Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettpresentationer
Läst 2632 ggr
emmaaslund
5

Tunabys Dollar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär på långfredagen bar det av för att möta upp Annsofie från Tunabys eftersom Erika (erikam) skulle hämta hem en rexhane från henne. Annsofie hade plockat med sig fler av hennes hanar (vilket vi visste) och Erika föll pladask för en annan än den hon hade tänkt sig från början. 

Jag upptäckte direkt den hanen som Erika först planerat att ta hem - hans ögon! Han är cinnamonagouti och rubinögd. Jag var ju helt såld, såklart. En riktig guldgosse och så otroligt fin i både kropp och päls! Det varbara att ta hem även han, för jag kunde inte släppa iväg honom, speciellt inte sedan Annsofie berättade att han har argente bakom sig (har utländska föräldrar så linjerna är knappt befintliga i Sverige ännu). En sån gris låter man inte bara åka iväg, inte jag i alla fall. Nackdelen med gossen är att han har ett framkantsveck, dock ett lite mjukare men fortfarande. Inget optimalt och absolut inget som önskas, men denna herre är en stor pusselbit i vårt projekt och det kommer inte så många fler chanser som honom. 

Här är han i alla fall, min guldgosse Tunabys Dollar!

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

emmaaslund
4

/ Emma

_Charlie
4

Grattis till en störtsöt kille! =D

Men är han verkligen cinnamon och inte silver? Han ser, iaf på bilderna, helt klart svartbaserad ut?

emmaaslund
0

Tackar tackar 😃
Ja, bilderna blev supertokiga, jag håller absolut med dig. Men "IRL" syns chokladbasen 🙂

/ Emma

_Charlie
4

#3 Du har ingen bild där chokladbasen syns? Jag ser inget cinnamon alls i bilderna.. ;)

Juliannas marsvin
2

Fota under en lampa med lite mörkare bakgrund, utan blixt så ska du se att färgen kommer fram bättre.. 🙂

Här är Kanel, cinnamon agouti..

emmaaslund
2

Ja, om jag behöver bevisa hans färg så kan jag absolut göra det. Vad många som var skeptiska tydligen. Jag kanske inte är någon färggud, men jag ser skillnad på ett svart- och ett chokladbaserat djur 🙂

/ Emma

Juliannas marsvin
1

Fin guldgosse, gillar de stora ögonen 😍

emmaaslund
0

/ Emma

emmaaslund
0

/ Emma

Juliannas marsvin
0

#6 Inte skeptisk, vet bara hur svårt det var att fota Kokos & Kanel så färgen kom fram 🙂

emmaaslund
0

#10 Det var menat som ett svar på #4 men du hann posta före mig 🙂

/ Emma

_Charlie
3

Chifu, klart chokladrosa om öron, ögonlinjerna och näsborrarna samt tydliga rubinröda ögon. Även klart cinnamon i stickningen som inte går att förväxla med silvrets svarta tickning.

Jag tycker att i bilden i inlägg #1 ser man tydligt den svarta tickningen och det svarta runt ögon och näsborrar, och förstår inte hur bilden kan visa så fel om den gör det. Därför blev jag förbryllad. ;)

_Charlie
2

Emmaaslund, ditt marsvin är fortfarande helt klar silveragouti för mig! ;)

emmaaslund
2

#12 Jag vet inte heller varför bilden blev som den blev, men den gör färgen inte rättvis. Jag vet hur en cinnamonagouti ser ut och jag håller absolut med om att Dollar är lite mörkare. Hans rubinögon syns även tydligt på riktigt. Klart att man kan diskutera och filura men jag måste säga att jag blir lite stött över att du menar på att du är så stensäker på att jag har fel. Jag vet ju vad jag har tagit hem för marsvin och vi vet ju alla att bilder kan bli tokiga, vilket jag sa att de första bilderna var.

/ Emma

_Charlie
3

När jag var nybörjare tog jag gladeligen emot all hjälp jag kunde få angående färger om det fanns någon risk att jag själv hade fel. Som nybörjare ska man inte kunna alla färger by heart. Jag ser en silveragouti på dina bilder, jag ser ingenting som tyder på minsta lilla chans att han är cinnamonagouti. Eftersom du ämnar avla tycker jag att det är mycket viktigt att du har rätt färg på ditt djur. Annars kan du stå där kull efter kull och undra varför du inte får färgen på ungarna du försökt få fram.

