Böld Tips & råd
Var hos veterinären idag med en hamster och frågade då ang mitt marsvin som har varit där tidigar pga sin böld i munnen.
Då tömde vi den och hon tyckte det såg så fint ut för övrigt i munnen dvs inget irriterat eller svullet tankött så hon satte inte in någon antibiotika utan sa bara att jag skulle hålla koll på den och om den fylldes på kunde jag försöka sticka hål på den själv.
Lite senare kom en hårdare kula och jag försökte sticka hål på den men det gick inte. den växte lite till men nu ser den ut att ha slutat växa. Den är lite mindre än bölden bar innan den stacks hål på och denna ätr hårdare. Jag ha som sagt prövat att sticka hål på den men det har inte gått. Tycker inte eller denna har samma färg.
Men jag pratade med min veterinär idag och hon sa som så att om han inte har några problem dvs är pigg och äter bra så tyckte hon att vi kunde låta det vara om den inte växer eller tandköttet blir rött eller svullet.
Jag har nästintill aldrig haft bölder på några marsvin och skulle gärna få lite hjälp här ifrån.
Lägger in en bild på innan dom stack hål på bölden och en som är tagen nu på nyårsafton
När jag har försökt sticka hål på den kommer det bara blod och om jag skrev tidigare så tycker jag att denna är hårdare än den förra och nu är det om en hård kula som åker runt om man petar på den.
Märkligt! Jag har inte upplevt något liknande, men tycker också att det låter klokt att avvakta så länge den inte blir större eller påverkar marsvinet negativt på något annat sätt.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#2 Tack för svar! Har du aldrig varit med om böld i munnen?
Jag avvaktar iallafall. Det ända är att han är grinig om burkompisen men det var han redan innan bölden uppkom.
#3 Nix. Men jag vet att Mia på Marsvinshjälpen har en del erfarenhet av diverse åkommor. Du kanske skulle kunna maila henne? Eller ev. lägga upp det på Marsvinshjälpens facebooksida.
På Svenska Marsvinsföreningens facebooksida hänger också ett gäng erfarna marsvinsägare/uppfödare. Att testa där vore också ett förslag.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Det är nog bäst att avvakta och inte punktera den där "kulan". Jag tänker på risken för infektion. Munnen är ju inte det enklaste stället att hålla rent från bakterier på. Förhoppningsvis växer inte kulan/bölden.
Håll koll på om marsvinet verkar ha ont eller om han/hon tuggar hö m m som vanligt!
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Har marsvinet haft problem med närliggande tänder (tappat eller blivit klippt i eller annat)? Utseendet ser helt klart ut som infektion i tanden, har sett samma utseende på människor. Det är INTE bra att gå omkring med en infektion i tanden, en infektion kan sprida sig och det kan bli mycket allvarligt. Har hört om människor som dött av långvariga infektioner i underkäken när de inte kontaktat tandläkare om problemen. Kan leda till blodförgiftning. Den kan också sprida sig på området och bli till en större böld som går ner i halsen, har läst om detta på marsvin och dessa har inte överlevt. Så jag tycker verkligen du ska kolla upp det, frågan är ju var marsvin kan hitta en tandläkare…? För veterinärer är inte bra på tänder, precis som att inte läkare är det för människor. Känner du någon tandläkare som kan se bilden och ge råd?
#6 Han slog ju ut tänder i augusti men sen dess har jag inte sett något dvs han har inte tappat någon tand eller haft någon skada på tand eller tandköttet och när han slog ut tänderna i augusti var det i överkäken. Dock kan han ju fått in något höstrå. Jag brukar kolla tänderna ganska ofta och ser jag något smuts som sitter inkilat tar jag bort det men det är inget jag direkt minns. Men kan det vara därför han är så elak mot sin burkompis Bu månntro? Han beter sig inte lika underligt men är fortfarande pilsk och vill inte alls bli pysslad med. Jag har ingen tandläkare att visa bilden för. Just nu är jag hos min pappa men ska be min mor väga Pelle. Glömde göra det innan jag åkte (åkte hastigt och glömde) är osäker på om han gått ner i vikt. Dock kan det bero på andra orsaker då jag tror han har sköldkörtelsjukdom och kan vara lite tanig pga av det.
#7 Så han har aldrig haft något problem med underkäksframtänderna under hela sitt liv? Han kan ju ha slagit i dem också i fallet såklart… Jag tycker det ser otäckt likt ut en infektion..men röntgenbild på munnen kan man väl inte göra på marsvin…? Hur länge har marsvinet haft bölden där? Det kan vara mycket troligt att han har ont där och därför beter sig som han gör. Jag är ledsen men kan inte ge dig tips eftersom jag inte tror på att veterinärer har koll på tänder. Men blir han dålig, bölden blir större, eller han slutar äta, då skulle jag ta honom till vet och be dem operera bort tanden vid bölden och även den i överkäken som annars kommer att växa sig lång hela tiden. Marsvinet kommer ju kunna äta normalt iaf. Så skulle jag tänka (tandhygienist). Håll också koll och känn under hakan, mot halsen, ibland sprider sig infektionen ner dit och bildar en böld och det är allvarligt.
