Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1993 ggr
Wendy 1000
2013-03-24 13:22
0

Vetegräs?

jag odlar vetegräs åt mina hönor men har börjat tänka på om man kan je det till marsvin oxå eller är det inte något bra ? Om det är bra så har man ju något färskt grönt gräs på vintern till grisarna.

MvH W1

Bella Bengtsson

AndreaSäll
2013-03-24 13:28
0

Vetegräs är jättebra! Letar själv efter vete att så, var köper du ditt? :)

Med vänlig hälsning
Andrea, Doris, Stella, Lily, Otto och Elsa
Grisarnas blogg hittar du här.

Ellensmarsvin
2013-03-24 14:16
0

Jag skulle också vilja odla! men hur? 🤔

Minerad
2013-03-24 17:49
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har sått havregräs (kattgräs) i sådana där plastfat från take-away sushi. Litet lager jord i botten och några hål i det genomskinliga plastlocket. Jag sådde lite för glest och ska köra en tätare omgång snart. Tar 1-2 veckor. Lagom höjd för betande marsvin!

Ellensmarsvin
2013-03-24 17:57
0

Vad är det för vete du lägger i? 🙂

Wendy 1000
2013-03-24 17:57
0

tack då ska piggarna få det och jag själv sår i gamla plastförpackningar som man har till kött färs till hönorna och ugefär sådana som Minerad har till marsvin nu hade jag tänkt tar lite jord och hela vete frön som hönorna äter som foder vet tyvär ej  hur man får tag på mindre säckar för när vi köper köper vi  många kilon.

Bella Bengtsson

Minerad
2013-03-24 18:04
0

#4 Jag köpte en påse kattgräs bland fröerna i någon vanlig butik. Det är uppenbarligen helt vanlig havre och det går säkert att få tag på mycket billigare. Men jag tyckte att det var en lagom mängd att prova med första gången. =)

Euphorbia
2013-03-26 23:47
0

Jag odlar vetegräs till mina grisar, det försvinner supersnabbt ur skålarna. Jag har 25kgs säckar med hel vete från granngården som jag har och fyller med när jag syr vetekuddar.

Jag odlar i köttfärstråg och diverse burkar och byttor utan jord, första dygnet står dom någolunda mörkt i vatten, andra dygnet häller jag av vattnet och nöjer mig med att skölja morgon och kväll och det fortsätter jag med hela tiden. när dom börjar ta sig lite så ställer fram dom i fönstret så att dom blir gröna och fina, efter 8-12 dagar så är det bara att skörda! 
Jag blev inspirerad av den här sidan: http://tinaw.se/kackel/?p=288