Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1101 ggr
_Charlie
0

Aldrig haft ohyra...

Jag har en liten fundering… en liten fnurling på hjärnbalken som ibland kikar fram och gör sig påmind.. Den handlar om Ohyra, och den påstådda icke existensen av den hos en del uppfödare.

Jag funderar… på hur det är möjligt att föda upp marsvin under 5-10-15 år, åka runt på mängder med utställningar, köpa in nytt avelsblod etc, ock aldrig någonsin få in Ohyra i sitt hem… 0 Ringorm. 0 sellnic.

Medan vi andra, får hem Ohyra varenda gång vi tar hem ett nytt djur. Eller inte ens behöver ta in nya djur, inte ens behöver åka på en enda utställning, vi får Ringorm i höpåsen. Inte bara en gång. Gärna ett par, tre gånger. Och lite sellnic då och då får vi inte förglömma.

Men veteraner klarar sig helt? Naaaah…. jag börjar undra lite om det är så att man väljer att hålla tyst? För inte kan man fara på utställning i 10 år utan att bli drabbad… eller? Kan man det?

godisgrisen
2

Nä man kan nog inte alltid klara sig. Fast jag håller inte med om att utställningsveteranerna klarar sig många av dem har haft Ringorm och varit borta från utställningar i omgångar. Jag har (ta i trä) klarat mig från Ringorm hittils men provat både sellnic, running lice och static. Det är ingen hemlighet. 🙂

_Charlie
2

#1 Nej… kanske är det så som jag funderade på, att de flesta inte skryter om det utan håller det så tyst det går och behövs.. Kanske är inte "vi andra" värre drabbade än utställnings och uppfödarveteranerna, kanske är det lika utspritt. Jag skulle önska att om så är fallet, att alla vore lika öppna om det.

Det skulle nog behövas. En öppnare och ärligare ohyresatmosfär. Det är inte äckligt. Man är inte en sämre människa/ägare/uppfödare. Det råkade bara vara ens tur.

Det vore bättre om alla var öppnare när det kommer till Ohyra. Många skäms. Och jag tycker inte det skulle behöva vara så.

Jag har haft Ohyra flera gånger. Och det är så tråkigt. Det är uttömmande. Uppgivande. Deprimerande. Fruktansvärt. Och dyrt. Men man gör det man behöver och tar sig igenom det - tills nästa gång.

Vi kan städa, vi kan virkona, vi kan klorina och bada grisar och allt vad vi gör, men vi kan inte skydda oss helt från Ohyra. Vi kan inte.

idipidi
10

Har någon sagt att de aldrig haft Ohyra på sina marsvin, eller vad?

godisgrisen
8

Jag tror, har inga bevis eller så att olika smittor är vanligare i olika sammanhang. Ringorm och static tror jag att man kan dra på sig om man åker på utställningar däremot tror jag att sellnic och running lice är betydligt ovanligare hos SMFs uppfödare och utställare än det är hos andra marsvinsägare. 

Så här tänker jag nu. Ringorm är smittsamt men rätt osynligt tills det bryter ut static är också ganska svårt att se för att det är så smått och ger inga symptom. Jag tror att det är dessa två problem som är svårast att skydda sig mot och därför kan de ovetetandes komma med på utställningar smittas. Det är också dessa två som är svårast att behandla. Sellnic och running lice skulle jag säga är ovanligt hos utställnande SMF uppfödare för att det är så lätt att upptäcka och behandla. Ingen uppfödare vill ju ha Ohyra och är vana att se problemen så dessa två ohyror blir inte långlivade hos utställare.