#7 nej det har han inte. Men han kan ju som sagt fått en stöt av fallet i augusti men det var inget som syntes. Hur ser man att det är en infektion och inte bara en böld ifrån ett hö stick? För när ja jämfört tandköttets färg med mina andra marsvin så skiljer sig inte färgen. Dom stack ju hål på bölden och då kom ju var men nu har det ju kommit en ny knöl som jag inte alls tyckte varken såg ut eller kändes som bölden gjorde. Åkte hem till mamma och vägde honom och han har samma stadiga vikt som han alltid haft på 998g nu är han ingen stor pojke och har som sagt misstänkt Sköldkörtelsjukdom. Kollade i munnen och tycker nu att det ser ut som innan dom stack hål. Den har fyllts på mer och går inte längre att röra på. (Bifogar en bild) När dom stack hål fick han ju inte utskrivet antibiotika eftersom veterinären tyckte det såg så fint ut. Kan det vara något art pröva. Jag känner att operation vill man ju gärna undvika men behövs det kommer jag göra det. Det här med att operera bort tänder. Finns det inte risk att dom två kvarvarande tänderna blir ostadiga?
http://www.marsvinssidan.se/skotsel_klor.html
Jag skumläste era inlägg och hittade denna sidan, där det står:
Om marsvinet blir felaktigt utfodrat och får för långa kindtänder så kan det hända att någon eller några tandrötter i underkäken trycks ut genom underkäken och bildar en stor böld där. Det är tandroten till kindtanden som fortsätter att bygga upp tanden underifrån, trots att kindtanden inte är kvar på sitt rätta ställe. Om man röntgar bölden kan man se tänder i bölden eftersom roten fortsätter att bilda tandmaterial. Bölden och processen innan bölden uppstått är väldigt smärtsam för marsvinet och tyvärr så brukar inte problemet lösas helt, även om man opererar bort bölden. Har ett marsvin någon gång drabbats av tandproblem så kommer tanden aldrig bli helt bra igen, även om man ändrar kosten. Tyvärr så kommer problemet att komma tillbaka. Hur ofta problemet kommer att uppstå är lite beroende på hur allvarligt tandfelet var, men man kanske måste uppsöka veterinär allt mellan en gång per år till en gång per månad.
Vet inte hur bra det hjälper, om alls. Men jag hoppas att det kanske kan vara till någon nytta!
Felaktigt utfodrat, Han har ätit samma foder dvs hö från en bonde havregryn grönsaker samt grenar att gnaga på regelbundet hela livet och alla mina 14 marsvin äter detta. Då bör väl fler fått samma problem om jag gett dom fel foder? Men jag ska höra med min vet ang om man kan röntga och kanske se hur den sitter.
Oj! Det var inte det jag syftade på. Menade mest själva problemet och tänkte om det var samma sak eller en liknande situation. Men det är nog bra om du ser till att få det röntgat, det kanske klarnar lite om en lösning då :)
#9 Pratat med en tandläkare som sett bilden och säger: "Ja, det är ju en infektion där. Man kan prova med antibiotika som kanske trycker ner infektionen i några månader, men troligen kommer den att komma tillbaka där". När jag frågade vad man kan göra åt det blev svaret: "Ja, det är väl antibiotika eller dra ut tanden…man skulle behöva en röntgenbild".
Stackars lilla marsvin. Det är verkligen en mardröm när marsvin får tandproblem.
#13 Måste man då dra ut två tänder en i underkäken och en i överkäken? Kan inte dom två kvarvarande tändera bli ostadiga? Kanske svår fråga att svara på ;)
Så dom ska operera bort rötterna på två tänder om jag nu bestämmer mig för operation.
Ska ringa veterinären på måndag och boka in en tid för undersökning och se om man måste förboka röntgen men det tror jag väl inte.
Men vill ju prata med min veterinär då dom inte varit inne på det här med att dra ut tänder. Vill höra vad dom har att säga om det och infektion i tandköttet. Jag vill ju inte dra ut på något sådant här om han har ont. Det tycks han ju ha eftersom han är så ilsken mot burkompisen och nu är han så grinig mot mig. Så då försöker vi oss på en operation men vi börjar med en röntgen bild för att se hur det ser ut.
Nu hoppas jag bara att det går bra för min lulliga lilla gubbe!
Tack så hjärteligt för din hjälp Sammetskatt!
Och tack ni andra med 
Man brukar inte dra ut tänder på kanin och marsvin eftersom att käkbenet är så tunt och lätt skadas. Jag har iof låtit plocka ut en kindtand på kanin, men då var roten helt förstörd av infektion och tanden satt löst.
#15 Okej då är ju operation uteslutet. Tack idipidi för hjälpen! :) Känner mig villrådig. När jag var där med hamstern frågade jag vad dom gör vid en operation när dom hmm tar hål på bölden. Vet inte riktigt vad dom gör men min veterinär sa att dom som sagt tömmer bölden och skrapar på den eller något. Jag minns inte riktigt. När vi stack hål på den första gången fick han ju ingen antibiotika. Tror ni det skulle kunna vara värt ett försök? Att vet tar hål på bölden och han får antibiotika? Jag ska ringa direkt på måndag och boka tid. Men ni får väldigt gärna skriva hur ni tänker hur ni skulle göra.
