Tappar hår
Hej!
Jag har märkt att mitt hon marsvin tappar väldigt många hårstrån och mjällar. Hårstråna har ingen hud i ena änden och hon tappar inte så pass mycket att hon får kala fläckar på kroppen. Hon har varit med om skabb förut men vi botade henne för länge sen. Hon har jätte fin och blank päls, äter, dricker och är väldigt glad och social av sig så det borde inte vara något sjukdomsrelaterat.
Jag vänder mig till er för att våra veterinärer kan inte mycket om marsvin och går garanterat inte att lita på då jag har varit där med mina kelgrisar för flera orsaker vilket inte har hjälpt alls och bara har förvärrat situationen. Så jag tänkte höra med er varför lossnar det så mycket hår och mjäll och hur kan man råda bot på det?
Ska kanske nämna att mjället(?) är svart….
Mjället lär vara mörkt om marsvinet i fråga är mörkt i huden. Jag har inte upplevt problemet själv, men vet att andra har behandlat med t.ex. fungoral från apoteket.
Jag tycker att det låter som att hårstråna hon tappar är vanlig fällning? Men hon tappar alltså extra mycket nu, eller? Är huden fin i övrigt?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Hon har svart hud så det är en förklaring till det mörka mjället. Hon har nog alltid tappat mycket hår men i början så var det för att hon hade skabb så därför är jag osäker om hur mycket ett marsvin fäller naturligt.. men hon verkar må bra i övrigt och visar inga tecken på andra symptom så det kanske bara är vanlig fällning…
Mina marsvin tappar också hår. Det är inte några väldiga mängder men tillräckligt så det syns på tröjan ;P
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
bara hon äter, dricker och beter sig som vanligt! då är det nog ingen fara😛
animal power <3
Eftersom hon hade skabbproblem tidigre och tappade mycket päls då kanske det bara är så att alla de nya hårstråna som växte ut då efter skabben är lika gamla och behöver bytas just nu.
Jodå hon äter och dricker och verkar må väldigt bra så ni har nog rätt det är nog ingen fara :) Man är lite av en orolig hönsmamma ;)
#6 så har jag aldrig sätt på det, det låter väldigt logiskt så det skulle det kunna vara :)