Fördelar/nackdelar
Hej! Jo det skulle vara roligt att höra vad ni tycker om de båda könen, om det enligt er finns några fördelar/nackdelar?! :)
Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~
Enda skillnaden tycker jag är att honor kan få fler, hanar är svårare att gå att ha fler än 2 st plus kräver i regel lite större yta för att samsas.
Annars har jag inga för och nackdelar könen emellan. Tycker det är lika emellan dem för övrigt. Har bara hanar nu men haft honor med.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det är väldigt individuellt från person till person hur man uppfattar honor mot hanar.
För mig är enda fördelen med honor att de oftast utan problem går att ha så många man vill i samma bur. ;) Jag har dock haft en hantrio som var mer harmonisk än något av mina hanpar varit, och just nu har jag 4 unga hanar ihop men de är ännu så små att jag inte ännu vågar kalla dom en hankvartett. ;)
Fördelen med hanar väger dock tyngre för min del. Alla mina hanar har varit mer sociala, mer tama, och större i personligheterna än mina honor.
Jag har just nu 8 hanar och 9 honor. 4 av hanarna lägger sig ner och njuter i buren när jag klappar dom (resterande 4 är ännu bebisar och har inte hittat sitt lugn ännu), 2 av dom somnar i famnen. Medan endast en av honorna accepterar att bli kliad i buren.
Hanarna är renligare än honorna. I honornas burar får jag skura väggarna eftersom när de blir tjuriga på varandra skjuter kisstrålar långa vägar på varandra.
En annan nackdel med honor är att ca 70% av dom får äggstockscystor på äldre dar. Alla får dock inte problem med cystorna, men de som får det får ofta stora problem.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Jag har bara 3 honor, aldrig haft hanar så jag har inte så mycket erfarenhet om hanarna. :D Men fördelarna med honor (tycker jag) är att dom oftast kan vara lite fler än hanarna, de är snälla, lagom stora och kräver inte lika mycket plats som hanarna m.m. Nackdelarna är att de sprutar både kiss på varandra och på väggarna. Självklart på min mörka tapet så det inte går bort, men nu har jag satt papper för… :D
#2 Tycker du hanar är renligare än honor? Säg det till mina då haha 😃 dock är det bajset och inte kisset hehe
#4 Hanbur ca 1,5 vecka efter plexit sattes dit.
#5 Oj hehe
Jag kanske inte märker det på samma sätt i gallerburar eller var honorna jag hade mer renliga av sig hehe
#4 Honbur ca 1,5 vecka efter plexit sattes dit.
Ja. Hanar är renligare än honor. ;)
#7 Så har det ej varit här hehe men kanske syns tydligare på plexi än i gallerbur eller som jag skrev i #5, så kanske jag hade tur medmina honor jag har haft genom åren hehe 🙂
#7 Oj vilken skillnad haha. Undra hur det kommer se ut hos mina när de får plexiglas fönster så som dom smutsar ner. xd
hanar är gosigare, här med 🙂 vi har en pojktrio på 2 mån 1 v som funkar jättebra tillsammans, björnbröder. men så är det ju så med killar att de är lite… oförutsägbara. fast magkänslan säger att om dessa 3 har tillräckligt stor bur kommer de alltid vara sams
Mina hanar är också mycket gosigare än mina honor. Dessutom är de större personligheter och mer coola, liksom🙂
Jag har alltid föredragit handjur oavsett vilket djur det varit.
Nu har jag 14 marsvin varav 5 är honor ;)
Dock har det nog mer berott på slumpen men jag har nog kommit mina hanar närmare.
Men som det skrivits tidigare så skvätter honorna mer. Behöver aldrig torka väggar i mina pojkars burar men i flickornas får jag göra det vid varje städning.
Mina hanar har blivit snabbt trygga och det tog inte lång tid innan dom kom fram och tog mat ur handen.
Honorna däremot har tagit längre tid och vissa har varit nerviga.
Visst har jag någon hane som är nervig men den hanen är från samma linje som den hona som är värst nervig och han verkar gör snabbare framsteg än honan.
Men skulle jag ge råd till någon som skulle skaffa marsvin så skulle jag säga att dom skulle fundera på hur dom skulle vilja ha det, om dom vill ha två kan dom köpa hanar men kan dom tänka sig fler någon gång i framtiden beroende på hur det känns så ska dom skaffa sig honor.
Ja har haft honor och hanar.
hanarna gick inte ihop, fick ha dem i två burar. den ena var jätte kelig och mysig med stor personlighet.
har annars alltid haft honor och har två honor nu med underbara personligheter och de är mysiga och renliga.
killar brukar lukta mera och sätter mer revir som stinker.
#13 konstigt, upplever inte att de luktar mer ifrån deras burar än brudarnas, speciellt inte vid deras brunst :P det enda är ju om man har de för nära varandra och vid parning, då luktar det som.
Inlägget redigerat av moderator då svordomar bryter mot sajtreglerna.
#13 Här har hanarna aldrig luktat mer än honorna. Jag har 3 hanpar nu och då även haft honor innan.