#15 Samtidigt kan ju inte marsvinet gå runt med en skadad tand heller. Jag har då hört och sett dem som tagit ut tänder på marsvin. Något måste ju göras.
#16 Fråga veterinären vad som kan göras och fråga vad denne anser om att dra ut tanden. Tyvärr är ju som sagt inte veterinärer kunniga på tänder, men det går ju fråga iaf. Annars prova punktera bölden (veterinären), pressa ur var och in med antibiotika och hoppas det reder ut sig. Går det ta en röntgen vore ju det jättebra…om nu bara veterinären kan tyda den… :/ Gå dock gärna till en annan veterinär, för en veterinär som anser att en böld med var kan lämnas utan antibiotika för att marsvinet inte VERKAR besvärad känns inte kunnig på området.
#17 Han fick inte antibiotika pga att hon tyckte att det såg så bra ut i munnen dvs ingen infektion inte pga att han inte var besvärad. :) Jag tänker få till samma klinik då det är den mest kunniga i vår stad. Det finns dock flera olika veterinärer och jag kan be att få någon annan om jag vill. Jag kommer åka in och prata med dom och sen får vi se därefter hur vi gör.
#18 Bra tänkt, Juliino! Det låter som om du kan hantera situationen bra. Du är den som känner ditt marsvin bäst och kan se om något inte är normalt i hans beteende; om han har ont, klarar att äta, är sitt vanliga jag eller inte etc.
Samråd du med en eller flera veterinärer, som du känner att du litar på. För de har sina yrkeskunskaper och borde kunna råda dig efter att ha undersökt lille Lulle. Vad som ska göras åt bölden vet jag inte; har ingen egen erfarenhet av den åkomman, men jag tror nog att du och veterinären tillsammans kan komma fram till vad som är bäst att pröva.
Jag håller tummarna för både dig och din lille marsvinspojke.
#19 Tack Mirinda :) Ringde imorse och fick en tid imorgon 09:15. Då får vi se vad dom gör. Tycker bölden blivit aningens större eller så ser den bara "mognare" ut. Håller tummarna för min lilla Pelle :)
#18 Varet hon tryckte ur bölden innebär ju infektion. Men jaja, hoppas det går bra.
#21 Jag bor i Katrineholm och här finns det en "större" klinik som kan operera och är relativt bra på smådjur och när dom känner sig osäkra rådfrågar dom tex Roslagstull eller Blåstjärnan.
Nu dom senaste gångerna har jag fått en ny veterinär och jag har tyckt att hon verkat väldigt duktigt. Dom andra är mer inriktade på ögonsjukdommar på hund osv. Veterinären som jag haft tidigare som var inriktad på smådjur har nyligen slutat så jag får ju helt enkelt pröva med den här nya tjejen.
För att bli en bra och kunnig veterinär måsta man ju få lära sig och nu har ju hon lärt sig något iaf. :)
Bättre vård för marsvin än på Roslagstull finns knappast här i Stockholmsområdet. Vår Dumle opererades av den bästa smådjursveterinär de har. Har för mig att det var hon som startade kliniken och är chef där.
Dumle blev frisk som en nötkärna och hade inga kvarvarande men, fast risken var stor att det kunde ha gått illa. Så den veterinären litar jag verkligen på.
Det låter bra att veterinärkliniken i Katrineholm konsulterar Roslagstull eller Blå Stjärnan, som också har väldigt gott rykte här på MiF.
Tänker på dig och din lilla gris.
Dåså!
Dom stack hål och tömde igen och allt gick bra! Han fick Bactrim och han ska äta 0,5 ml om jag inte minns fel och han väger ca 985.
Blev ingen röntgen då dom bara hade en större röntgen apparat men dom var på väg att införskaffa en mindre. Skulle man röntga med denna skulle man inte få någon bra bild på munnen utan på hela huvudet så det var ju onödigt att knöla med pojken med det och lägga ut pengar med.
Nu på kvällen så kikade jag i munnen och då hade han blivit lite mörk aktig på stället där bölden var. Ska bifoga bild i nästa inlägg.
Kan det vara blod som sammlat sig där?
Han satt i buren på väg till veteinären och smaskade på kål och morot och är lika glad och pigg som alltid och står på kanten och tar emot all mat med öppen munn :)
#25 Bilden är inte så bra såg jag nu. (skicka via mobilen)
Imorse var han inte mörk där men nu är han mörkt där (mörkare än på bilden)
Antar att det kan bara vara vanligt efter att man tagit hål på en böld men tycker det kan vara bra att kolla upp med er :)
#25 Ser bara ut som det bildats en blåsa. Du kan försöka badda med corsodyl el klorhexidin om du har det hemma. Annars kan du kanske köpa imorgon, kostar inte så mycket och kan användas till människor också som får munblåsor eller som hjälp vid tandköttsinflammation, under en kort period :) Finns på apoteket.