Andra marsvinsägare som köper sina djur hos mindre ordentliga/kunniga uppfödare eller på djuraffär löper mycket större risk att få med sig de andra ohyrorna också. Det är överhuvudtaget större risk att få med sig Ohyra om man köper från butik än från en uppfödare med koll naturligtvis. Sellnic är oerhört vanligt på djuraffärsdjur så vanligt att vissa antog att det var något som låg latent hos alla marsvin och kunde blossa upp vid stress. Running lice är också vanligt på affärsdjuren och numera sprids även Ringorm friskt på butikerna. Så ja kanske är det vanligare med ohyreproblem hos de som inte ställer ut eftersom de ägarna ofta köpt sina djur direkt eller indirekt från djuraffär vilket marsvinsutställarna/uppfödarna i SMF i princip aldrig gör.

tantnett
7

Som utställare är jag mycket noga med att bada djuren samt virkonrengöra transportburar m.m efter var utställning.

Sen har inte mina djur någon närkontakt med andra djur på utställningar, själv rör jag mycket sällan någon annans djur på en utställning och skulle jag göra det så sprittvättar jag mina händer omedelbums.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Eulwen
5

Jag tycker inte uppfödare hymlar med det, tvärtom, när jag berättar om mitt så kontrar de med att förstår för själva hade de "det och det då och då". Men dessa hänger ju inte allihopa på mif och skriver.

_Charlie
0

#3 Det vore väl ganska konstigt att jag hade den funderingen om ingen sagt det, därför är det väl uppenbart att folk sagt det?

Ja, jag har varit med om det flera gånger. Jag har kontakt med många uppfödare utanför mif. Jag har följt många uppfödare utanför mif. Jag har pratat med många uppfödare utanför mif.

Min fundering handlade ju inte om att jag tycker folk berättar för lite om sin Ohyra på mif, utan att jag upplever att det är konstigt att en del ägnar decennier åt uppfödning men påstår sig klarat sig från tex Ringorm som är nästan omöjligt att undvika.

Å andra sidan förstår jag en del om de hellre vill hålla tyst, för många är hysteriska. Jag har faktiskt haft en mycket intresserad marsvinsköpare som väntade länge på att dennes framtida marsvin skulle födas här, och när de närmade sig flyttklara slutade denne svara mig. Ett tag senare fick jag ett mail där denne berättade att hon sett att vi fick Ringorm i december 2010 och därför vågade hon inte köpa marsvin från mig.

Det gjorde mig uppriktigt sagt jätteledsen, och jag kände det som att både jag, vårt hem och våra marsvin var smutsiga och äckliga och dömda. Det var jätteotrevligt, och jag valde då att ta bort all info om att vi haft Ohyra på min hemsida, för jag vill inte känna så igen.

Så jo, jag förstår nog att en del inte vill gå ut med sin Ohyra. Det är synd. Jättesynd!

idipidi
4

Static har väl de allra flesta haft. Tror aldrig jag hört någon som haft ett större antal marsvin som aldrig någonsin haft det någon gång. Men i övrigt kan man säkert klara sig, om man har tur. Sellnick och pälsätare är inte så himla vanligt hos uppfödare, även om det var en period då det gick en del sellnick. Jag hade pälsätare på några av mina första pettar, från privatpersoner, men det var runt 1999. Sellnick har jag aldrig haft. Och Ringorm har ju varit ett ganska stort problem i några år nu, det tror jag alla vet om. Men självklart finns det många som sluppit det helt, däribland jag. Jag upplever inte att ohyra/svamp är något som det hymlas med utan att det talas öppet om vad man har för erfarenheter.

_Charlie
1

#8 Static eller running lice eller pälsätare (är det samma sak?) har jag aldrig haft, men Ringorm en gång och sellnic har vi behandlat för 3 eller 4 gånger på dessa knappa 2 åren. Vår sellnic har kommit från djuraffären, och följt med marsvin från uppfödare.

Det är ju jättebra att du känner att det pratas nog om Ohyra, tydligen delar vi inte samma erfarenheter när det kommer till det.

