Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1362 ggr
gotteko
0

Honor eller hanar?

Jag söker just nu med lupp efter uppfödare som väntar kull och på blocket m.m.

Hade främst tänkt mig två honor eftersom det verkar lukta mindre från dom, med tanke på revirmarkering, och att dom verkar bråka mindre om rang än hanar, men nu har det dykt upp två jättesöta hanar på blocket!

Är det egentligen någon större skillnad på hanar och honor? Ska jag vänta på honor eller ska jag slå till på gullepluttarna? 🤔

Det verkar vara fler hanar som föds just nu, stämmer det?

Tuva_sjodin
1

Hanar luktar ju mer… Men annars så är det inte så stor skillnad. Förutom att killar kanske bråkar mer tillsammans Men om dom har varit tillsammans förut så kanske det inte är några problem… Om dom har bra personligheter så skulle jag slå till:D

gotteko
0

#1 Ja, dom är ju bröder så dom är ju troligtvis vana vid varandra. :) Vad gör dom när dom bråkar? Det är väl inga slagsmål där blodet sprutar? ;) Märks att jag är ny på detta… :P

Vad är viktigt att man frågar om när man köper såhär över annons isf?

emmaaslund
2

Hanar behöver nödvändigtvis inte lukta mer än honor. Jag har upplevt att det är väldigt individuellt - dels för djuren men också för hur känslig man själv är. 

Det är fint att ta sig an djur från exempelvis "typiska" Blocket-annonser eller via omplacering. Viktigt att tänka på är att man oftast inte får information om djurens bakgrund, stam eller föräldrar alls. Inte heller hur de är rent temperamentsmässigt. Men om det känns bra så varför inte? Vill du ha fler marsvin i samma bur eller överlag senare, råder jag dig dock till att vänta på honor. Det kan ju även vara roligt att få vara med och se marsvinen växa upp och utvecklas. Åh, jag ska inte vara neggo men det är lite vad jag tänker bara :) 

Jag tror inte att det går att säga att det föds fler hanar än honor, eller tvärtom. Om ingen studerar det så att säga ;) Det kan däremot vara så att honor är liiite svårare att få tag i, för att uppfödaren kanske vill behålla dem själv inom sin avel :)

Lycka till med grisarna, hur du än gör och vilka det än blir :)

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

_Charlie
6

Hanar luktar absolut inte mer än honor. De luktar samma i sin vardag. De enda tillfällena hanar luktar illa är:

När 2 nya hanar presenteras för varandra
När en hane träffar en hona
När hanarna får ny bur eller annan miljö som inte luktar revir

Då släpper de ifrån sig revirkiss och drar könet mot marken, och det luktar inte roligt. Detta gör de dock bara en kort stund, och sedan är det bra.

Hanar håller i regel mer rent i buren. När honor tjurar på varandra (vilket de gör emellanåt, speciellt vid brunst) sprutar de kisstrålar på varandra, och de flyger rätt långt. Gärna upp på burväggar och inredning.

De föds nog ungefär lika många hanar som honor, men det vanligaste är att honorna stannar hos uppfödaren då det är lättare att hitta plats för dom i sina honburar eftersom honor går att ha många ihop. Därför är det oftast hanar till salu, honor är lite klurigare att hitta men det går om man har is i magen.

Jag är dock för hanar. Vill man bara ha 2 marsvin tycker jag man ska ta hanarna. :)

gotteko
0

#3 Det är faktiskt lite så jag tänker också. Jag utesluter inte helt att jag vill skaffa ännu ett marsvin vid ett senare tillfälle, och då är det ju lättare med honor.

Dom här små killarna är 7 månader, så dom är ju inte såå gamla. Men det är ju som du säger, helst vill man vara med från början.

gotteko
0

#4 Okej. Men hur är det med analsäcken? Är det nåt man behöver tänka på att tvätta? Har hört att hanar kan lukta väldigt illa där annars.

Samma med det lilla stället där "svansen" skulle varit… Det blir väl också smutsigt på hanar ibland?