Skönt att det verkar ha gått så bra!
#29 Verkar det vara något innehåll i blåsan eller är den helt genomskinlig? Är den helt genomskinlig skulle jag faktiskt sterilisera en nål och punktera den själv, låta den genomskinliga vätskan rinna ur och sedan tvätta med koksaltslösning för att sedan badda med corsodyl morgon och kväll och hoppas på att blåsan inte kommer tillbaka. Se dock till att ha rena händer, helst handskar, annars handsprit när du handskas med blåsan så du inte tillför bakterier. Tror det är allt du kan göra och tror inte veterinären kan göra mer än så heller. Att ha en blåsa i munnen är nog riktigt obehagligt för marsvinet, precis som det är för människor.
Gör du detta så var medveten om att det kommer svida för marsvinet när du baddar på med corsodyl. Men det är ju för marsvinets bästa.
#30 Den såg ljus ut tyckte det såg ut som det kunde vara något i den då jag inte tyckte den var genomskinlig men inte heller såg det ut som tjockt var som kunde vara där i.
Prövade att sticka hål (var noga med hygienen men det är jag alltid när jag pillar i munnen) fick inte ut något. Tvättade i alla fall med koksalltlösning och sen med corsodyl så får vi se hur det ser ut imorgon.
Men när jag kikade på det nu ikväll och stack hål så såg jag att det var som en svart prick där. Kunde inte kika så mycket närmare då Pelles tålamod tröt och jag tror han var öm i munnen och det är ju försåeligt.
Lilla pojken får stå ut med mycket just nu.
Det känns inte alls kul just nu. Jag tycker det inte känns som om antibiotikas gjort någon skillnad alls. Blåsan ser vit/gulaktig ut i verkligheten går inte att fånga det på bild. Kan det ha fyllts på med var även om han ätit antibiotika? För det börjar se ut som det tycker jag. När jag frågade min veterinär om att dra ut tänder sa hon att det var ett väldigt stort ingrepp och att man då behöver ta och operera ut en bit av något ben minns inte vad. (jag kan minnas helt fel) men det känner jag att jag inte vill utsätta Pelle för. Ska försöka få tag i min veterinär idag och se vad hon säger.
#32 Så blåsan har kommit tillbaka igen, trots att du stack hål igår?
Det låter ju inte bra :( Då är det nog helt säkert en infektion i tanden, men jag vet inte vad du ska göra åt det eftersom inte veterinären vill dra ut den :(
#33 Ja blåsan är tillbaka. Jag tyckte jag fick hål igår. Det kom inget var eller så bara lite lite blod men inte mycket bara som en prick där jag fick hål.
Jag har försökt fått tag i min veterinär idag men utan resultat. Antar att dom haft allt för mycket på kliniken. (fick bara tag i en receptionist)
Tror min vet ringer mig imorgon.
Om jag skulle vilja skulle dom Säkerligen utföra operationen men dom skulle nog råda mig att ha det som absolut sista utväg (utöver avlivning)
(kom ihåg nu att jag inte minns allt som min veterinär sa)
Hon sa som sagt att en operation där man drar ut en eller fler tänder är en komplicerad operation och man måste operera bort ett ben med.
Jag är inte säker på om jag vill utsätta Pelle för ett sådant ingrepp.
Min veterinär lät inte heller så possetiv ang en sådan operation på ett marsvin.
Men då vet jag inte heller vad det finns att göra.
Han äter med god aptit men just nu har han blivit elakare mot kompisen igen så att han har fått sår. Jag vill heller inte sära på dom utifall att Pelle blir deppig men hans kompis Bu blir ju väldigt hunsad.
Men jag har ingen annan att sätta med Pelle.
Har bara välfungerande hanpar (äldre) och en grupp honor med kastrat.
Kan bifoga en till bild på hur hans mun ser ut idag i nästa inlägg.
#35 Ser inte bra ut. Som sagt, på människa hade man ju rotfyllt eller dragit ut tanden+att det hade gått röntga! :( Men på marsvin vet jag ju inte. Vet ju inte heller hur ont han har, men hans beteende tyder ju helt klart på att det gör ont och besvärar honom :( Antar att det enda du kan göra är att vänta och se och så fort han verkar väldigt påverkar och/eller slutar äta är det nog bara att låta honom somna in :'( Jag håller med dig om att en operation inte verkar lämplig eftersom veterinären inte verkar vilja utföra det. Har dock läst om någon här inne som utförde operation av framtand, men vet inte hur det gick sedan. Mer än att marsvinet blev bra just efter iaf. Där opererades dock alla framtänder bort så marsvinet fick ju svårt att äta.
#37 Får se vad veterinären har för förslag imorgon.
Just nu ger han ju sin burkompis sår på ryggen. Såren är inte djupa men inte bara rivsår heller.
Hur hade du gjort med burkompis problemet?
Låtit dom sitta kvar ihop?
