Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1194 ggr
mopsen12
0

Marsvinsbråk

Min syster har hennes tre marsvinsgrabbar här. Nu är det så att den ena killen, Koda mobbar ut det ena marsvinet Mufasa. Jag tog upp Mufasa nyss för att kolla så han var ok och hittade då ett flertal sår på ryggen och baken där Mufasa bitit. Även vid ena näsborren var intorkat blod. 😕

Just nu är det så att Koda ser till att Mufasa bara får sitta vid en hörna av buren. Om han går någon annanstans blir han biten.

Vad är det bästa att göra? Vi vill inte att Mufasa ska skadas något mer och funderar på att ta upp extraburen och ha Koda där i. Åtminstonde när vi är bortresta nästa vecka och brorsan ska passa grisarna.

Vad ska man göra åt det hela? 😕

Linnet
4

Tre hanar tillsammans är ju inte att rekommendera, det kan ofta bli bråk då. Om dom bråkar så att en skadas så måste du ju ta bort "bråkstaken" ifall dom andra två funkar bra tillsammans. Har dom aldrig bråkat tidigare, hur gamla är dom?

mopsen12
0

De är ungefär 3 månader. Vi har tagit upp bråkstaken nu och ska sätta honom i en separat bur. De har inte bråkat tidigare.

Twili
0

3 hanar kan funka men det beror helt på individerna och massa annat som jag själv inte riktigt lyckats sätta fingret på. dock, sätter du honom i separerad bur får du räkna med att de aldrig kommer o kunna vara med varandra. regeln här har varit följande - små pojkar går jättelätt att sätta ihop. men såfort man separerar den enda ifrån de andra, och man försöker sätta ihop dem igen, så går det trögt. och det går bara trögare o trögare ju äldre de är.

hur stor bur har de? hanar behöver större burar om de ska vara 3, gärna breda så de slipper känna sig trängda när de går förbi varandra.

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

mopsen12
0

100x50 är buren. Vi har honor i ett annat rum så jag tror att det kan vara en grund till det. När vi kommit tillbaka från resan kommer hanarna att flytta tillbaka till min syster.

Fridaaaa
1

#4 Har ni alla 3 i den buren? Det är inte kontsigt om de slåss eller bråkar då.
Jag hade inte haft under 120x50 eller 120x60 till 2 marsvin.
Hanar behöver i regel betydligt större yta än vad honor behöver.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mopsen12
0

De är ju vana vid varandra eftersom de vuxit upp ihop. Esme, det tredje marsvinet kom sist in i bilden.

Fridaaaa
1

#6 Spelar i regel ingen roll att de vana vid varandra, för marsvin kommer in i "slyngelåldern" från runt 3 månader och uppåt och kan då testa gränserna mm 🙂 Vissa märks det ej på men vissa gör det det. Främst hanar tycker jag har en tendens att testa gränser mm från just runt 3 månaders ålder (egen erfarenhet)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mopsen12
0

ok! Men tror ni inte det skulle funka om man har de separerade, men i samma rum den veckan de är här och sedan när de flyttar tillbaka igen sätter vi ihop dem. Kan ju vara att de bråkar mycket pga honorna.

Twili
1

inte konstigt att de bråkar. hanar funkar inte på samma sätt som tex honor, #6 det spelar ingen roll att de vuxit upp ihop, de kryper på varandra i en sådan liten bur och hanar funkar absolut inte 3 på en sådan yta. #12 det kommer bara förvärra saken att ni har separerat den bitna ifrån de andra två. när ni försöker sätta in honom i gruppen igen på samma yta kommer de vara stor risk att de ryker ihop på allvar, om inte de 2 gaddar ihop sig mot den bitne, det har jag också sett.

om jag vore du, o inte ville skaffa en ny kompis till den bitne, skulle jag skaffa större bur. sen presentera dem för varandra 1 o 1, innan du sätter ned så alla 3 är tillsammans. det är det enda som funkat här med pojkar runt 2 mån.

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

lisora
0

#4 skaffa en större bur till att börja med, 3 marsvin på 100cm är väldigt trångt, speciellt när det är hanar.

Linnet
0

Tror inte honorna spelar nån roll, har haft hanar och honor i samma rum utan problem, men som andra sagt, inte tre marsvin i en sån liten bur. Är dom tre månader så gör dom ju upp om rangordningen, men dom får ju inte skada varann. Men hanar bör inte vara fler än två i samma bur. Separerar ni bråkstaken så kommer ni troligen inte att kunna sätta tillbaka honom med dom andra, utan då är det bästa att skaffa en ny kompis till honom.

Creation
4

3 marsvin i en 100x50 gallerbur är nästan det minsta lagliga och det är verkligen inte att rekommendera för hanar. Tre honor på en sådan yta skulle gå varandra på nerverna, tre hanar på en sådan yta kan göra riktig skada.

Jag har tre hanar ihop. Men att ha tre unga hanar ihop är riskfyllt, det måste ni vara medvetna om. Det spelar ingen roll om de har vuxit upp tillsammans eller inte, det är stor risk att det inte funkar i slutändan ändå. Det kan fungera, men det beror på kemi och utrymme har jag upplevt är a och o. Jag skulle rekommendera minst dubbla ytan din syster har till tre hanar. Alltså 1 kvm. Helst större, särskilt när de är under året.

Bråket beror med största sannolikhet i grund och botten på det begränsade utrymmet och inte att det finns honor i huset. Det är många som har hanar och honor i samma rum utan att uppleva att det påverkar hanarna nämnvärt(bl.a. jag).

Om ni vill pröva att ha tre hanar ihop måste ni ge dem ett större boende(minst 1 kvm, enligt mig). Läs då också på mer om att ha tre hanar ihop, så att ni är ordentligt förberedda. Annars bör ni sära på dem och hålla hanarna två och två istället.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Binajis
1

Jag har inget att tillägga, Frida och Creation har gett bra tips. Jag vill bara varna för att sära alla tre hanarna för att sätta ihop dom senare. Gör inte det! Då förstärker ni deras bråk och de kommer hävda revir mot varandra nästa gång de träffas. Välj två som ska fortsätta gå tillsammans och hitta på en annan lösning för det tredje, alternativt prova sätta ihop dom i en rejäl bur. Men det är ingen bra idé att sära på alla tre, då kan jag nästan garantera bråk senare.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin