Urinvägsinfektion?
Hej. Jag undrar hur man märker hur ett marsvin har urinvägsinfektion? Igår när jag höll i min lilla Teddy, kissade hon på mig, och då pep hon, hon skrev liksom inte, men hon gedde ifrån sig ett litet pip precis när hon kissade. Hon skriker aldrig, om hon tycker det gör ont så gör hon bara ett litet pip, så det började som hon hade ont? Finns det något annat sätt man kan se hur ett marsvin har urinvägsinfektion?
animal power <3
Ja, om hon kissar så du kan se färgen. Om urinen är missfärgad (=rosa - röd) är de troligen uvi. KAN oxå va urinsten

Urinen kan också lukta annorlunda mot normalt, starkare, när de har urunvägsinfektion. Det säkraste sättet att få veta är ju att gå till veterinären och ta ett urinprov på marsvinet, vissa veterinärer struntar i att ta prov och skriver ut en kur Bactrim ändå, för att vara på den säkra sidan då det ibland dröjer ett tag innan urinproven ger utslag. Om det bara är en svag misstanke att det är UVI kan man prova några huskurer, exempelvis tranbärsdricka. Om det blir värre och djuret uppvisar mer smärta, blir allmänpåverkat eller det inte försvinner så måste man uppsöka veterinär.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#1 #2 tack!
animal power <3