Men du verkar väldigt putt över att jag inte kan se något cinnamon på dina bilder, kanske är det skämmigt att man köpt fel färg fast man var så bombsäker, jag vet inte.

Jag kan inte veta vad som finns i hans kropp. Är han cinnamon så vad bra, men jag tror inte han är det och tydligen fler med mig.

Jag ber om ursäkt om jag spräckte någon bubbla eller dröm, du tror att han är cinnamon och då får du ju tro det. För min del spelar det ju ingen roll, men för dina framtida ungar spelar det stor roll om han är cinnamon eller silver. Du kanske en dag vill få fram choklad och bara får kullar med silver.

_Charlie
0

Du kanske inte vill läsa fler inlägg av mig. ;) Men jag vill visa varför jag så starkt tycker att det inte finns något cinnamon i dina bilder. Jämför tassarna i #6 och #9 och denna bilden. Ser du verkligen inte anledningen till att jag säger som jag gör?

emmaaslund
3

#15 Jag brukar gladeligen ta emot hjälp och funderingar, jag ber oftast om det. Självklart litar jag på uppfödaren jag köper djur av, och jag själv tycker inte alls att han ser ut som silveragoutin vi har här hemma. Hans förälder är cinnamon så det har han i kroppen.

Det är givet att jag bryr mig om vilken färg han är, och självklart är det pinsamt att köpa fel färg på djuret. Jag blir paff och jag reagerar, för jag tycker att det var ganska drygt att skriva "Har du fler bilder? Jag kan inte se något cinnamon ;)" Men det är jag och det var så jag tolkade det. 

Jag tycker, som har sett honom på riktigt, att han inte ser ut som en silver - ej heller som era cinnamon som ni lade upp bilder på. Och om han nu är silver, så är det självklart att det ställer till det för mig. I så fall är "bubblan spräckt" och jag blir snarare ledsen är arg och arrogant, som jag förstår att jag tolkas som.

/ Emma

_Charlie
0

#17 Jag förstår det Emma. Jag vet själv hur det är att lägga all sin tilltro i en uppfödares händer, för uppfödaren är erfaren och SKA kunna färgen på sina djur. Som köpare och relativ nybörjare gör man det, man litar på att man får det man bett om. Kommer man sedan hem och inser att man fått en helt annan färg än man trott, då rasar det och man blir inte bara ledsen man blir rent ut sagt förbannad och man känner sig lurad.

Det jag känner dock är att du verkar ta det personligt, och det ska du inte göra. Har du fått fel färg är det inte ditt fel, utan personen som färgbestämde marsvinet. Det jag skriver är ju inte riktat så kritik mot dig, utan mitt sätt att visa vad jag står i frågan om uppfödare som inte kan färger. Det gör mig vansinnig, och jag tycker att man bör bry sig så pass mycket om sina djur att man benämner dom vid rätt färg. Och kan man inte, då tar man hjälp av de som kan.

Silver, kan se ut på väldigt många olika sätt. Det kan vara ljusare, eller mörkare, eller blaskigare eller…. Olika nyanser precis som på alla färger, och speciellt om marsvinet inte är färgavlat. För min del är det en solklar silvergris du har, och dom är lika vackra dom som cinnamon eller vilken annan färg som helst.

Men för dig som nu uppenbarligen behöver ha chokladgenen är det ett nederlag, och jag förstår att du blir ledsen.

Jag ber om ursäkt om jag uppfattades som dryg när jag ställde frågan om fler bilder. Jag blev helt enkelt nyfiken på hur jag kunde se så fel, och ville testa mig själv genom att se fler bilder på marsvinet. Det var inte menat som något negativt åt dig.

emmaaslund
0

#18 Ja, jag blir riktigt ledsen. Speciellt med tanke på att jag tyckte att han såg mörk ut, men litade på allt det som jag visste mer: uppfödarens ord, stamtavlan (har inte sett hela än men delar), rubinögonen (som jag vet även silver kan ha..) samt att jag skymtar mycket annat än svart över hela honom. 

Klart han är vacker, men jag har inte plats eller ekonomi för alla vackra djur utan för de som jag vill ha/behöver till mitt projekt. Jag vill inte skriva mer om det, men tack för tankar. Det här s*g.

/ Emma

Creation
0

Jag tänkte gratulera, men vet inte riktigt om det är på pass nu när det verkar ha blivit fel? Tråkigt att du verkar ha fått fel färg. :-(

Jag instämmer med _Charlie om att det inte alls ser ut som cinnamonagouti.

Det kanske är zobelagouti? Eftersom du menar att han inte ser ut som en vanlig silveragouti. Ibland misstas zoblar för choklader när de föds och de mörknar sen gradvis i partier till i princip svart färg. Det kan ju förklara varför uppfödaren färgbestämde fel från början också.
Och om jag inte minns fel har zobel oftast rubinögon?

HÄR kan du se en zobel i "övergångsfas". HÄR(#11,#13) kan man se skillnaden mellan ung och lite äldre.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

emmaaslund
1

#20 Mjo, blev ju en lite halvtråkig story av det hela. Får se om det är så att argenten finns bakom sen, då stannar han oavsett eftersom det är den jag vill åt. Blir frustrerad då jag tycker att jag borde sett det själv, men han var så himla olik en silver idag i solljuset med glimmande rubinögon.. 

(Han ser inte ut som en zobel, men vem vet, jag har haft fel förut!) Hehe. Skämt åsido.

/ Emma

Creation
0

#21 Man ser väl lite det man var inställd på att se, antar jag? Jag har också varit i den sitsen. Min golden Brumma skulle vara rödögd, men det visade sig att hon var greybaserad, så ögonen mörknade ju rätt fort. Inte förrän jag haft henne i en månad accepterade jag helt att hon inte alls var rödögd längre. :p

Nåväl, din kille kan ju bära på choklad i alla fall och om han bär på rödögt är det ju fortfarande ett stort plus för din avel. Sa uppfödaren något om hur långt bak i stammen som argenten skulle ligga? Om det är några generationer bak finns det ju risk att han inte alls bär på det.

Hur gammal är han? Jag tänkte att han var lite äldre och då kan han ju mycket väl vara en mörk zobelagouti, men han kanske är rätt ung?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

emmaaslund
0

#22 Jo så är det nog. Dock så kan jag inte undgå att se att han på rumpan, där pälsen är glesare, inte alls är någe svartbaserad. Där ser han nästan ut som Kanel eller Chifu. Får ingen bra bild på det idag i en mörk lägenhet med ljus som envisas med att bli orange. Ska testa imorgon igen. 

Jag vet inte faktiskt, hur långt bak det ligger. Ska vänta på svar från uppfödaren och försöka klara ut mina frågetecken, som idag när vi länge stod och pratade - kändes självklara.

Han är ca. 2 och en halv månad.

/ Emma

imoon
1

Trist att det verkar ha blivit lite fel, men charmig är han och vilka underbara ögon! Jag har en zobelagouti/white och zobelagouti tänkte jag direkt när jag såg dina bilder.

Bifogar några bilder på Moa så får du se.🙂

Hoppas att detta löser sig och att han bär på argente åtminstone.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

[erikam]
10

Världens finaste lille grabb ! Till att börja med så vill jag säga precis som Emma, fotona gör sig inte rättvisa i det ljuset de tagits i. Färgen ser annorlunda ut på Dollar mot vad den gör i verkligheten. För det andra tycker jag att det blev en riktigt dålig ton i den här tråden (som jag tolkar det). Emma ville visa upp sin nya bebis och inte få en het diskussion om vilken färg han har eller inte har. För det tredje tycker jag det är dålig stil att diskutera en sådan här sak över huvudet på någon, uppfödaren har inte haft något att säga till om i den här tråden och vissa inlägg hoppar faktiskt på uppfödaren om att denne inte kan sin sak när det kommer till att färgbestämma. Det är mina åsikter.

