Färgsnurrig
Sitter och färgklurar och känner att det efter ett tag blir lite snurrigt.. Det här känns väl som en självklar fråga, fast egentligen inte. Haha! Jag tänker på detta faktum: "AA- agouti-gen från båda föräldrarna, ger 100 % agouti i kullen".
Eftersom AA räknas som både agouti och argente, hur skulle en kull kunna tänkas se ut om man parade en agouti och en argente?
Är agouti-genen alltid dominant över argenten?
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Argente är en rödögd agouti. För att bli argente måste båda föräldrarna bära på minst ett anlag vardera för just rödögt. Får avkomman ett anlag från vardera förälder för rödögda ögon blir den rödögd och därmed även argente. Skulle föräldrarna inte bära på anlag för röda ögon, eller avkomman bara få anlag för röda ögon från en förälder så blir den mörkögd och därmed agouti. Hoppas att det jag skrev går att förstå, ligger i feberdimma ;-)
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Jag tror jag förstår vad du menar haha! :) Usch då, du får krya på dig!
Får hem en nonself orangeargente i april, och något jag drömmer om är rex i argente. Tanken är att den hanen ska kunna vara en del i den framtida drömmen. Men då är läget alltså så att jag måste para denna nonself med en rexhona som är rödgögd (eller har någon rödögd förälder?) för att få en rexbärare i argente?
Hur ser det ut om man t.ex. skulle para en nonself argente med en rex i DE white? Förutom att ungarna blir rexbärare - är det mer troligt att få argente än om man parar hanen med en agouti-hona?
/ Emma

Njae, nästan. Om du skulle para honom med en rödögd hona så blir 100% av ungarna rödögda. Om honan är bärare av rödögt blir, teoretiskt, 50% rödögda och 50% bärare av anlaget för rödögt. Ett djur kan vara bärare av anlaget för rödögt även om ingen av föräldrarna är rödögda, men en avkomma till ett rödögt djur (alltså pp) är alltid bärare av det rödögda.
**SMF 237 Sweet Dream's
Hmm, hur vet man då att ett djur är bärare av rödögt? Tack så mycket för svar för övrigt, de producerar dock fler frågor hos mig 😇
/ Emma

Vill du få fram rexar i orangeargente så måste mamman dessutom vara choklad/beige (bb), eller åtminstone bärare av anlaget för choklad (b_)
**SMF 237 Sweet Dream's
Skulle en parning mellan en nonself orangeargente och en rexhona i cinnamonagouti vara något att hänga i granen?
/ Emma

#4 Det vet man inte säkert, om inte en förälder är rödögd eller djuret ifråga har lämnat en rödögd avkomma. Däremot så kan man ju se i stamtavlan om det verkar sannolikt att djuret är bärare. Är farfar, farmor, morfar eller mormor till djuret ifråga rödögt så är pappan eller mamman (beroende på vem i andra generationen som är rödögd så klart) bärare anlaget och i så fall är det 50% chans att även det aktuella djuret är bärare. Finns det någon släkting som har lämnar rödögt så ökar också chansen. Syns inget rödögt alls i stamtavlan och ingen släkting har lämnar rödögt så är sannolikheten mindre för att djuret är bärare.
**SMF 237 Sweet Dream's

#6 Det kommer att bli chokladbaserade släthåriga rexbärare och PE-bärare i den kombinationen. Om honan är bärare av rödögd (Pp) blir 50% av ungarna dessutom rödögda (och istället beigebaserade så att säga).
**SMF 237 Sweet Dream's
Alright!
Men jag funderar lite på det som jag skrev i början, just om agoutin slår ut argenten.. För färgkalkylatorn sa till mig att det finns chans till argente i en parning mellan argente och creamagouti. Skrev jag fel då eller är det möjligt?
/ Emma
#8 Och de ungarna skulle man i sådana fall behöva para med en rödögd (eller bärare av rödögt) rex för att eventuellt få en .. vad? HAHA gud vad det här känns som matte för mig!
/ Emma
Alltså vet du Sandra, jag tror att jag gör det svårare än vad det är
Ditt första svar var ju väldigt förklarande. HAHA!
/ Emma

#9 Agouti och Argente är "samma sak" med skillnaden att Agouti är mörkögd och Argente är rödögd. Om creamagoutin bär på rödögd (Pp) så blir, teoretiskt, 50% av ungarna rödögda (pp) och 50% bärare (Pp). Om den däremot inte bär på rödögt (PP) blir alla ungarna mörkögda men bärare (Pp). Avkommorna efter din argentehane kommer samtliga att vara bärare av anlag för rödögt (Pp). Om du parar hans avkomma med en rödögd blir, teoretiskt, 50% rödögda (pp) och 50% bärare (Pp). Om du parar avkomman med en bärare blir, teoretiskt, 25% rödögda (pp), 50% bärare (Pp) och 25% mörkögda utan att vara bärare (PP). Parar du hans avkomma med en mörkögd som inte är bärare (PP) blir, teoretiskt, 50% bärare av rödögt (Pp) och 50% mörkögda utan att vara bärare av anlaget för rödögt (PP).
**SMF 237 Sweet Dream's