#38 Mitt tips är att du särar på dem. Då ser du om det påverkar dem negativt. Skulle tro att det blir bättre för burkompisen om Pelle får en egen bur. Då kan du också lättare se hur pass deppig Pelle blir. Burarna kan kanske stå intill varandra? Pelle har ju redan besvär. Så ev deppighet kanske också innebär att han får lugn och ro.
Hur mår Pelle för övrigt? Äter han som han brukade? Det känns lite drastiskt att tänka på avlivning om blåsan är det enda felet. Konsekvenserna av en ev tandutdragning vet jag inget om. Finns det ingen möjlighet att få röntga? Vet du om veterinären ringt Roslagstulls djurklinik eller Blå Stjärnan om Pelle? Dina bilder är så bra - man ser blåsan tydligt. Kanske kan du maila bilderna till en riktigt duktig marsvinsveterinär?
Klappa den lille uthållige grisen från mig!
#38 Jag håller med #39 se om du kan skicka bilderna till en mer kunniga veterinär. Det finns faktiskt också djurtandvårdare som är experter på just tänder. Eller om du kan träffa en. Att dra ut tänder är en konst och exempelvis en läkare skulle inte kunna på en människa, så kan tänka mig att det är ännu svårare för en veterinär med marsvinständer eftersom det är så pilligt. Det är inte säkert att det är en så komplicerad operation om du tar honom till en kunnig veterinär.
Du har exempelvis en på: www.mhvp.se
Har du nära dit skulle jag ta marsvinet dit eftersom de verkar ha röntgen för djur. Om inte skulle jag ringa henne och maila bilden om möjligt.
Du kan också maila tandläkaren på denna sida: www.djurtandvård.se
Lycka till!
Jag har inte någon tanke nu på avlivning. Skulle inte avliva honom när han är så pigg som han är nu utan det ser jag bara som sista utväg om han slutar äta och eller visar att han har allt för ont och det inte finns något annat alternativ. Just nu finns inte det på kartan. #39 ska se om jag kan rota fram någon tillfällig bur åt Bu. Han äter fortfarande. Min klinik har ingen mindre röntgen som dom kan röntga munnen med utan dom får med hela huvudet och då ser man inte bra. Vet inte om dom hört av sig till någon annan klinik ang lilla Pelle får fråga det idag. #40 Mälarhöjden är för långt bort. :( Jag tänkte avvakta tills jag pratat med min veterinär (om jag får tag på henne idag) annars hör jag nog av mig dit.
Mälarhöjdens veterinär är min närmsta veterinär. Jag är inte alls imponerad av deras kunskap om marsvin, så det behöver du inte sörja, att du har långt dit.
#41 Jag tycker ändå du ska kontakta en tandutbildad veterinär eftersom den du gått till inte verkar så kunnig inom det området och verkar ha gjort allt hon kan med ditt marsvin. Att ringa+maila och visa foton kan du ju iaf göra. Det kostar ju ingenting och kanske kommer någon med klokt besked som du kan säga till din veterinär. :)
#42 Fast nu menade jag ju just hon som har utbildat sig inom djurtandvård. Att hon troligen har mer kunskap om den biten än "vanliga" veterinärer+att de har en röntgenapparat. :)
Den här veternären kan hund- och katt-tänder. Det finns väl ingenting som säger att hon kan gnagartänder?
Jag undrar vad Marianne T på Mälardalen skulle ha att säga om det här. Jag har fått fantastiskt bra hjälp med kanin med tandproblem av henne.
#43 Jag vill först prata med min veterinär för att höra vad hon har att säga.Jag skrev aldig att jag inte tänkte höra av mig till någon annan bara att jag ville prata med min veterinr först för att höra om hon hade något mer förslag eller rådfrågat någon annan. :)
Idag var min veterinär sjuk men hon skulle förhoppningsvis komma imorgon och då ringa mig.
#44 Fast vad är det som säger att hon inte kan marsvinständer? Tänder är ju trots allt tänder. En vanlig tandläkare kan ju mer om djurtänder än vad en veterinär kan. Jag vidhåller att veterinärer precis som läkare inte kan mycket om tänder, eftersom de inte läser om tänder i sin utbildning. Såvida de inte går extrakurs, som exempelvis hon på Mälarhöjden gjort.
Veterinären ringde på förmiddagen och efter att jag berättat hur läget var så sa hon att hon skulle höra sig för med mer kunniga personer på detta område. Hon ska höra av sig till mig senast i början av nästa vecka. Då hade jag inte hunnit kolla i munnen på Pelle bara hunnit gett honom mat och sett att han åt innan jag åkte iväg. Men nu när jag kom hem ikväll satte jag mig ner med killen och kikade närmare i munnen. Bölden ser större ut och har tydligt fyllt på sig igen. Han mår väldigt bra för övrigt. Äter som en häst och av en olyckshändelse råkade han ta en vända inne hos några honor den lille tokstollen han särades från Bu ikväll och har inte märkt någon större skillnad än.
#47 Stackarn! Det måste göra såååå ont 
Hej Juliino!
Hur mår Pelle nu? Det var skönt att höra att han äter. 