[erikam]
4

I övrigt tycker jag det är helt utmärkt med ett "grattis", det kan vara en av de snyggaste rexarna jag stött på när det gäller fin kropp och bra päls.

emmaaslund
1

En fundering angående nos och tassar: jämförde med Narnias cinnamonagouti-honor. Gå gärna in och titta på http://www.narnias.se/ -> Marsvinen -> Honor. De cinnamon-grisarna har både mörka nosar och tassar. Trots att det är (solid) nonselfar så går det ju uppenbarligen inte att säga att alla cinnamon har ljusa nosar och tassar som bilderna i denna tråd? Det känns ju osäkert att utgå ifrån det, kan tyckas.

Bara en tanke.

/ Emma

Eulwen
1

#27 Nonselfar är färgavlade på ett helt annat sätt och det är svårt att göra jämförelser med rexa. Jag har nonselfar (dock inte i cinnamon) och reagerade också öve att din söting såg väldigt mörk ut. Zoblar är lätta att ta fel som choklader. Men jag hoppas det är bilderna som spökar lite bara så det inte blev fel. :-)

_Charlie
3

Det är ju fruktansvärt tråkigt att man nu ska bli rädd för att påpeka att man misstänker att någon fått fel färg på sitt marsvin i framtiden, för att inte uppfattas som dryg eller dålig stil eller påhoppande. Nästa gång ska jag helt enkelt hålla tyst, ni får göra som ni vill, min eller någon annans kunskap är uppenbarligen inte önskvärd och ni kan redan allt. Lycka till och förlåt så hemskt mycket för att jag försökte hjälpa till.

[erikam]
4

#29 Allt man skriver tolkas olika och det står i inläggen att "det är min åsikt". Det är ju väldigt tråkigt att en tråd ska avslutas med att någon känner att man inte vågar hjälpa till mer. Som du läst så skrivs det att man uppskattar hjälp, vi kan inte allt och jag tror det är få på det här forumet som kan det då vi frågar varandra saker hela tiden. Jag tänker iallafall inte skriva mer va mer i denna tråd förjag har sagt vad JAG tycker. Dessutom är det otroligt tråkig stämning i den här tråden från allas håll, även mitt. Den handlar inte heller om vad den skulle handla om.

idipidi
2

Emma! Att se skillnad på silver-, cinnamon- och zobelag är jättesvårt och något som många uppfödare gör fel på om och om igen. Det är inget som man lär sig snabbt utan kräver massor av erfarenhet. Ibland går det överhuvudtaget inte att säga med säkerhet vilken färg de har förrän man har testparat, eller ens då. ;) Alla varianterna kan ha rubinögon, r:et i silveranlaget cr står just för ruby-eye. Sen är det mer tydligt på zobelag och cinnamonag. Cinnamonag är tydligt brun, och på en icke-färgavlad ras oftast ljus, typ mjölkchoklad. Detta för att det är svårt att få mörk chokladfärg på cinnamonagouti utan väldigt medveten färgavel. Sen finns förstås enstaka undantag.

Jag skulle personligen tippa på zobelagouti utifrån dina bilder. Hade jag inte vetat att uppfödaren tippat på cinnamon så hade jag sagt silver. Typsikt för zobelag är att de är väldigt bruna när de föds men blir mörkare och mörkare.

Förresten, jag har dålig koll på rexaveln idag, men är alltså de gamla linjerna med fina argente-rexar borta från Sverige? Synd i så fall! Bettan vet jag hade fina argenterrexar förut åtminstone, men det är möjligt att man inte bevarat dem. När jag tänker efter så har jag nog inte sett något på ett tag. Rödögda, speciellt ljusa typ silverargente, är ju tyvärr svårsålda till kel. Då blir det ibland så att man låter det påverka aveln och inte aktivt avlar för att bevara dem. Vet inte alls om det är fallet här, men det är inte ovanligt i andra raser att man lägger om aveln efter att ha bivit sittande med x antal rödögda "osäljbara" hanar. :(

Juliannas marsvin
1

#31 Här påbörjas ett lilac projekt på rexarna i slutet på april, så det lär även komma argente.  Har funderat på det där med att de är svårsålda till kel, dom är ju så vackra, fast "vanliga" människor kanske inte ser det på samma sätt som vi gör.. Ska bli jättespännande både emmaaslunds projekt & mitt eget om jag får säga det själv 😉