Fridaaaa
1

Här luktar hanar inte mer än honor.
Jag har bara hanar, 3 hanpar. Haft honor med.
Ingen skillnad på könen mer än att honor kan man ha fler än 3 st, (oftast) och hanar går sällan mer än 2 st.
Annars har jag inte märkt någon skillnad. Jo hanarna blir "snabbare" tama eller vad man ska säga, tycker jag på dem jag haft i alla fall 🙂

#6 Talgkörteln behöver rengöras på hanar ibland, olika mycket beroende på hanen. Men mina luktar ej mer pga dem 🙂
Jag gör inget med mina hanars analsäck.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

linneakaangas
1

Jag tycker inte att det verkar vara så mycket skillnad mellan könen. :) Men jag valde honor för att de flesta djuren jag haft har varit hanar, och så visste jag inte om jag ville ha fler marsvin i framtiden. Då jag hade hört att det var lättare att sätta ihop fler honor än hanar. 1 år efter mina första marsvin blev det en ny liten gris som trivs jätte bra! :D

Om du vill ha fler marsvin än 2 så skulle jag rekommendera honor, och om du inte vill ha det så kan du ju ta det könet som känns bäst för dig. Så som sagt så tycker inte jag det verkar vara så mycket skillnad. Lycka till! :)

gotteko
0

#7 Men luktar det inte äckligt från analsäcken då om man inte rengör den ibland?

_Charlie
1

Jag rengör aldrig någon säck på mina hanar och de luktar ingenting från gumpen. ;-)

emmaaslund
3

#7 Hahaha vad roligt! "Jag gör inget med mina hanars analsäck" 😃

/ Emma

Fridaaaa
1

#9 Nej det gör det inte 🙂 Inte på någon av de hanar jag haft 🙂

#11 Ja jag svarade ju bara på frågan xD

gotteko
3

Yaaay! Öppnade min lokaltidning för nån timme sedan, kollade annonserna, och mina ögon fastnade direkt på en annons med två honmarsvin! Ringde och frågade lite om dom och det var fritt fram att få hämta dom redan imorgon. 7 veckor gamla små damer inte alls långt härifrån! Äntligen!  😃❤️ Hela familjen hoppar glädjeskutt just nu, det var nog meningen att vi skulle få se den annonsen idag. 🙂

emmaaslund
1

#13 Åh vad kul! Grattis! Vad är det för damer? 😃

/ Emma

Fridaaaa
1

#13 Vad härligt! 🙂

gotteko
0

#13 Säljaren verkade inte så haj på marsvin, men han trodde att dom var släthåriga. Han hade köpt dom i djuraffären till sin dotter men hon hade snabbt tröttnat och han hade inte tid till att ta hand om dom på ett bra sätt. Han var väldigt mån om att dom skulle få ett bra hem, och det kan jag garantera att dom kommer få! :)

gotteko
0

#14 skulle det vara…

gotteko
0

#15 Ja, underbart! :)

linneakaangas
1

Va kul!🙂

busKotten
1

Vad roligt att ni äntligen får tillökning. Har själv en 7 veckors liten tjej hemma (med två fem månaders) som är störtskön, även hon från en djurbutik… Lägg gärna ut bilder sedan om allt går som det ska!

_Charlie
3

Herre gud… flickorna flyttade (om allt sköttes rätt) från sin mamma för 3 veckor sedan, var redo att flytta hemifrån för 2 veckor sedan, och har redan hunnit ha ett hem där de blev tröttnade på. 😭 Människor…

Hoppas att du trivs med dina flickor 🙂

…och att förra familjen håller sig ifrån djurköpen till barnen i många år till!

linneakaangas
0

#21 Man tycker ju att man borde ha dom i nåt år iallafall!😐

gotteko
0

#21 Ja, jag tyckte också det lät hemskt! 😕 Men tänker som så att vi gör en god gärning om vi tar oss an dom nu, annars är ju risken den att dom inte får den vård och omtänksamhet dom behöver, och det vill jag inte ens tänka på!

gotteko
0

#22 Precis! Men det finns gott om ansvarslösa människor här i vårt avlånga land, aldrig slutar man att förvånas över människors dumhet.

Fridaaaa
2

Dumhet av föräldrarna att köpa marsvin när de ej själva är intresserade av dem, men bra av dem att omplacera dem istället för att ha dem kvar och ingen visar intresse för dem 🙂

gotteko
0

#20 Bilder kommer absolut komma, om det, precis som du sa, går som det ska. :)

gotteko
0

#25 Ja, det var ju bra gjort av dom att sätta ut en annons istället för att  behålla dom och kanske (oavsiktligt) missköta dom.

[Marie68]
0

Grattis och Lycka till!!

gotteko
0

Tack! :)