Det verkar vara en framåt liten kille du har där. "… råkade han ta en vända inne hos några honor…" Låter som en liten charmör.
Jag hoppas att du får reda på vad som orsakat bölden/blåsan, så att själva grundproblemet blir löst. Du har ju många marsvin, så jag tror att Pelle är i väldigt goda händer hos matte.
Tack för att du delar med dig. Dina bilder är supertydliga. Om något marsvin här hemma, eller hos nån annan som följer tråden, får samma problem, så har du hjälpt oss jättemycket på traven. Man blir ju som mest orolig av det man inte vet ett dugg om.
Jag hoppas att du har en skön helg. Nu ska jag ta en titt på Varulvstråden. Saknade dig där igår.
KRAM!
Jag tycker också att det här är en rätt udda åkomma som det vore intressant att få klarhet i. Många olika tandproblem har jag sett, men inte något liknande det här.
Pelle är fortfarande lika pigg och äter. :)
Som ni säger så verkar ju inte denna åkomma vara så vanlig och jag hoppas att min tråd med mina bilder kan hjälpa någon annan.
Funderar på det här med hur Pelle beter sig mot sin(a) burkompis.
Jag har ju en gång tidigare fått sära honom från en annan hane.
Min Skinny Benjamin som han vuxit upp med pga att han gav honom flera sår. Såren var mer ytliga men Benjamin som inte hade mycket päls till skydd blev inte fin och hade inte kul.
Funderar på om inte Pelle är väldigt dominant helt enkelt?
För jag tycker att om han hade så ont skulle jag väl märka det framförallt på aptiten?
Bara en fundering.
Jag tror inte heller att hans bråk med burkompisen beror på det han har i munnen. På din beskrivning verkar han inte ha ont eftersom han äter bra mm. Jag följer tråden för det är något jag aldrig sett förut. Nej jag har inga teorier om vad det kan vara.
#52 Det var skönt att höra att någon annan tror samma sak. :)
Skrev ju till dig för ett tag sedan pga att han bråkade med sin burkompis Bu och då fick Bu flytta ut i en vecka och sen prövade jag igen och då blev det lugnare dvs utan sår. Men nu börja han igen så nu har Bu fått flytta ut igen.
Har ingen erfarenhet av tandvård hos marsvin, men då jag jobbar som tandhygienist vet jag att när människor har en infektion runt roten på en tand kan det bildas en fistelgång ut genom käkbenet så att varet kan tömma sig. Man kan ha intensiv värk just när fisteln börjar bildas men sedan släpper det då varet har bildat som en gång det kan tömma sig fritt genom. Jag har patienter som inte valt att göra något åt detta då det inte besvärar dem.
Kan möjligen vara detta din lilla gris råkat ut för? Utav bilderna att döma är det min bästa gissning. Har han inga besvär kanske han kan leva med det. Det finns ju en alltid en viss risk att infektionen sprider sig i kroppen, men så länge han är frisk i övrigt är det kanske ingen större risk.
#54 Min veterinär nämnde något om fistelgång. Vad gör man åt det hos människor?
Idag pratade jag med min veterinär igen och hon berättade att dom nu fått in sin nya röntgen apparat så jag bokade en tid på måndag så då ska vi in och röntga lilla Pelle och se hur det ser ut i munnen.
Ska bli intressant att se hur det ser ut under den där bölden.
#55 Så spännande! :)
#55 Antingen rotfyller man tanden och på så sätt blir av med infektionen, eller så drar man ut den. Men som sagt, det finns de som väljer att inget göra eftersom man i regel inte har ont när en fistel finns. Det som ger tandvärk är trycket som blir när infektionen är instängd.
#57 Så tandläkare låter patienten gå med en infektion?? Det är ju farligt, den kan ju sprida sig och vem är ansvarig då? Det valet skulle jag aldrig våga göra :/
#57 Okej.
Det börjar bli rörigt i mitt huvud av allt kring bölden 
Din erfarenhet på människor hur brukar det gå om man låter den vara?
Brukar den hålla sig och inte skapa problem eller brukar den orsaka problem senare?
Vi får se vad röntgen visar på måndag. Jag funderar på att låta den vara kvar eftersom han är så obekymrad. Lilla Pelle har till och med gått upp i vikt under tiden han haft bölden och väger nu 1000g! En vikt jag aldrig fått upp honom i tidigare och jag vägde honom innan maten :) Så det är absolut inga problem med aptiten här inte!
Dock har jag då ett annat problem och det är ju det här med att han sitter själv.
Han har ratat två kompisar som har varit så underlägsna och inte alls skapat bråk av vad jag sett utan det är han som har startat bråken med dom.
Tror ni det skulle gå att pröva sätta ihop Bu och Pelle igen efter ett tags vila ifrån varandra?
Har funderat på att kastrera båda men med tanke på bölden vet jag inte om det är så smart?
Det är inte aktuellt att köpa in några fler marsvin och jag vill ju inte alls skiljas från mina älskade grabbar. Dock är ju detta ett senare problem, just nu är ju bölden det vi ska fokusera på men tyckte det kunde vara bra att höra vad ni hade att säga om saken.
