbarna trivs ihop igen. De fick lite långnäsa (hm; långnos) när du tog dem ifrån de paranta damerna. Klart att de blev på dåligt humör. Det var väl som om man gett sitt barn en påse favvogodis och sen ryckt den ifrån honom just som han stoppat den första karamellen i munnen.😡hade min grabb sagt då.

Biologin i skolan är ju lite dålig på att lära ut könsbestämning av marsvin.😉 I min sons skola har de ingen resurs (läs; lärare eller skolsköterska som kan lära killarna vad killar i puberteten behöver veta. Låt oss säga att marsvin i slyngelåldern är betydligt lättare att hantera än den tvåbenta varianten.

Ha det så gott med dina rara grisar! Håll oss gärna uppdaterade. Din tråd får mig att kikna av skratt. Du beskriver alltihopa så kul; bjuder på dig själv.🌺

Sandra-B
2013-03-20 23:54
2

Åhh, fina lilla Sally! <3

Så jobbigt att det blev så här för dig, men skönt att det verkar ha löst sig med grabbarna så att de kan fortsätta att bo ihop.

Har du en hushållsvåg?
I så fal rekommenderar jag att du väger Sally och Stina idag och sen gör det regelbundet (en gång i veckan ungefär) de närmaste sex-sju veckorna så bör det synas tydligt på viktökningen om det är så att de blivit dräktiga.
Det känns dock inte speciellt troligt, då det borde ha synts rester på honorna om hanarna lyckats med parningen. En marginell risk finns så klart.

Det du kan göra är att låta tjejerna vara ute och springa så att de får röra sig vilket kan underlätta en eventuell förlossning (om det nu skulle vara så). Lika bra att vänja dem vid det nu direkt så att det inte blir någon förändring som stressar dem längre fram.

Skulle det visa sig att det är så att en eller båda är dräktiga så är det inte omöjligt att det ändå kommer att gå bra, men de kräver lite extra mat etc.

Jag finns några mil bort och hjälper dig gärna om det skulle vara så och det behövs.

Bifogar bild på bebis-Sally med mamma Eve och kullsyster Joy :-)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Linnet
2013-03-21 07:09
1

Jadu lätt kan man göra fel, vi tog hand om en hona som visade sig vara en hane, missade helt att dubbelkolla, men hon hade fått marsvinet könsbestämt, så det var enligt ägaren, som även fött upp marsvinet, helt säkert en hona. Tyckte att "hon" var ovanligt dominant mot dom andra honorna,  men inte förrän 7-8 veckor senare när dom andra honorna började visa tecken på dräktighet upptäckte vi misstaget, då hade han hunnit para 4 honor. Fattar fortfarande inte hur vi kunde missa detta, hade ju upp honom massvis med gånger. Sen fick  jag veta att det var djurmagazinet som könsbestämt den, hade jag vetat det så hade jag definitivt kollat en extra gång, för dom är helt värdelösa på könsbestämning.

[rumelle]
2013-03-21 08:42
1

Ja, det där med könsbestämning verkar vara lite bristande ibland, framförallt om man köper från djuraffär. Jag minns när jag skulle få mitt första marsvin som barn. Hon var då ca 8-9 veckor och de på djuraffären sa att det var för tidigt för att man skulle kunna könsbestämma djuret, så vi visste inte vad vi fick utan det fick visa sig med tiden, men de gissade på att det var en pojke. Det visade sig ju vara fel efter att vi varit på vårt första veterinäsbesök. Visserligen spelade det ingen roll för vår del, men såhär i efterhand har man ju fattat hur okunniga de var.

Minerad
2013-03-21 09:42
6

Tack för att ni både stöttar och delar med er! 😃

Och Sandra-B, vad skönt att höra! Jag har en gammaldags hushållsvåg, en sådan där man skjuter en liten metallbit till jämvikt, men den ger så osäkra siffror. jag ska införskaffa en digitalvåg istället. Sally är förresten en väldigt pigg, sprallig och nyfiken tant. Jag är väldigt imponerad av henne! Är du säker på att hon är 6 år och inte typ två? 😉

Idag fick de extra lyxig frukost! Jag tyckte att de förtjänade det. Eller egentligen ville jag mest muta mig till lite kärlek och förtroende. En sådan här hotellfrukost serveras  såklart inte varje morgon.

Mirinda
2013-03-21 10:12
1

Vilken lyx! Vackra skålar också. De skulle jag gärna ställa på mitt eget matbord. Du får passa dem, så inte dina goa grisar tar skålarna till efterrätt.😎
Klapp och kram till er!

Sandra-B
2013-03-21 14:17
1

#18 Det ska fungera med en sådan våg också, det blir bara inte lika exakt :-) Nja, fem och ett halvt är hon, född 31 augusti 2007 vid 21:30/22-tiden dessutom - och ja, jag är säker ;-p Jag hade inget parningdatum på mamma Eve då hon flyttade hit dräktig eftersom hennes uppfödare och dåvarande ägare skulle lägga ner sin uppfödning. Fick en ungefärlig tidpunkt när hon skulle föda. I alla fall så hade jag precis varit uppe hos marsvinen och vägt Eve, som hade tappat rätt rejält i vikt (typ 30-40 gram sedan kvällen innan) viljet gjorde mig orolig. Hon visade inga andra tecken på att hon snart skulle föda, åtminstone inte som jag såg. Så jag gick ner för att hämta fortimel, men fastnade av någon anledning nere hos min mamma och pratade med henne en stund, tror att det berodde på att jag var orolig över att något var fel. I alla fall, när jag kom upp igen ungefär en halvtimme senare låg där tre rätt stora flick-bebisar :-) Sally på 98 gram, Joy på 109 gram och en död (kvar i hinnorna) golden/white roan-tös på 138 gram. Joy dog i mitten av oktober av helt okänd anledning :-( Jag instämmer dessutom med Mirinda - vilka underbara skålar!

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Aristarcos
2013-03-23 12:46
0

Apropå vågar kan jag tipsa om den här som jag såg i reklambladet, ska finnas i flera olika färger, bra pris bara 99 :- för en digitalvåg som klarar 3 kg :) Den går nog tom att köpa på internet direkt dessutom :)

http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/vagar/koksvagar/rubicson-koksvag-cerise-p48056

Minerad
2013-03-24 17:33
0

Men titta så tjusig! tack för tipset. =)

Minerad
2013-03-24 17:36
1

#20, Tack för berättelsen också! Jag hoppas Sally får var med oss ett bra tag till. =)