Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 959 ggr
maijasjodin
2013-03-31 19:35
0

kamma/borsta

vilken kam/borste borde man använda till ett långhårigt marsvin? :)

Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~

http://www.smadjurspassning.n.nu/

LillensMamma
2013-03-31 20:18
0

Beroende på päls kanske men jag har alltid använt karda på mammas katter (skogisar) Det reder ut det mesta om man är försiktig. Tryck inte ner kardan i pälsen utan låt den bara glida över, ju mer man upprepar desto längre ner genom pälsen kommer man.

maijasjodin
2013-03-31 20:52
0

jag vet att jag har gjort många inlägg.. men jag kommer på frågorna lite när som helst nu undrar jag om det är någon idé att köpa en toalett till marsvinen? jag har hört att dem har svårt att lära sig att gå på toa? tack för att ni står ut med mig och mina frågor :)

Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~

http://www.smadjurspassning.n.nu/

LillensMamma
2013-03-31 20:57
0

Jag är absolut inget marsvinsproffs! Harmen har en del erfarenhet av kanin. Pröva! Eller vänta ett tag och försök uppmuntra dem till att gå till ett av hörnen först… Våran kanin blev "pottränad" på en dag, marsvinen verkar plutta ur sig lite var som hellst… Men de är snälla och väntar tills de kommer in i buren. …än så länge, vi har bara haft våra sedan i torsdags.

idipidi
2013-03-31 21:49
0

Inte karda till långhåren, det sliter för mycket på den väldigt sköra marsvinspälsen. Använd en kam, glestandad till de lockiga och mer fintandad om det är ett rakpälsat långhår. Men framför allt, se till att det inte bildas tovor genom att hålla pälsen ren och tillräckligt kortklippt, framför allt kring bakdelen.

LillensMamma
2013-04-01 21:42
0

#4 Tack! Då lärde jag mig något nytt! Har alltid använt karda till mina djur för att jag tycker det är så rätt att reda ut utan att lugga utav misstag. Får införskaffa mig en kam. (eller är karda ok om de inte ska ställas ut?)

idipidi
2013-04-01 21:49
0

Om man har dem väldigt kortklippta så borde karda vara ok, men så fort man sparar lite päls så säger jag nej. När pälsen blir sliten tovar den mycket, mycket mer.

Rasrena långhår som hålls hyfsat klippta behöver egentligen knappt kammas/borstas alls. Jag kammar egentligen bara mina pensionärer när de ska klippas eller badas. Men det beror lite på pälstyp också.