#58 Man kan ju inte gärna göra något mot patientens vilja. Vi informerar dem självklart om läget men det är ju upp till dem själva om de vill genomgå någon behandling eller inte.
#59 De patienter jag har som drabbats av detta och valt att inget göra åt det verkar inte ha några som helst problem. Så länge man är frisk i övrigt är det ju en minimal risk att infektionen sprider sig. Men om man av någon anledning skulle bli infektionskänslig bör man absolut göra något åt det.
#59 Om han mår bra ser jag ingen anledning till att man ska göra något åt den faktiskt. Den är ju inte särskilt stor och är han opåverkad tolkar jag det som att den inte gör ont heller.
Du kan absolut testa att sätta ihop dem igen. Bada dem och låt dem gå på en stor yta tills de verkar komma så bra överens att du kan sätta dem i samma (nystädade) bur.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#61 Jag får se hur det går på måndag. Om det ända man kan göra åt bölden är att dra ut tänder kommer jag låta det vara men finns det något annat att gör som känns lite hmm "lindrigare" kommer jag nog överväga det för att hindra uppkomsten av problem i framtiden.
Hur länge bör jag låta pojkarna vila ifrån varandra?
#59 Varför funderar du på att kastrera Pelle?
Om jag har förstått expertisen rätt, så sitter hanigheten i huvudet på marsvin. Alltså blir ett kastrerat marsvin inte könlös i sitt beteende.
En operation innebär alltid en risk. Men du kanske har en annan anledning till att överväga en kastrering av honom?
#62 Det är väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, att veta hur länge de bör vara ifrån varandra - eller om det ens underlättar (det kan istället göra att de bråkar mer nästa gång de ses). Det är helt individuellt och när jag försökt få lite klarhet i det har jag snarare upplevt att ju längre de är ifrån varandra, desto svårare är det att få ihop dem igen. Men det har gällt för mina marsvin, någon annan kanske upplever motsatsen. Det viktigaste anser jag är att ihopsättningen sker på ett sätt som underlättar för att få dem att samsas.
#63 Det stämmer, en kastrering kommer inte göra att de samsas om de inte samsas i nuläget. Det tar enbart bort fertiliteten, inget beteende.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#64 Tack! Då var det bekräftat. Har ju en kastrat själv och han mopsar sig rejält mot sin större och lugnare burkompis. Dessutom blir han jättesur när kärlekskranke polaren vill ha honom att agera hona. Vetrinären sade, i samband med kastreringen, att kastratens lukt blir annorlunda och kan göra hanar med "utrustningen" i behåll tveksamma till kastratens kön.
Jag tror inte den veterinären hade så väldigt lång erfarenhet. Kan detta stämma?
Perilje-
till Pelle
#63 kanske för att då kunna ha han med en tös? Till ts- jag har inget vettigt att komma med men följer denna tråden ändå. Mkt intressant och det ska bli väldigt spännande att se vad röntgen visar. Jag hade en kompis med ett jättehål i en tand(den gick sönder), hon hade super tandläkar stress och valde att inget göra. Nu flera år senare har hon ff inga problem med sin trasiga tand. Antar som ngn sa, att det beror på individen om man får en infektion som sprider sig eller ej. Hur som, lycka till på måndag och hoppas du hittar en kamrat till pelle :)
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu
#63 Jag är införstådd med att det inte ändrar beteendet. :)
Har en kastrat sedan tidigare som går med mina fem honor samt kastrerat 3 andra hanar.
Om en kastrering skulle ske skulle båba pojkarna få bo med någon av mina honor.
Jag har funderat tidigare innan bölden uppkom att kastrera Pelle.
Båda hanarna han bott med han varit och är inga marsvin som startar bråk eller kaxar upp sig utan Pelle är riktigt elak mot dom.
Första kompisen kunde säga ifrån ibland när Pelle var allt för på. Det kanske beror på att dom var jämngamla, men lilla Bu blir jagad och biten utan att säga ifrån.
Men kastrering är inget som känns aktuellt just nu med tanke på bölden utan jag ville bara höra era tankar kring det hela med kompis problemet som jag skrev i inlägg #59.
Vi ska städa burar idag och bada alla marsvin så då tänkte jag pröva om herrarna går ihop igen. "hoppas"
Håller tummarna!
Nu har Pelle blivit röntgad!
Någon infektion i någon tandrot syntes inte till under den skumma bölden men den tömdes och deras "labb tjej" kollade närmare på varet.
Hon kände inte igen innehållet som dom fått ur bölden så dom har skickat upp det till Roslagstull på analys. Jag ska förhoppningsvis få svar på den analysen innan fredag.
Suck.. En dag efter att bölden tömdes och den har redan börjat fyllas på igen.
Är det vanligt att dom fylls på så här snabbt?
