superkräsna grisar
idag köptes det frysta grönsaker att ge mina grisar då det verkar mycket smidigare än att ha hela frysen full med grönsaker som ändå inte äts upp. men tror ni de åt dem!?
nej usch, det var inge gott alls. nästan all mat var kvar nu när jag kollade till dom. dom äter inte vitkål heller. vad kan man göra? ska jag bara ge dom den maten ändå så dom "tvingas" äta? just nu kastar vi otroligt mycket grönt som fått lega i kylen för länge pga att marsvinen inte får så jättestora portioner… gah! 🤦♂️
Vad jag vet så ska man inte ge marsvinen frysta grönsaker. Har jag fel så rätta mig gärna någon som kan.
Nä frysta grönsaker är nog ingen höjdare - vet av egen erfarenhet när jag själv serveras dyligt 😉
Du kanske kan handla in mindre portioner grönsaker och handla oftare istället? Eller kanske öka portionerna?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jag skulle inte ge frysta grönsaker. Vitkål, morot håller sig jättelänge i kylen.
Kan ni inte passa på att äta mer grönsaker själva då, så slipper ni slänga sådant som blir gammalt i kylen? Det finns mycket gott man kan göra med grönsaker till oss också! :D

Äter de inte några grönsaker alls?
Ger du dem "en massa" gott (som gurka, sallad etc) eller mycket kraftfoder?
Äter de bra med hö?
Jag tar för givet att det inte rör sig om problem med tänder eller liknande, utan att det är så att de inte är vana vid grönsaker.
Jag har själv aldrig haft problem med marsvin som inte äter grönsaker, men jag vet att flera har beskrivit liknande problem. Det har då kommit fram att de fått rätt mycket anat (som gurka, sallad och kraftfoder) så de har inte tvingats smaka på grönsakerna.
Om det är så att dina marsvin får mycket annat - ta bort det.
Ge dem små portioner av någon nyttig grönsak som brukar vara uppskattad av de flesta marsvin (som exempelvis paprika, persilja) och ge dem ingenting annat (utöver hö och vatten så klart) under en period (någon vecka). Lägg in lite på morgonen och om det inte är uppätet på kvällen så ta ut det och lägg in lite nytt (en paprika kan räcka många dagar om det är så att de inte äter alls, likaså kan ett par kvistar persilja) och om det inte är uppätet på morgonen så upprepa.
Om du är orolig för C-vitamin kan du så länge strö lite askorbinsyra på en liten bit gurka eller liknande (något som de älskar) och ge dem, men håll det goda vid det.
Om man vill lära dem att äta bra grönsaker gäller det att vara hård och inte falla för deras skrikande och motvillighet till att äta annat.
Vad jag har hört så ger marsvinen upp och börjar motvilligt smaka på det som det bjuds på om inget annat serveras (när de inser att det inte blir något annat kan ju variera, men det är av den anledningen, för att det går fortare, det gäller att vara konsekvent med att inte ge annat). När de väl börjar vänja sig vid grönsaker så brukar de bli som vilket annat glupskt marsvin som helst och i de allra flesta fall kan man återgå till att ge dem även gottis.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Undrar samma sak som #5 - frysta (tinade) grönsaker ska ju vara mer välbevarade än "färska". Våra gillar det!
Fam Hagström-Berg / http://emsmarsvin.blogg.se
Jag ger inte frysta eller upptinade.
Gillar färska mycket bättre och det gör mina grisar med :)
Upptinade blir "sladdriga" och blää nej vill jag inte ge grisarna och dem föredrar färska :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Alla min 17 marsvin gluffsar glatt i sig sina upptinade frysta grönsaker och vill hellre ha dom än tråkigt vitkålsblad. ;)
Jag tror det handlar om vad de är vana vid. Vill jag vänja mina marsvin vid något de tycker är konstigt tar jag helt enkelt bort all annan möjlighet till föda och lämnar enbart kvar det jag vill att de ska äta. Det tar inte lång tid förrän magen kurrar och maten äts upp. Sen brukar det inte vara några problem. :)
Nu för tiden äter mina morötter, ärtor, bönor, paprika, blomkål, broccoli, spenat i små mängder och massa varierad och smaskig grönkost. Förr fick de morötter och vitkål varje dag och då var livet lite sämre hälsar dom. ;)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#8 Du äter väl inte grönsaker över huvud taget. ;)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#10 Bara lite gurka haha🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#6 de får nästan aldrig "godis", när de kommer ut på golvet brukar de få några gurkbitar, annars får de broccoli, paprika, selleri, kålrot, vitkål/blomkål/savoykål/grönkål (massor av olika kålsorter helt enkelt) morötter och ibland när jag är snäll får de lite tomat. Paprikan och brocollin äter de utan problem, men kålen och sellerin/kålroten dissar dom totalt. :( Har provat att ge dom bara vitkålen 1-2 timmar före den "riktiga" maten och då har dom väl motvilligt smakat på något blad…
Men för de mesta ligger maten länge i kylen och jag är väldigt noga med att bara ge grisarna mat jag själv skulle kunna äta, så är paprikan lite mjuk eller missfärgad så blir det att jag slänger den (det kanske är dumt?). Det som jag tyckte skulle vara smidigt med frysta grönsaker är just att dom kan ligga i frysen… så slipper man kasta så mycket. Men frysta grönsaker har ju lite annan konsistens/smak än färska så det kan ju varit det.
Men det jag känner främst är att just nu lever de på paprika broccoli och morot typ. Moroten är ju inte supernyttig och paprikan vill jag inte ge för mycket pga risken för munsvamp så det vore kul om de kunde få upp ögonen för någon annan grönsak i alla fall… 😇
Honorna mina är inte ett dugg kräsna men marsvinshanarna däremot! Jag måste snåla annars äter de inte upp det som de ska. Honorna slukar allt de får.
Jag (och övriga familjen)är uppvuxen som vegetarian och äter väldigt mycket grönsaker dagligen så det finns alltid hemma till marsvinen, men jag ger ändå inte överdrivet mycket grönsaker utan bara så att det åtminstone täcker c-vitaminbehovet och lite till. Jag tror att många ger lite för mycket grönsaker, för flera år sedan gjorde jag samma och var då tvungen att slänga mycket vilket blir väldigt oekonomiskt.
Det låter som att du ger väldigt bra grönsaker TS, men kanske att du kan vara lite elak under några dagar och bara ge en sorts grönsak. De kommer tvinga i sig den efter ett tag. Om du är orolig att de inte får i sig tillräckligt med C-vitamin kan du strö över lite askorbinsyra på en liiiten bit gurka och ge varje dag. Svårt detta med kräsna svin 😛Ang. grönsaker som blivit lite mjuka - det är inget farligt att ge dem till marsvinen. Vi kan ju också äta dem, bara att vi är mer kräsna med konsistensen än djuren.
Jag tänkte också att det kunde vara bekvämt med lite grönsaker i frysen. Som en trygghet liksom ifall allt i kylen råkar ruttna eller ta slut samtidigt. Färsk broccoli älskar de ju så det provade jag först, men nä. Det dög minsann inte!
Däremot så blev de väldigt förtjusta i tinade haricot verts! Nu vet jag inte hur bra det är med baljväxter till marsvin, så de får bara det som godis någon gång ibland. Men det lönar sig att prova lite olika saker. =)