Jag hade önskat att jag visste hur stort problem Ohyra är bland marsvin innan, då hade jag nog aldrig börjat med marsvin igen. Eller i alla fall inte köpt fler än 2. Jag går ständigt oroad för hur jag ska orka med nästa utbrott av Ohyra.

godisgrisen
5

#7 Men det är väl klart att vissa kan klara sig från Ringorm SÅ självklart är det väl inte att man måste få det? Jag har ställt ut regelbundet i mer än fem år nu och inte fått Ringorm än trots att som det verkar "alla" runt mig drabbas. Ja jag är förvånad men tydligen kan man klara sig. Du får det att låta som att alla som påstår att de inte haft Ringorm ljuger men så är det inte. Fast Ringorm är ju lurigt förståss eftersom marsvin kan vara symptomfria bärare är det fullt möjlgt att smittan finns hos exakt alla marsvnshem men bara syns hos vissa… vem vet? Fast jag tycker att så länge vi inte vet kan vi väl betrakta alla som inte har utslag som ringormsfria för annars skulle vi nog bli lite lätt hysteriska i hela marsvinssverige trior jag.🤪

idipidi
4

Pälsätare är samma som running lice. Pälsätare är egentligen ett dumt namn.

Att du haft så mycket sellnick låter som vansinnig otur eller att det legat kvar hos dina djur och brutit ut igen. Det senare påstår vissa att det kan göra. Sellnick är verkligen inte ett stort problem bland SMF-uppfödare. Vet många som aldrig råkat ut för det trots lång och stor erfarenhet. Däremot verkar det vara rätt vanligt i djuraffärerna, tyvärr.

_Charlie
0

#10 Nej jag har aldrig påstått att folk ljuger, var skrev jag det? Min fundering började när jag undrade om det verkligen gick att skydda sig så länge samtidigt som man var så aktiv, eftersom jag själv hört flera påstå att de klarat sig så länge. Funderingen vidgades sedan till om det kanske var så att en del av de som säger sig inte haft Ohyra kanske visst haft det men behållt infon för sig själv. Ingenstans skrev jag att de ljög.

#11 Okej, tack. Ja det började med att vår allra första gris fick med sig det hem från affären. Det var Charlie som senare blev så drabbad av det att han fick epileptiska anfall och fick hela kroppen täckt av svampskorpor som inte gick att få bukt med. Vi behandlade den gången sellnic 2 gånger, samt alla vändor för kortisonsprutot i nacken och dylikt. Så det var 2 sellnicbehandlingar inom loppet av ett utbrott ska man väl säga.

Senare, ganska så många månader senare om jag minns rätt, kliade Chivas av sig sin päls runt hela nacken och bogen, och visade tydligt att han hade sellnic. Jag ringde då vet och behövde inte åka in med honom utan fick stronghold så vi kunde behandla på en gång, mycket riktigt försvann det av strongholden så där var behandling nummer 3. Ett tag senare köpte vi 2 nya marsvin av uppfödare, som hade sellnic, och där blev behandling nummer 4. Så egentligen har vi väl haft sellnic 3 gånger, men behandlat 4.

Nu har vi inte haft Ohyra på över ett år tror jag. Och jag bara väntar på nästa. Kan marsvin drabbas av något, så ska mina drabbas av det.. grr..

Skillnaden vi gjort detta ohyresfria året är att vi inte köpt nya marsvin.

godisgrisen
2

Tänkte fylla i bara att de två gånger jag fått sellnic var för länge sedan innan jag skaffade mitt första rasdjur. En gång fick jag det med omplaceringar som kommit från djuraffär och andra gången med marsvin som jag vaktade en sommar också från djuraffär. Running lice fick jag första gången med djur jag köpt på djuraffär och andra gången tror jag faktiskt att jag fick det på en utställning… eller jag vet inte plötsligt fanns de där och krälade bara.😮 Static fick jag med ett Engelskt importdjur men de tog jag död på i karantän. Andra staticomgången måste jag ha fått på utställning men jag fick bort de små rackarna innan de spridit sig ordentligt.

tantnett
0

Personligen anser jag att skulle jag bli drabbad så är det ju hit jag förutom till veterinär skulle vända mig. För nog är det väl värdefullt att få tips gällande sanering m.m av just er som haft oturen att drabbas?

Man vet ju som sagt var aldrig när var hur det kan slå till. Man skall ju aldrig säga aldrig. 😮

Marsvin 4-ever Tungan ute.