#70 Har ingen erfaranhet av böld på marsvin men jag tänker att (beroende på vad innehållet i bölden är..) det inte är jättekonstigt att det fylls på. Bölder på oss människor kan ju behöva tömmas om och om igen. Men jag är som sagt ingen expert på området, bara en tanke.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
#71 Mjo det vet jag. Denna böld har tömts tre gånger nu samt behandlats med antibiotika. Men jag tycker den fylls på så snabbt.
Andra gången den tömdes fick han ju en blåsa redan samma kväll.
Idag en dag efter att bölden tömdes har den fyllts på ganska mycket.
Känns inte som det kommer dröja länge innan den har vuxit till samma storlek igen.
#72 Alltså åh, vilket mysterium det där är :/ Jag har följt denna tråd och Pelle men inte haft något råd så därför jag har inte skrivit något. Fy vad frustrerande att inte veta vad det är som lurar ;s
/ Emma
Om det inte varit för att Pelle är röntgad hade man ju kunnat misstänka att det fanns något, ytterst litet, främmande föremål som satt i tandköttet. Ungefär som när man petat ut en sticka ur ett finger (el en tass) och en nästan mikroskopisk bit sitter kvar, så att det fortsätter att bildas var. Varbildning är ju en av kroppens metoder att göra sig av med sånt som den vill bli av med.
Jag hoppas att de duktiga veterinärerna/labbassistenterna på Roslagstulls djurklinik kan räta ut frågetecknen. Det är ju jobbigt för dig detta. Men jag gläds åt att Pelle tar det så bra som han gör och äter som han ska. Visst skämmer väl matte bort honom lite extra just nu?
Jag har fått svar från veterinären.
Det är ingen böld Pelle har utan en Cysta! Hon sa något speciellt namn innan hon sa Cysta något på f men jag minns ju inte det och det spelar väl inte så stor roll.
Hon skulle i alla fall höra av sig i början på nästa vecka när hon pratat lite med andra veterinärer ang hur vi ska gå till väga nu.
Jag skulle ju kunna låta den vara kvar men jag vet inte om den kan komma att bli ett problem i framtiden?
Skönt är det iaf att veta att det inte är en infektion som spökar! :)
Vad skönt att höra att du fått en diagnos.🙂
Jag kan ju uppdatera lite!
Idag lämnade jag in Pelle för operation. Jag försökte hänga med så gott jag kunde i allt prat men med en förkylning och lock för båda öronen gick det väl sådär ;)
Eftersom det inte finns mycket tandkött i en liten marsvinsmun så kan dom ju inte skära bort hela cystan. Jag minns inte exakt vad dom skulle göra men dom skulle skrapa? och ta med laser för att få bort så mycket som möjligt så att denna äckliga cysta inte kommer tillbaka.
Är trött på att se den nu vill se en fin liten marsvins mun när har hälsokoll 😡
Hon berättade lite om vad dom hade fått reda på att cystan innehöll från provet och hon sa att det hade först sett talg liknande ut.. Förstod inte så mycket av vad hon sa sedan men hon prata massor om bakterier osv.
Nu håller jag tummarna för min pojke men jag tror han klarar detta galant! Han är en liten men ack så envis herre. 😃
👋Jag håller tummarna för att operationen går bra. Berätta gärna här hur Pelle mår. Kanske får han lite svårt att äta ett tag?
#78 Inga problem med att äta här kan jag säga!
😃
Han lämnades in vid 8 på morgonen och hämtades vid 4 på eftermiddagen. Han opererades av en trevlig veterinär som är duktig han heter Pelle. 😎
När jag kom för att hämta honom möttes jag av en pigg kille dock inte lika jävlig som han brukar vara när man ska kika i munnen osv.
Väl hemma fick han komma in i buren och fick en stor morotsbit samt ett rejält lass hö som han började äta med glädje!
Fick med mig corsodyl hem för att badda med för att minska risken för infektion.
Kan ju säga att det inte ser så vackert ut..Men Pelle är pigg och bryr sig inte ett dugg. Nu ska jag bara hålla koll på att det inte börjar lukta.
Vad skönt att höra att han äter så bra!🙂 Bra aptit är precis vad man vill se att en liten gris på rehabilitering efter operation har.
Skäm bort honom riktigt ordentligt nu!🎂(borde ha varit dekorerad med marsvinssmaskens)
Så läskigt! Hoppas Pelle blir fullt återställd snart!
Skönt att operationen gick bra! Håller tummarna för att allt fortsätter att gå på rätt håll! :)
Jag måste få sprudla lite av glädje och plåga er lite till med en sista bild på älskade Pelles mun 😉
Ska vara ärlig och berätta att direkt efter operationen trodde jag inte alls det skulle gå vägen. Var rädd för infektion och sen att cystan skulle komma tillbaka.
Men nu sitter jag här med en väldigt fin liten mun som får mig att le stort 😃
Heja Pelle! Ser superfint ut. :D
Härligt!! Grattis! :D
Skönt att höra :D
/ Emma
🙂Härligt med såna bilder! Vilken☀️-skenshistoria!
Klappa din stilige fyrbente fotomodell från mig och hälsa att jag sagt till matte; att hon ska låta honom få massor med mums att sätta de friska tänderna i… ofta och mycket.😉
🙂